Lage bak ratelt
Re: Lage bak ratelt
Op t vliegveld van Mehemn werkt een piloot; Vidar. Die spreekt goed Engels en is handig genoeg om je verder te helpen. 
-
Landmarcs
zakraket schreef:..... mee laten nemen naar Mehamn, ik denk de meest noordelijke plaats ter wereld zo ongeveer?
Wees blij dat het Mehamn is en niet Mayhem
Of Mehamn de noordelijkste plaats is is betwistbaar.
Het is wel zo ongeveer de meest noordelijke plaats op het vaste-land van Europa met 71º (en een klein beetje) Noorderbreedte.
D'r zit wel een zekere humor in nu juist daar pech hebben:
Zelfs zonder pech is er niemand die daar nog veel verder (naar het noorden) komt.
Groeten MarcS
PS Soms is de taalbarrière in Noorwegen het makkelijkst op te lossen door het ook nog eens in het Nederlands te herhalen, ik herinner me een Noorse wegenwachter die zijn best deed om aan een Nederlandse Skoda-bezitster uit te leggen dat het de koppakking was (en dat ze wel naar huis kon als ze het koelvloeistofniveau in de gaten hield), en ik "vertaalde" het als: je moet thuis de koppakking laten vervangen ... en die Noorse wegenwachter heel blij "toppakning" herhaalde.
Ik denk dat ik sinds ik hem heb in de afgelopen 3 jaar al voor 11.000 euro aan rekeningen heb, ik mag toch aannemen dat dat niet helemaal normaal is. Ik bezuinig niet, maar als ik de garage vraag om een revisiebak en er wordt een gebruikte onder gehangen... (als dat zo is, geen idee, maar wel duidelijk dat deze tussenbak niet lang meegaat). Als ik een volledige check vraag en een rekening van enige duizenden euro's krijg voel ik geen noodzaak meer om onder de auto te liggen. Ik kan me niet goed voorstellen dat er van olielekkage onder de bak niet iets zichtbaar was, maar goed, garanties heb je niet en 5000km is best een eind om iets op te lopen.
Anyway, olie eruit gehaald, een metaaldeeltje van 3mm en wat slijpsels op de onderste plug, dus er is wat schade. Olie bijgevuld met een mayonaise spuitfles, dat ging prima, en nu zijn alle bijgeluiden weg, sowieso in low gear. In high gear moet ik nog checken (>70km/h) maar ik ga er vanuit dat dat gegier nu ook weg is. Low gear ga ik niet meer gebruiken deze vakantie.
Nu maar even een paar bussen olie halen (tankstation hier in de buurt heeft er 1) en een sleutel, flinke rit maken en het olielevel checken en tussendoor controleren of er veel onder de auto ligt.
Doorwaadplug verwijderd, er kwam niks uit, weer teruggezet.
-
Landmarcs
zakraket schreef:Ik denk dat ik sinds ik hem heb in de afgelopen 3 jaar al voor 11.000 euro aan rekeningen heb, ik mag toch aannemen dat dat niet helemaal normaal is.
Hmm ... € 11.000 ... dat is ongeveer waar ik in 10 jaar aan kom (niet precies nagerekend, ik kan er wat naast zitten, maar ik zit er beslist geen factor 3 naast), dit dan op basis van tweemaal 10 jaar en beginnend bij een nieuwe auto.
Zou die € 11.000 een "normaal" bedrag zijn dan zijn die "nieuwe" occasions die nu € 20.000 tot € 30.000 moeten kosten nog eens te meer te duur -- 10 jaar geleden kocht je voor die € 11.000 en leuke 10-11 jaar oude Defender.
Je hebt dus hetzij erg veel tegenslag danwel een garagist die in jou en/of jouw auto een leuke melkkoe ziet.
Groeten MarcS
Edward schreef:Oevrigens; om te terug te komen op de "als ie nie lekt is ie leeg" uitspraak van veel mensen:
Een Land Rover hoeft net als ieder ander apparaat niet te lekken. Echter; het kan best veelw erk zijn om het dicht te houden als je pech hebt. Heb je net je tussenbak nieuwe pakkingen en keerringen gegeven begint de seal van je diff te zweten. heb je die gedaan begint je hoofdbak, etc, etc.
Met goed periodiek onderhoud en op tijd een klusje doen is een LaRo prima olie vrij te houden. Aan de buitenkant dan.![]()
![]()
Maar juist op dat onderhoud wordt door 99% van de mensen bezuinigd. Het is niet voor niets dat fabrikanten schermen met onderhoudsintervallen van 40.000km. Kennelijk is onderhoud iets waar mensen geen geld aan willen besteden.![]()
Dus als je gewoon lui bent (of onhandig en te gierig om onderhoud of reparaties te laten doen) is het makkelijker om te zeggen dat "als ie nie lekt hij leeg is". Dan is de klus al weer gedaan en het is een van de weinige klussen die je kunt doen met een fles bier in je hand.![]()
Als een zwerende vinger...
