Lage bak ratelt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Lage bak ratelt

Berichtdoor Landmarcs » 27 Aug 2021, 16:02

Edward schreef:Maat van me heeft een 1.4 in z'n Puma (dat wil je echt niet tenzij je net als hij nooit uit het bos komt) en de garage vond bak wisselen simpeler dan omgearen.

Tja, ik zou eerder nog een 1,1 tussenbak willen ipv de 1,2.
Onder normale omstandigheden op de vlakke/gladde weg rijd ik in de 2º versnelling weg, dat ging al met de Td5, maar bij de "Puma" gaat dat nog makkelijker. Rolt het eenmaal dan kan bijna alles in de 3º versnelling. Met een ± 10% hogere eindoverbrenging heb je meer aan de versnellingen, en wordt de 6º wat meer een echte "overdrive" voor de lange einden.
Heb je een lagere snelheid en/of meer kracht nodig dan is Low met de 6-bak een prima optie (die Low-keuze wordt verder niet beïnvloed door de andere High-overbrenging.

Groeten MarcS

PS   Ik ben wel nieuwsgierig hoe het "zakraket" nu vergaat, hoe snel het (olie)peil daalt, en hoeveel "herrie" de bak, met olie, nu maakt.

pascal110
Berichten: 406
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: Lage bak ratelt

Berichtdoor pascal110 » 29 Aug 2021, 14:23

kijk eens naar de foto van erick heeft een geeldopje in het gat van de ingaande as, ernaast zie je het uiteinde van de hulpas, daar lekken ze meestal, er wordt vergeten voldoende afdichtingspasta te gebruiken , officeel hoort er niks, dus hier lekt hij, of
bij montage is de keerring beschadigd over de ingaande as,

maar dit euvel verhelpen de bak eronder uit, arbeids loon , materialen 2 euro

mijn bak is gereviseerd in marrokko 12jaar geleden en lekt sinsdien, elke 2000km halve liter olie bij vullen, dit vond ik de goedkoopste oplossing.

zakraket
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 Jan 2019, 13:07

Re: Lage bak ratelt

Berichtdoor zakraket » 30 Aug 2021, 21:11

De reden dat ik de bak heb laten vervangen is omdat ik een langere overbrenging wilde (in 5) omdat ik vooral snelweg rij. Waarom het een puma is (td4 bak) geworden weet ik niet meer, vermoedelijk is me iets verteld over een bepaalde overbrenging of zo en het leek mij prima.
Hij is wat suffig (vooral rond de 75-80, net "te snel" voor 4, net te langzaam voor 5), maar ik vind t prima rijden, ga meestal niet veel harder dan 105

Update over onze bak: inmiddels al weer ruim 2 tanken leeg gereden. Hij lijkt vrij veel te lekken (de schijf van de handrem is bijv. toch wel behoorlijk vettig), als ik stop vallen er direct meerdere druppels, maar als hij stilstaat dan lekt ie daar minder en stoppen de druppels.
Ik had nog een garage gevonden die even wilde kijken kort na de eerste vulling, die kende de onderdelen goed, hij dacht aan de uitgaande as. Dat lijkt mij lastig, want dan zou de olie naar voren moeten kruipen langs de onderzijde, tijdens het rijden. Dus de ingaande kant zoals hierboven genoemd lijkt mij logische, of beide ..

Na zo'n 800km gecontroleerd, toen stond het olieniveau +/- 2cm onder de vulopening en heb ik iets van 0,25-0,5 olie bij moeten vullen (was lastig te meten, want ik spuit het er in met een mayonaisefles en daar weet ik de inhoud niet precies van).
Lijkt dus qua hoeveelheid mee te vallen en met de 3 liter die ik heb kom ik dus een heel eind. De korte versnelling werkt in ieder geval prima en zonder een geluidje, als boter.

Ontluchting krijg ik niet gevonden, ook geen slang naar het dashboard. Wel een 2-dr stekkertje dat loshangt bovenop, er staat me iets van bij dat de garage destijds aangaf dat een bepaalde connector/connectie van deze bak niet gemaakt kon worden (omdat hij van een td4/puma komt?)

JohanFreelander
Berichten: 269
Lid geworden op: 12 Jun 2019, 20:09

Re: Lage bak ratelt

Berichtdoor JohanFreelander » 30 Aug 2021, 21:36

Voor de ontluchting haal je de cubbybox en de plaat daaronder weg.
Bovenop de tussenbak zit een banjobout met daaraan de zwarte ontluchtingsslang.
Onder de motorkap, tussen blok en schutbord, komen drie van deze slangem naar boven:
Vooras, achteras en tussenbak.
Defender 130 2002

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Lage bak ratelt

Berichtdoor Landmarcs » 30 Aug 2021, 21:36

zakraket schreef:De reden dat ik de bak heb laten vervangen is omdat ik een langere overbrenging wilde (in 5) omdat ik vooral snelweg rij. Waarom het een puma is (td4 bak) geworden weet ik niet meer, vermoedelijk is me iets verteld over een bepaalde overbrenging of zo en het leek mij prima.
Hij is wat suffig (vooral rond de 75-80, net "te snel" voor 4, net te langzaam voor 5), maar ik vind t prima rijden, ga meestal niet veel harder dan 105

Dat was voor mij om voor mijn 110 Td5 een overdrive te willen ... toentertijd was de electro-hydraulisch aangestuurde overdrive van GKN de "ideale", dat bleek later niet waar, tegenwoordig wil je een mechanisch bediende "Roamer".

