Lage bak ratelt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Lage bak ratelt

Berichtdoor Landmarcs » 23 Aug 2021, 11:29

zakraket schreef:Dat zou kunnen, heb een tijd geleden al bij de garage aangegeven dat ik hem moeilijk in de lage kreeg, dan schoot hij eruit of deed niks meer. Tijdens de vakantie kwam ik erachter dat het euvel meer was dat hij heel moeilijk ver genoeg naar voren ging, waardoor ik hem dus tot dan toe eigenlijk altijd op de verkeerde positie had staan. Als ik hem een klein beetje laat rollen klikt ie gemakkelijk helemaal naar voren en rechts en sindsdien werkt hij altijd.
Maar wellicht dat eea met elkaar te maken heeft

Ik hoop dat het gewoon een kwestie van olie is - of wellicht afstelling - , of dat we desnoods de lage niet meer gebruiken maar "veilig" met de lange kunnen doorrijden. Ga er liever even mee terug naar de garage die die tussenbak gemonteerd heeft, dan hier een enorme rekening krijgen en dan proberen nog iets gedaan te krijgen daarmee in NL.

Olie en afstellen is nooit weg.

Verder geldt wat Edward schreef:
Als de tussenbak stuk is dan blijft ie stuk (te reviseren of te vervangen) ook al rijd je ermee naar huis.
Of te wel: een ingrijpende dure reparatie ver weg is niet gauw nodig.

Groeten MarcS

zakraket

Berichtdoor zakraket » 23 Aug 2021, 14:12

Update: terwijl we vanmorgen stonden te wachten op t bergingsbedrijf, (via verzekering, via dit, via dat, via etc) dat niet om 11u zoals afgesproken kwam, doordat de garage die de berging had gebeld om de auto heen te brengen op vakantie bleek en daarna niks meer gebeurde :roll: o

....

Stond daar ineens - exact wel om 11u :D - een Zwitserse witte Defender 2011, met een hele mooie diy camper ombouw, voor mijn neus. Dus ik gevraagd of hij wat tools en kennis had. Samen met hem de olie in de tussenbak gecontroleerd en die blijkt dus behoorlijk leeg.... Op zijn best was er 2cm olie te meten met een stuk stroomdraad.
Garage in NL ook gebeld, die gaf aan dat ze t gecontroleerd hebben en dat hij er een kwart liter bij heeft gedaan. Dat is zorgelijk want dan ben ik tijdens de reis 2 (?) Liter olie kwijtgeraakt?
Ook gaf hij aan dat de tandwielen van de lowgear hoger in de bak zitten dan de highgear, dus die lopen eerder droog. Mogelijk/waarschijnlijk de reden dat het geluid wel in low, niet in high hoorbaar is, en dat high gear een meer gierend geluid geeft (staat wel in olie maar weinig)

Anyway, ik heb nu de verzekering opdracht gegeven olie te brengen misschien lukt dat wel vanmiddag :roll:, en anders kan een kennis van de camping eigenaar vanavond olie komen brengen. Dan ga ik de eerstvolgende gelegenheid een paar liter extra kopen, en een 1/2 ratel, en dan controleer ik het gewoon om de paar dagen tot we thuis zijn (en even checken of t geratel weg is als hij gevuld is). Ik zou sowieso in high gear moeten kunnen blijven rijden zonder lowgear te gebruiken

Dan uiteraard een fix in NL

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Aug 2021, 16:45

zakraket schreef:..... de olie in de tussenbak gecontroleerd en die blijkt dus behoorlijk leeg.... Op zijn best was er 2cm olie te meten met een stuk stroomdraad.
Garage in NL ook gebeld, die gaf aan dat ze t gecontroleerd hebben en dat hij er een kwart liter bij heeft gedaan. Dat is zorgelijk want dan ben ik tijdens de reis 2 (?) Liter olie kwijtgeraakt?
....

't Lijkt mij wel zorgelijk als men een "nieuwe" gereviseerde tussenbak monteert en dan in stilte een kwart liter olie bijvult en je daarbij niet waarschuwt.   Bij een oude tussenbak wil er wel eens wat lekken (het hoort niet maar het gebeurt), bij een revisie-tussenbak verwacht je geen lekkage ... dus moet je als garagist toch minstens een zekere zorg hebben als er olie lijkt te verdwijnen.

Mij lijkt dat je het ook wel moet zien ... een zo grote olie-lekkage (de kiekjes zagen er ook niet echt vetvrij uit).

Groeten MarcS

zakraket

Berichtdoor zakraket » 23 Aug 2021, 16:53

Heb ik misschien niet (duidelijk) aangegeven, die bak is een jaar of 2 (2,5 maybe) geleden geplaatst, ik schat ong. 25000km...buiten de garantie daarop ongetwijfeld maar ik zou moeten mogen verwachten dat ie zo lang zonder al te veel problemen meegaat.

Maar ze hadden t wel kunnen aangeven inderdaad.

Ik ga ook iets onder de bak leggen om te controleren of het er tijdens stilstand uitkomt, ik denk zelf (maar ik ben een leek!) eerder tijdens het rijden door een slechte seal op draaiende delen?

