Lage bak ratelt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
paul k

Re: Lage bak ratelt

Berichtdoor paul k » 25 Aug 2021, 10:54

Bij mijn TD5 hangen ook druppels aan de bak.
De keerringen tussen hoofd en tussenbak zijn vrijwel altijd de boosdoener.
Bij de laatste grote beurt de keerringen laten vervangen, maar binnen 5k weer druppels.
Eens in de zoveel tijd vul ik dan een halve liter bij. Klusje van niks.

Er is slijtage op de as ( waarvan ik de naam niet weet) tussen hoofd- en tussenbak, waardoor de keerringen sneller slijten en dus gaan lekken.
ik vind het niet dringend genoeg om een revisie uit te laten voeren. Het bijvullen hoeft nu 2x per jaar en is 15 min werk, ik smeer dan ook meteen ( iedere 5k dus) de assen en inspecteer meteen even de onderzijde van de auto. ;)
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

conny

Berichtdoor conny » 25 Aug 2021, 11:17

Niet paniekeren, zakraket. Je begint nu pas een beetje op een defender-rijder te lijken. Gewoon, bij elke stop even om de auto heen lopen, wiellagers voelen en des savonds, voor t kampvuur, even onder de voiture door kruipen om dingen te checken/voelen. :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Aug 2021, 11:23

paul k schreef:Bij mijn TD5 hangen ook druppels aan de bak.
Bij de laatste grote beurt de keerringen laten vervangen, maar binnen 5k weer druppels.

Dag Paul,

Heb je niet (ook) de O-ring van de "intermediate shaft" laten vervangen ? Zie ook LT230 leakage
Naar ik begreep is het heel vaak die eenvoudige O-ring waar het het eerst en ergst gaat lekken.   Laat je het erg ver komen dan wordt ook het gat waar deze O-ring in zit wat ovaal en dan moet er een (nieuwe) bus in.

Als een soort "geluk bij een ongeluk" heeft LandRover in zijn oneindige wijsheid bij de "Puma" een malle koppel-as toegepast, en nog "wijzer" de droge spiebanen van die koppel-as met alleen kopervet "gesmeerd" dus moet bij de "Puma" die koppel-as na ± 120.000 km vervangen ... en dan kan die O-ring heel gemakkelijk ook even vervangen worden.

Groeten MarcS

PS   Ik ben al ruim 21 jaar Defender-rijder, ik wil beslist iets vaker dan de gemiddelde auto-eigenaar kijken of alles goed lijkt ... echter dagelijks checken of alles deugt: dat lijkt mij alleen nodig wanneer je eigenlijk al weet dat er sprake is van allerlei achterstallig onderhoud.

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 25 Aug 2021, 12:35

conny schreef:Niet paniekeren, zakraket. Je begint nu pas een beetje op een defender-rijder te lijken. Gewoon, bij elke stop even om de auto heen lopen, wiellagers voelen en des savonds, voor t kampvuur, even onder de voiture door kruipen om dingen te checken/voelen. :lol:

Onderweg van en naar de Pyreneeën afgelopen weken heb ik me zelfs aangewend om vóór het inparkeren (rustplaatsen ed) te kijken naar plassen en olievlekken die al op het asfalt zitten.

Heeft er namelijk net een druppende airco vóór je gestaan, slaat de schrik je al snel om het hart.
Maar op die lekkages is soms geen pijl te trekken.

groet Johan
Defender 130 2002

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Aug 2021, 13:48

Landmarcs schreef:
paul k schreef:Bij mijn TD5 hangen ook druppels aan de bak.

Dag Paul,

Heb je niet (ook) de O-ring van de "intermediate shaft" laten vervangen ? Zie ook LT230 leakage
Naar ik begreep is het heel vaak die eenvoudige O-ring waar het het eerst en ergst gaat lekken.   Laat je het erg ver komen dan wordt ook het gat waar deze O-ring in zit wat ovaal en dan moet er een (nieuwe) bus in.