Update over onze bak: inmiddels al weer ruim 2 tanken leeg gereden. Hij lijkt vrij veel te lekken (de schijf van de handrem is bijv. toch wel behoorlijk vettig), als ik stop vallen er direct meerdere druppels, maar als hij stilstaat dan lekt ie daar minder en stoppen de druppels.
Ik had nog een garage gevonden die even wilde kijken kort na de eerste vulling, die kende de onderdelen goed, hij dacht aan de uitgaande as. Dat lijkt mij lastig, want dan zou de olie naar voren moeten kruipen langs de onderzijde, tijdens het rijden. Dus de ingaande kant zoals hierboven genoemd lijkt mij logische, of beide ..

De tussenas die volgens velen goed kan lekken zit heel dicht op de ingaande as ... het kan dus best die tussenas zijn (Zie ook de reactie van Pascal hierboven).  Die tussenas lekte bij mijn originele "Puma" al voor de eerste 100.000 km erop zaten, de olie kruipt naar beneden, en naar overal, dus hangen er dan druppels onderaan de tussenbak - bij de mijne leek het overigens een tijdje spontaan beter te gaan, daarna kwamen de druppels weer opnieuw.  
De monteur die vaker een tussenbak onder handen heeft doet was Pascal beschrijft: het tussen-as-eind even extra afdichten, ook al is dat geen fabrieksspecificatie.

Overigens kan je toch redelijk gemakkelijk een schatting maken van de inhoud van de mayonaisefles: Je telt in hoeveel porties je een liter olie kan "verknijpen" (of je kijkt hoeveel inhoud een vergelijkbare fles met mayonaise heeft).

Groeten MarcS

PS   De tussenbak draait wellicht ook goed op mayonaise.   :oops:

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Lage bak ratelt

Berichtdoor Erik Peters » 30 Aug 2021, 23:53

JohanFreelander schreef:Onder de motorkap, tussen blok en schutbord, komen drie van deze slangem naar boven:
Vooras, achteras en tussenbak.

Eh, dat moet zijn vooras, versnellingsbak en tussenbak.
De ontluchting van de achteras komt uit ergens tegen het chassis.
Landmarcs schreef:tegenwoordig wil je een mechanisch bediende "Roamer".

Ik wel in ieder geval. Maar in mijn Td5 moet ik deze nog monteren. De GKN die er nu in zit vertoont kuren.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

zakraket
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 Jan 2019, 13:07

Re: Lage bak ratelt

Berichtdoor zakraket » 31 Aug 2021, 10:25

Landmarcs schreef:
zakraket schreef:Overigens kan je toch redelijk gemakkelijk een schatting maken van de inhoud van de mayonaisefles: Je telt in hoeveel porties je een liter olie kan "verknijpen" (of je kijkt hoeveel inhoud een vergelijkbare fles met mayonaise heeft).

De mayofles heeft een inhoud van 795gr, maar de vorm is niet regelmatig en ik ga er vanuit dat dichtheid van mayonaise een stuk minder is dan water, dus of die fles dan bijv. 1l inhoud heeft...ik denk t, maar aan door de vorm is t lastig schatten hoeveel er in zit. Hij werkt iig perfect om de olie er in te spuiten, dat is mooi :lol:

Voor iemand met een scheikundige berekening komt ;) als ik nu de mayofles bijvul met een nieuw flesje olie dan weet ik precies hoeveel eruit ging de laatste keer, want die nieuwe flesjes hebben een maataanduiding ;) nog makkelijker, dat komt bij de volgende gelegenheid, eerst weer een km of 1000 rijden.

Zou ik, just to be sure, de normale bak ook maar controleren? Ik neem aan dat dat hetzelfde principe is (ergens een dop afdraaien onder de auto)? Kreeg zo niet iets gevonden dat er op leek iig.

JohanFreelander
Berichten: 269
Lid geworden op: 12 Jun 2019, 20:09

Re: Lage bak ratelt

Berichtdoor JohanFreelander » 31 Aug 2021, 10:29

De bak vul je bij door een torx-plug uit te draaien.
Deze zit recht boven de enorme zeskant om de bak leeg te laten lopen.
Je kan er slecht bij met je mayo-fles. De juiste dop heb je wellicht ook niet bij je...
Ik zou het lekker laten zitten.
Defender 130 2002

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Lage bak ratelt

Berichtdoor Edward » 31 Aug 2021, 10:39

If it ain't broke, don't fix it! :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

zakraket
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 Jan 2019, 13:07

Re: Lage bak ratelt

Berichtdoor zakraket » 31 Aug 2021, 10:41

If it aint checked, check it ;)

maar goed, ik ga er vanuit dat de olie voor de vakantie ook gecontroleerd is (garage gaf aan dat ze bijgevuld hadden). Ik denk echter wel dat de boel toen ook al flink nat had moeten zijn, daar hadden ze wel een opmerking over mogen maken. Maar misschien is het pas tijdens onze eerste 5000km gaan versnellen


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten