Lage bak ratelt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
zakraket

Lage bak ratelt

Berichtdoor zakraket » 21 Aug 2021, 22:05

Dus, wij rijden hier helemaal bovenin Noorwegen, na een haperende motor (lijkt nog steeds goed te gaan) begint de lage gearing steeds meer te ratelen. Klinkt alsof er metalen delen los in liggen...
De tussenbak is twee jaar geleden een keer vervangen door een gereviseerde van een td4 voor een langere overbrenging in de (normale) 5. De lage gearing gebruik ik eigenlijk nooit tot nu toe

Ik gebruik de lage gearing hier af en toe kleine stukjes, niet echt offroad maar soms een moeilijk stukje onverhard pad net even wat makkelijker als ik de koppeling in de normale gearing 1 of 2 e veel moet belasten. maar de laatste 2 3 dagen begint hij steeds meer te ratelen. Op dit moment gebruik ik hem maar niet meer. Over een week zitten we denk ik nog wat meer in niemandsland in het noordoosten van Finland. Zou een "beetje" bummer zijn als we daar stil komen te staan

Iemand een idee? Zou het de koppeling kunnen zijn? Dat is zo ongeveer het enige wat de afgelopen 3 jaar nog niet vervangen is. Ik zou er van uit moeten gaan dat de tussenbak goed is..

Als t een kwestie is van de korte versnellingen niet meer gebruiken tot Nederland prima..
Laatst gewijzigd door zakraket op 21 Aug 2021, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Re: Lage bak ratelt

Berichtdoor Landmarcs » 21 Aug 2021, 22:17

Tja ... weet je zeker dat het echt een toenemende ratel is ?

Low-gear is altijd een stukje lawaaiiger, High-gear is stiller.
O ja, zit er genoeg olie in de tussenbak ?

Groeten MarcS

PS   Ale het de koppeling geweest was dan had je in High-gear hetzelfde geratel.

zakraket

Berichtdoor zakraket » 21 Aug 2021, 22:20

Nee niet zeker, t kan ook het normale geratel zijn omdat de versnelling zo kort is en je telkens wel en niet druk op de tandwielen hebt op onregelmatig terrein, maar gezond klinkt het niet zeg ik als leek)
Het is wel iets van de laatste drie dagen, kan me niet herinneren dat ik het eerder heb gehoord anders was ik er toen wel "over begonnen"

Auto helemaal laten nakijken voor de vakantie (met wat reparaties, 2500 totaal), tenminste dat was de opdracht....

Kan ik die olie gemakkelijk controleren?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Aug 2021, 22:58

Tja, als het geratel komt door te weinig olie, dan gaat het in de hoge gearing uiteindelijk ook niet goed.
Schermafbeelding 2021-08-21 om 22.50.35.png
Losdraaien met 1/2 inch vierkant (b.v. ratel van een doppenset)
En het is mooi als de auto dan ongeveer vlak staat.
Is er ook lekkage zichtbaar??

Groet,

Erik.

p.s. De bak van mijn 109 series 3 destijds begon ook lawaai te maken, het olieniveau was toen te laag. Olie bijgevuld, probleem (tijdelijk) opgelost (er was ook lekkage).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

zakraket

Berichtdoor zakraket » 21 Aug 2021, 23:14

Tja (om ook even zo te beginnen :lol: ), ik heb vorige week contact gehad met de garage over dat probleem met de motor en toen ook aangegeven dat de bak af en toe wat meer gierde dan ik gewend was, en dat t leek alsof dat de ene keer wel was en de andere keer niet, met name na het om en terugschakelen van de tussenbak

Ik mag toch aannemen - maar moet ik misschien niet doen - als ik om een algehele chekcup vraag om voor een rit van 10k km niet in de Finse bossen stil te staan zoiets simpele als versnellingbakolie gechecked wordt?

Anyway, nu je t zegt, het eerst wat ik dus hoorde was een week of 1,5 a 2 geleden dat de bak wat meer gierde in 3, 4 en 5. Dat was soms weg, en vorige week trok ik de conclusie dat dat met het schakelen van de tussenbak te maken had. Vrij zeker toen niet dat geratel in de lage gearing

Als er te weinig olie in de bak zit is het echt de laatste keer dat ik daar geweest ben, er gaat altijd al van alles mis (zo bleek vorige week ook het luchtfilter huis scheef in elkaar gezet, de bovenhelft sloot niet op de onderhelft, en ze hadden onze gloednieuwe daktent aan gort gereden tegen t dak...gelukkig is dat wel goed opgelost)
Bedankt voor t plaatje. Morgen eens kijken of ik dit onderdeel gevonden krijg, nog niet onder mijn Defender gelegen

En hoe check ik specifiek de olie zelf? Moet die olie onder dat gat staan of zo? Vinger erin?