Ja, bij mijn 300 Tdi had ik ook oliedruppels onderaan de bak. En je denkt dat het uit het gaatje komt naar het kanaaltje vanaf de ingaande as keerring tussen versnellingsbak en tussenbak. Maar dat heb ik meermaals schoongemaakt (ook met een stukje tiewrap in het afvoerkanaaltje omhoog) en de lekolie bleek uiteindelijk weg te komen bij de intermediate shaft (die o-ring).
Bij een Td5 slijten die splines van de ingaande as niet, die tandwielen zijn wel doorboort zodat de splines ook gesmeerd worden (want dat was het probleem naar ik begrepen had, oorspronkelijk gebrekkige smering van de splines). En versleten splines geeft speling in de aandrijving (kloink). Een goede olie is wel wenselijk (bijvoorbeeld een (API) GL5 olie). Bij mijn Td5 (als ook de 300 Tdi) zit in de plaats van dat tandwiel een onderdeel van de overdrive.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Aug 2021, 18:21

Net een doos met tussenbakken in onderdelen weggegeven aan een liefhebber. Daar zaten diverse casings in waarvan en zeker twee lek waren. Niet de keerringen, niet de pakkingen maar de casings. :shock: :shock:

Poreuze plekken in het gietwerk. Met een beetje druk komt de olie door de alu zweten. Dat verschijnsel kende ik eerder alleen van alu wielen. Dat de velg lek bleek ipv de band of het ventiel. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Aug 2021, 18:39

Ah, dat kan dus ook nog :!:
"Goede" kwaliteitscontrole daar bij Land Rover.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Aug 2021, 18:44

Erik Peters schreef:Ah, dat kan dus ook nog :!:
"Goede" kwaliteitscontrole daar bij Land Rover.

De goede kwaliteitscontrole ... die laat LandRover aan de beste controleurs over ... aan ons :ugeek: :ugeek: :ugeek:

Je kan je natuurlijk naar het "waarom?" van de "Puma" ruil-tussenbak vragen, of je antwoord krijgt is een tweede.
Als een tussenbak goed is gaat ie normalerwijze toch best lang mee ... dus wat is de reden van de ruil ?

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Aug 2021, 08:53

Landmarcs schreef:dus wat is de reden van de ruil ?

Groeten MarcS

Nou, ik ken er best een paar die hun Puma plat gereden hebben. Dan komen er ook onderdelen vrij :lol: :lol:

Maat van me heeft een 1.4 in z'n Puma (dat wil je echt niet tenzij je net als hij nooit uit het bos komt) en de garage vond bak wisselen simpeler dan omgearen. Weer een bak op de markt
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Aug 2021, 09:27

Edward schreef:
Landmarcs schreef:dus wat is de reden van de ruil ?

Nou, ik ken er best een paar die hun Puma plat gereden hebben. Dan komen er ook onderdelen vrij :lol: :lol:

Maat van me heeft een 1.4 in z'n Puma (dat wil je echt niet tenzij je net als hij nooit uit het bos komt) en de garage vond bak wisselen simpeler dan omgearen. Weer een bak op de markt

Precies ... dat zijn in mijn ogen de uitzonderingen op de regel.  
De kans op "plat rijden" is voor om het even welke Defender dezelfde (of voor een Td5 pf "Puma" een fractie hoger omdat die een fractie harder willen rijden), daartegenover staat dat de kans op een totale herbouw bij een recentere platgereden auto weer groter is.

Een "onderbuik-gevoel" zegt mij dat die "Puma" tussenbak uit gemakzucht gekozen is, en dat het label "gereviseerd" heel letterlijk gelezen kan worden (in de betekenis "herzien = nog een tweede keer naar gekeken, en wellicht nog een tweede keer een poetsdoek erover).

Overigens was bij de "Puma" (wellicht een zekere lichting?) de tussenbak direct nieuw al een probleem.   De keerring aan de handremkant was bijna direct zo lek dat je je afvroeg of er wel een keerring in zat.   Bij de dealer was dit een overbekend "dingetje", gelukkig een "dingetje" waarvoor je niet per se naar de betere dealer hoefde.   Overigens ook een dom dingetje want ze moesten direct de handrem reviseren (met als bijwerking dat ik sindsdien een echt goed werkende handrem heb).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”