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Aug 2021, 17:59

Als je olie of diesel tijdens het rijden verliest vind j dat meestal wel terug op je achterruit en de rest vd achterkant. Ik ben vrij goed in het negeren van problemen als de timing vd reparatie niet strookt met die van m'n bedrijf. (of m'n zin om iets uit te voeren)

Maar de diesellekkage van de Disco en de besmeurde achter- en voorkant vd auto en aanhanger was ik vrij snel beu. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Aug 2021, 18:05

De tussenbak in mijn Td5 heeft inmiddels 205.000 km gedraaid. En er lekt nog niks.
Van mijn 300 Tdi heb ik de voorste uitgaande as keerring nu 2 x vervangen (heeft inmiddels 210.000 km gelopen) en ik heb een keer de o-ring van de hulpas (tussentandwielen) vervangen. Niet dat ik bijna alle olie uit de tussenbak kwijt was, maar het lekte (en te veel vond ik). En omdat ik de tussenbak er onderweg heb gehad voor het vervangen van dat o-ringetje heb ik ook de keerring van de ingaande as vervangen (voor de zekerheid, want die lekte niet). Er gaat ongeveer 2,5 liter in de tussenbak.

Je zou kunnen overwegen om er een EP 90 cardanolie in te gooien i.p.v. de voorgeschreven 75W-90, want dit is een 'brandstofbesparende' olie en die is wat dunner dan een 'gewone' 90. Misschien lekt het dan minder hard. Er zijn cardanoliën die nog dikker zijn, maar die zullen niet overal verkrijgbaar zijn.
Even gezocht, maar een 85W-140 is redelijk gangbaar en 'dikker' ook bij hogere temperaturen (die lekt er misschien minder snel uit). En dan kun je ook wel weer in laag rijden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

zakraket

Berichtdoor zakraket » 23 Aug 2021, 19:04

Helaas, ellende duurt voort. Via de verzekering nog steeds niks (maar "zou moeten komen"). De lokale man die vanavond eventueel olie zou brengen blijkt maar een krappe liter te hebben (en heeft vertraging dus op zijn vroegst ergens morgen overdag)

Campingeigenaar heeft hier een transmissieolie staan die voor (zijn) tractoren gebruikt wordt, maar daar staan geen mij bekende specs op

Biltema 36-9790 AFT DXIII olie, 4 liter
(Allicson C-4, Caterpillar TO-2, Ford Mercon, GM Dexron II, GM Dexron III)

edit: wordt wel bij diverse auto's gebruikt (o.a Discovery/Range rover)
https://www.biltema.se/en-se/car---mc/c ... 2000036324

Bruikbaar en bij de eerstvolgende garage laten wisselen? Ik bedoel: wat er nu in zit eruit halen, controleren op metaal, en dan opnieuw vullen met deze olie? Ik zou zeggen dat het geen probleem moet zijn hier te rijden naar de eerste garage (Tana, 90km) of de eerstvolgende grotere plaats Vadso waar ze meer garages hebben (154km) en dan daar controleren hoeveel eruit is gelekt en dan verder kijken wat te doen.
Laatst gewijzigd door zakraket op 23 Aug 2021, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Aug 2021, 20:08

Tja, kijk even bij Biltema transmissie-olieën, die Dexron is automaat-olie.

Bij Biltema hebben ze de keuze uit: een "oude" SAE90 GL3, of 80W90 GL5 of twee verschillende 75W90 GL5.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 23 Aug 2021, 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Aug 2021, 20:09

Ah, dat is ATF olie en dat wordt gebruikt in automatische transmissies. Vroeger schreef Land Rover die olie ook voor in de versnellingsbak, maar tegenwoordig is die niet goed genoeg en dien je Texaco MTF 94 olie te gebruiken.
Zoals gezegd is elke olie beter dan niks (wat het geval is) dus je kunt die olie erin gooien en bij een garage wisselen, maar ATF is redelijk dun en zal er makkelijk weer uit lekken.
Ik denk dat je moet proberen om een 85W-140 gear oil te krijgen en die erin 'gooien' (je hoort de tandwielen dan niet meer). Dat vullen doe ik hier met een 'spuit', dan gaat het redelijk makkelijk. Zoiets:
laser_tools_3094.jpg

Ter vergelijk:
Schermafbeelding 2021-08-23 om 19.41.04.png
Die 'dikke' olie is 's winters minder geschikt (bij 15 graden vorst wordt het boter).

[edit]:
Bij Biltema zou ik nu gaan voor de (36-978) 80W-90 Gear Oil GL5 (een minerale olie, die net iets dikker, is bij 100°C, dan de Texaco Multigear). Ook niet zo duur en koud veel dikker. Die olie lijkt qua specs veel op de Esso Gear Oil GX 80W-90 GL-5 (ook mineraal) die ik 20 jaar lang in de tussenbak van mijn 300 Tdi gedaan heb. Momenteel zit er een iets andere olie in vanwege de Roamer overdrive die erachter zit en die geen GL-5 olie lust.

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 23 Aug 2021, 20:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

zakraket

Berichtdoor zakraket » 23 Aug 2021, 20:25

Landmarcs schreef:Tja, kijk even bij Biltema transmissie-olieën, die Dexron is automaat-olie.

Bij Biltema hebben ze de keuze uit: een "oude" SAE90 GL3, of twee verschillende 75W90 GL5.

Groeten MarcS

Ik snap dat het niet de juiste olie is, maar we zitten hier al 2 dagen en ik wil hier weg, en er is hier verder gewoon niks te krijgen in een omtrek van 90km. De verzekering heeft me al 2x verzekerd dat er wat kwam, en twee keer voor niks zitten wachten. Misschien komen ze morgenochtend, dat zien we dan wel. Als zij morgen niet komen, dan doe ik deze olie erin, rij naar Tana en hopelijk kan de garage daar snel wat betekenen. Helaas dan dat deze olie qua lekkage ws. niet representatief zal zijn...
Heb verder weinig kennis van wat welke olie spec precies doet.

Zal nog eens kijken bij de campingeigenaar of zijn vriend in de buurt met hobbyworkshop hier 85w140 of die 80W-90 heeft, maar ik vrees van niet.

Heb iig een tooltje om de olie er (redelijk) in te krijgen

Terug naar “Techniek”