Welke olie moet daar in?

En als ik geen olie heb dan heeft t neem ik aan weinig zin eronder te kruipen? Zal morgen de garage in NL weer eens bellen en kijken of ik overmatige lekkage kan vinden

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Aug 2021, 23:40

zakraket schreef:Ik mag toch aannemen - maar moet ik misschien niet doen - als ik om een algehele chekcup vraag om voor een rit van 10k km niet in de Finse bossen stil te staan zoiets simpele als versnellingbakolie gechecked wordt?

Voor een bedrag van € 2500,- hadden ze de tussenbakolie wel mogen vervangen.
De olie moet net niet uit het gat lopen als je de stop eruit hebt. Als je niks aan de vinger hebt nadat je die erin hebt gestoken is, zit er te weinig in.
Schermafbeelding 2021-08-21 om 23.44.57.png
Texaco Multigear 75-W90R GL4/5 een halfsythetische cardanolie, maar iets vergelijkbaars is natuurlijk ook goed, alles is beter dan geen olie. Als het maar een GL4 of GL5 olie is.

Groet,

Erik.

p.s. Om de versnellingsbakolie te controleren heb je een Torx bit nodig (50 of 55).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

zakraket

Berichtdoor zakraket » 22 Aug 2021, 00:52

Stomme vraag, zou ik er motorolie in kunnen doen? Ik denk dat ik al minimaal 50km moet rijden om misschien ergens olie te krijgen, en morgen is t nog zondag ook

Hoe vervangen ze dan alle olie als ik bij een garage ben? Via die vuldop krijg je t er niet uit?

Houston

Berichtdoor Houston » 22 Aug 2021, 09:46

Oei, dat lijkt me niet dezelfde viscositeit te hebben, dus nee.
Aan de andere kant; als er helemáál niks meer in zit....
(Maar dat zal toch niet? Dan moet er al iets gelekt hebben...)
Als er echt veel te weinig in zit, zou ik liever de plaatselijke wegenwacht bellen. Of iets laten bezorgen.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Aug 2021, 09:57

zakraket schreef:Stomme vraag, zou ik er motorolie in kunnen doen? Ik denk dat ik al minimaal 50km moet rijden om misschien ergens olie te krijgen, en morgen is t nog zondag ook
Motorolie (zeker als je 5W30) hebt is te dun. Voor landbouwtrekkers is er wel een zogenaamde STOU olie een 15-W40 motorolie die ook voldoet aan GL4 cardanolie en die 'overal' in kan. (Texaco Multigear 75W-90 heeft nagenoeg dezelfde viscositeit als Shell Helix HX7 10W-40 motorolie, alleen voldoet die Shell Helix niet aan de eisen voor GL4 cardanolie).
Maar als er helemaal niks in zou zitten, is alles beter dan niks, zelfs slaolie smeert nog. Maar dan alleen naar een garage/werkplaats rijden en alles vervangen voor goede olie.
zakraket schreef:Hoe vervangen ze dan alle olie als ik bij een garage ben? Via die vuldop krijg je t er niet uit?
Er zijn garages die de olie afzuigen gewoon via de vuldop, maar er zit ook een aftapplug op het laagste punt.
Schermafbeelding 2021-08-22 om 09.36.59.jpg
Groet,

Erik
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 22 Aug 2021, 10:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2021, 10:15

Tja, ... vandaag zondag ... een rustdag: gewoon niet teveel doen.

Die STOU / 15-W40 motorolie hebben ze waarschijnlijk "overal" dat is dan weer wat.
Eerst maar eens checken of er sprake is van een aanmerkelijk olie-tekort.
Gewoonlijk controleert "mijn" monteur dit door een tie-warpje als "peilstok" te gebruiken.

En ... wellicht is het toch gewoon het gewone geluid ... ben je langzaamaan overgevoelig voor ieder geluid etc. geworden.
De stilte samen met het gezoem van muggen is niet voor iedereen even rustgevend.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”