- Erik Peters
zakraket schreef:Anyway, olie eruit gehaald, een metaaldeeltje van 3mm en wat slijpsels op de onderste plug, dus er is wat schade.
Schade? Een metaaldeeltje hoort natuurlijk niet, maar dat zal wel een stukje van een tand zijn, afgebroken tijdens schakelen naar hoog of laag. Is niet erg en slijpsel zit er altijd wel aan de magneet, ook bij regelmatig verversen. Die magneet maak ik altijd netjes schoon en iedere keer zit er weer wat aan.
Waarom niet, wordt je in ieder geval gewaarschuwd als het oliepeil weer te laag is.zakraket schreef:Low gear ga ik niet meer gebruiken deze vakantie.
Mijn Td5 (bj. 2001) kostte € 10.000,- (toen, ik meen, 13 jaar oud) van 1e eigenaar en netjes dealer onderhouden. Onlangs laten taxeren voor de WEV waarde (dat is de waarde voor de bijtelling). Ik zeg niet wat voor bedrag daar uit kwam, want dan schrik je.Landmarcs schreef:Zou die € 11.000 een "normaal" bedrag zijn dan zijn die "nieuwe" occasions die nu € 20.000 tot € 30.000 moeten kosten nog eens te meer te duur -- 10 jaar geleden kocht je voor die € 11.000 en leuke 10-11 jaar oude Defender.
Groet,
Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 24 Aug 2021, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
OttoVink schreef:Edward schreef:Oevrigens; om te terug te komen op de "als ie nie lekt is ie leeg" uitspraak van veel mensen:
Een Land Rover hoeft net als ieder ander apparaat niet te lekken. Echter; het kan best veelw erk zijn om het dicht te houden als je pech hebt. Heb je net je tussenbak nieuwe pakkingen en keerringen gegeven begint de seal van je diff te zweten. heb je die gedaan begint je hoofdbak, etc, etc.
Met goed periodiek onderhoud en op tijd een klusje doen is een LaRo prima olie vrij te houden. Aan de buitenkant dan.![]()
![]()
Maar juist op dat onderhoud wordt door 99% van de mensen bezuinigd. Het is niet voor niets dat fabrikanten schermen met onderhoudsintervallen van 40.000km. Kennelijk is onderhoud iets waar mensen geen geld aan willen besteden.![]()
Dus als je gewoon lui bent (of onhandig en te gierig om onderhoud of reparaties te laten doen) is het makkelijker om te zeggen dat "als ie nie lekt hij leeg is". Dan is de klus al weer gedaan en het is een van de weinige klussen die je kunt doen met een fles bier in je hand.![]()
Als een zwerende vinger...![]()
![]()
Tja, in dit geval is het toch iets anders: "zakraket" heeft naar zijn zeggen de laatste 3 jaar € 11.000 naar de garagist gebracht.
Als we even aannemen dat ie niet met opzet de zeperd van het jaar heeft willen kopen, of de garagist wil subsidiëren, kan je moeilijk spreken van "te zuinig".
Groeten MarcS
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Mijn Td5 (bj. 2001) kostte € 10.000,- (toen, ik meen, 13 jaar oud) van 1e eigenaar en netjes dealer onderhouden.
Toen je 'm kocht was ie op 39 dagen na 13 jaar oud.
En ... ook al was de auto niet "foutloos", het was denkelijk een heel prettig prijsje.
Toentertijd waren de kopers nog voorzichtig/terughoudend ... nu bieden ze alsof het onroerend goed is.
Groeten MarcS
Zojuist 100km afgelegd. Met de hand gevoeld de temperatuur van de tussenbak is heet maar ik kan hem vasthouden zonder dat ik los moet laten. Lijkt me normaal?
Niet normaal is dat van de onderkast aan de onderste 5 schroeven een druppel olie hangt. Die hadden we "droog" gemaakt.
Dus waar die olie vandaan komt en hoeveel er al uit is??
Ik rij nog 100km naar de eerstvolgende grote plaats en check dan hoeveel er nog in zit
Niet normaal is dat van de onderkast aan de onderste 5 schroeven een druppel olie hangt. Die hadden we "droog" gemaakt.
Dus waar die olie vandaan komt en hoeveel er al uit is??
Ik rij nog 100km naar de eerstvolgende grote plaats en check dan hoeveel er nog in zit
-
JohanFreelander
De tussenbak wordt behoorlijk warm tijdens het rijden.
Een druppel olie is een teken dat er nog olie in zit.
Als je, waar dit draadje mee begon, echt in korte tijd anderhalve of twee liter olie
uit de tussenbak verliest, dan had je dat zeker opgemerkt hoor.
Een druppel olie is een teken dat er nog olie in zit.
Als je, waar dit draadje mee begon, echt in korte tijd anderhalve of twee liter olie
uit de tussenbak verliest, dan had je dat zeker opgemerkt hoor.
Defender 130 2002