Ook ik heb op mijn 130 een unit die inmiddels er permanent opzit.
Ik gebruik hem het hele jaar door, ding kwam er daardoor bijna niet af en heb nu dus een vaste unit.
Aangezien deze aan de inrichtingseisen voldoet om in aanmerking te komen voor het kwarttarrief, ook laten (om-) keuren.
Maar afijn, ik heb de Airlift balgen geplaatst ipv de hulpveren. De meest eenvoudige versie, dwz, zonder compressor en metertje. In mijn geval is dat nu voldoende, maar als de unit er regelmatig af gaat geeft dat wat gedoe om steeds de lucht balgen af te laten of te pompen. Die dingen werken erg goed is mijn mening, maar zonder lading op dezelfde druk houding als mèt lading resulteerde in een stuiterbak.
Met een compressortje en het metertje in de cabine is dat een heel stuk eenvoudiger in te stellen. Tis wat je wil uiteraard.
Maar goed, de Airlift is een relatief voordelig en simpele oplossing die eenvoudig is te monteren.
Vering Defender 130
Re: Vering Defender 130
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
-
Landmarcs
paul k schreef:.... , maar zonder lading op dezelfde druk houden als mèt lading resulteerde in een stuiterbak.
Ik heb geen ervaring met de 130 ... maar toen ik mijn nieuwe 110 "Puma" ophaalde dacht ik dat ze verkeerde (heavy duty) veren hadden gemonteerd (en dat met de standaard, dus lage, bandenspanning).
Pas met een zekere lading verdween de springerigheid een beetje, maar iedere oneffenheid bleef een "klap na" vanuit de achteras.
Bij een lege 130 is het gewicht op de achteras nog lager ... dus is ie nog springeriger.
Dat blijft zo totdat je iets doet aan de achterveren (en eventueel de stabilisatorstang) ... drietraps-achterveren + luchtbalgen is dan de makkelijkste aanpak. Een (vaste) compressor + metertje is daarbij een "luxe" keuze.
En ... een paar groen-groen-witte veren kost je de kop niet: voor het monteren van de luchtbalgen moet de auto toch "uit de veren" en dan is het tegelijk vervangen van de veren iets wat in een keer meegenomen kan worden.
Groeten MarcS
Nou heb ik geen 130 maar een 90 maar ben erg blij met de Airlifts!
Op vakantie, met daktent erop, koelkast en alle kampeerspul achterin, zakte hij inderdaad ook nogal in en op een kampeertripje naar Terschelling met de fietsen ook nog achterop, scheen ik alleen maar in de bomen. En rijden leek meer op varen.
Na installatie dit voorjaar en een paar maanden proefrijden, hebben we vorige maand eigenlijk onze eerste 'echte' vakantie gedaan met die dingen en ik ben enthousiast!
Voelt alsof je leeg rijdt, ziet eruit alsof ie leeg is en oppompen en leeg laten lopen is geen issue. Blijft mooi op druk (in ieder geval maanden) en kan bij ieder tankstation, mocht t nodig zijn.
Ik had zelf een compressortje aangeschaft voor op reis maar heb die zelfs thuis gelaten (we nemen standaard al teveel troep mee
) en hij bleek toch niet nodig.
Over een paar weken gaat wel alles weer van het dak af (want wil niet de hele winter met een daktent rondrijden, als ik m toch niet gebruik) en dan moet de lucht maar weer uit de balgjes. Als t een beetje gladdig wordt op straat, wil ik graag iets meer 'contact'
Ik heb tenslotte ook al geen ABS... 
Wat vind je lastig om te doen, als de lucht er weer uit moet, Paul?
Ik heb t nippeltje gewoon in de achterbumper zitten en of ik nu m'n bandenspanning controleer of dat ding, is om t even.
(maar een compressor 'on-board' en een knopje en metertje op t dashboard is natuurlijk wel luxe.
)
En ik ben benieuwd naar je 130 camper! Doe eens een fotootje?
Op vakantie, met daktent erop, koelkast en alle kampeerspul achterin, zakte hij inderdaad ook nogal in en op een kampeertripje naar Terschelling met de fietsen ook nog achterop, scheen ik alleen maar in de bomen. En rijden leek meer op varen.
Na installatie dit voorjaar en een paar maanden proefrijden, hebben we vorige maand eigenlijk onze eerste 'echte' vakantie gedaan met die dingen en ik ben enthousiast!
Voelt alsof je leeg rijdt, ziet eruit alsof ie leeg is en oppompen en leeg laten lopen is geen issue. Blijft mooi op druk (in ieder geval maanden) en kan bij ieder tankstation, mocht t nodig zijn.
Ik had zelf een compressortje aangeschaft voor op reis maar heb die zelfs thuis gelaten (we nemen standaard al teveel troep mee
Over een paar weken gaat wel alles weer van het dak af (want wil niet de hele winter met een daktent rondrijden, als ik m toch niet gebruik) en dan moet de lucht maar weer uit de balgjes. Als t een beetje gladdig wordt op straat, wil ik graag iets meer 'contact'
Wat vind je lastig om te doen, als de lucht er weer uit moet, Paul?
Ik heb t nippeltje gewoon in de achterbumper zitten en of ik nu m'n bandenspanning controleer of dat ding, is om t even.
(maar een compressor 'on-board' en een knopje en metertje op t dashboard is natuurlijk wel luxe.
En ik ben benieuwd naar je 130 camper! Doe eens een fotootje?
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!