Restauratie Serie IIa

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Restauratie Serie IIa

Berichtdoor Edward » 30 Aug 2021, 11:35

Al bijna 20 jaar heb ik een Serie IIa dienu eindelijk een prominente plek in de schuur heeft gekregen met alle onderdelen er uitgezocht in een stelling bij zodat we daarmee verder kunnen.

Nu de opbouw kan beginnen dient zicht de vraag aan: Metrich of Imperial???

Metrisch is goedkoper en simpeler, Imperial is origineel.....

Wat is jullie mening?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Re: Restauratie Serie IIa

Berichtdoor Ron63 » 30 Aug 2021, 11:58

Als je hem na restauratie wil verkopen dan zou ik zeggen Imperial, wil je hem gewoon voor je eigen plezier hebben en houden zou ik gewoon metrisch nemen.

Groet Ron

Ps: Bij mij op de 2 HD's ('40/'42) zit het gewoon door elkaar heen gebruikt, zijn dan ook al beide 30+ jaar in de familie.
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Aug 2021, 12:02

Edward,

De eerste keuze die je niet noemt is: 100% origineel of niet.
Aangezien je de vraag metrisch of imperial stelt heb je denk ik die 100% origineel al verlaten.

In mijn ogen, is het dan zo dat je beter kiest voor wat praktisch en haalbaar is: Dus geen diagonaalbanden, eventueel zelfs tubeless, en bijv. ook modern kunstrubber (bijv. voor slangen). En dan past daar mijns inziens ook metrisch bij (behalve daar waar je de onderdelen ingrijpend moet modificeren). Bedenk dat je zelfs in de laatste Defenders nog enkele niet metrische zaken tegenkomt.

Ik kan me evenwel ook goed voorstellen dat het vloeken in de kerk is ... voor een 100% originele restauratie is veel te zeggen.
Maar zo'n authentieke auto heeft dan ook de ongemakken van een traditionele auto: bijv de gelijkstroomdynamo, de losse spanningsregelaar, warm oranje-geel gloeiende koplampen die "verbleken" als je ze naast een auto met dagrijlichten zet, nauwelijks zekeringen, etc. etc.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Aug 2021, 17:47

100% origineel gat ie nooit worden want het is een ex Belgisch leger 4x2 die al ooit tot 4x4 vertimmerd is. Het blok met de bak is een Serie III setje.

Maar de bedrading is dan wel weer origineel met de oude alternator , spanningsregelaar en bijbehorende ellende. De assen zullen iig met Unf of Bsf in elkaar moeten want dat is de draad die erin zit.

Cardanassen zitten idd tot en met de D2 nog met de oude meuk. Maar eigenlijk is het natuurlijk ook wel leuk om het zo origineel mogelijk te doen. Ik zal eens gaan winkelen en wie weet kan ik straks setjes aanbieden omdat ik van alles veel teveel gekocht heb. Vond op E-bay als een compleet setje voor 610 pond. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 01 Sep 2021, 10:52

Eerlijk gezegd, ik zou het niet doen. Bij de restauratie van mijn s2 heb ik niet de moeite genomen om het origineel te houden. Want wat is dan origineel? Wordt hier al terecht opgemerkt. En als je tóch al niet een 100% originele auto hebt, waarom dan al die moeite om alle bouten origineel te doen?! Dan moet je eigenlijk ook met het onderdelenboek in je hand álle bouten en moeren checken. En dat is, zoals bij veel oud Engels spul, véél variatie (UNF, UNC, BSF, etc etc etc). Om gek van te worden. Ik zou het niet doen.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Sep 2021, 11:03

Om gek van te worden valt wel mee. Ben nu met de assen bezig, daarna de carrosserie, etc. Dus dat is wel overzichtelijk. Alleen worden het wel heel veel doosjes met bouten en moeren die ik verder nooit meer ga gebruiken.......

Dus ik denk idd dat ie waar mogelijk metrisch wordt. :oops: :oops:
Edward van Vugt

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 01 Sep 2021, 11:42

Lijkt me verstandig. Laat ik het zo zeggen, ik werd er gek van. Er zit totaal geen logica in welk soort type draad in welke situatie gebruikt wordt. Dat maakt het puzzeltje extreem ingewikkeld. Wel mooi project hoor! :) Ik zou zeggen deel tegen die tijd eens foto's van je vorderingen.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Sep 2021, 18:22

Edward schreef:Cardanassen zitten idd tot en met de D2 nog met de oude meuk.

En dat zou ik zo houden, de gaten in de flenzen zijn geboord op 'inch' maten. Bij gebruik van metrische boutjes hebben die te veel speling.
Voor het plaatwerk etc. kun je natuurlijk wel metrisch gebruiken, doorgaans zitten daar toch grote schijven tussen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”