Lage bak ratelt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Lage bak ratelt

Berichtdoor Erik Peters » 22 Aug 2021, 15:04

zakraket schreef:Het geluid is niet standaard. Een week of twee geleden viel zelfs mijn vriendin op dat de auto meer gierde. Dat gegier bleek af en toe weg en dan weer aanwezig te zijn na het gebruik van de tussenbak, kwam ik na een tijdje achter.

Dat kan heel goed komen doordat je nu lange stukken met de auto rijdt, alles wordt na verloop van tijd 'heet' ook de transmissieolie. En hete olie is dunner en dempt ook minder goed geluid.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

zakraket

Berichtdoor zakraket » 22 Aug 2021, 16:15

Heb nog eea bekeken

- ik zie overal wel wat druppels olie onder de auto hangen, maar dat lijkt me "normaal" (mijn auto lekt altijd wel wat, ik let er regelmatig op, nooit grote plassen olie gezien, en wat er valt ligt meestal vooraan onder de motor)
- het gekraak, nu vrij ernstig, lijkt hier vandaan te komen, de transmission brake (?)
Screenshot_3.png

Dat lijkt mij niet meer dan een trommelrem (dit is ook de handrem correct?), ik zie dan niet waarom het uitsluitend in de lage gearing te horen is. Moet wel zeggen dat ik niet kan aangeven of het toch verder naar links komt (de tussenbak als ik me niet vergis)

Verder viel mij ook op dat onder de voorste bak/differentieel een plug ontbreekt?? Dat lijkt mij niet de bedoeling!?!?
Screenshot_5.png

Zo rij ik dus al minimaal 5000km rond?

Road assistance is onderweg, auto wordt (waarschijnlijk niet) ter plekke gerepareerd, en anders afgevoerd naar de dichtsbijzijnde garage

De olie heb ik nog niet gechecked, als er toch een monteur komt ...
Laatst gewijzigd door zakraket op 22 Aug 2021, 16:27, 4 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2021, 16:17

Erik Peters schreef:... . Uiteraard is dat geen garantie dat die van jouw niet na 100 km echt niet meer rond wil.....
Daarom zou ik zeker willen weten dat er olie in zit, want zonder smering loopt alles zomaar kapot.
Edward schreef:Al moet je wel erg niet opletten om een paar liter olie niet te zien weglekken. Dus ik betwijfel of dat het is.
Als je geen grote lekkage waarneemt, dan zal er wel olie in zitten. En dan kun je er gewoon mee rijden.[/quote]
Ooit op een Belgische bosweg met een opwippende steen onder het herfstblad een nog van het versnellingsbak-carter gereden (van onze toenmalige Renault R11). Na een beperkt aantal kilometers "thuis", dwz bij de tent, was het wel duidelijk dat er ooit olie inzat want die liep er vrijelijk uit. De lokale Renault-garagist erbij gehaald, die bekeek het probleem en reed de auto naar zijn garage (toch weer een aantal kilometers).
Naast de kosten was er de aangekondigde besteltijd want een nieuw carter had ie niet op de plank. Uiteindelijk viel het mee, behalve dan de kosten want die waren aanzienlijk. Het oude binnenwerk in een nieuw carter heeft het nog vele jaren uitgehouden.
't Was wel de reden om bij de opvolger, weer een Renault, een stalen bodemplaat te bestellen (dat was gewoon een "standaard" Renault deel voor de meer afgelegen "rest van de wereld" bestemmingen). Bij die volgende Renault bleek de luchtinlaat weer erg onvoordelig te zitten - die bodemplaat deed wel z'n werk, maar nu was er weer waterslag, en nu in NO-Polen - dus al met al een heel goede reden om als opvolger naar een LandRover om te zien.

Of te wel: Het is goed om het ergste te vrezen, maar niet goed om op grond van die vrees in je schulp te kruipen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Aug 2021, 17:56

Dat van de eerste foto is inderdaad de handrem (trommel) niet meer en niet minder. En als daar toevallig een klein steentje tussen gekomen is (tussen trommel en ankerplaat) dan kan dat wel gekraak geven, maar dat gebeurt dan ook in de hoge gearing. Eigenlijk direct zodra de auto beweegt.
Dat is vlot op te lossen, zo ook bij een steentje tussen ankerplaat en schijfrem, dit laatste heb ik al een paar keer gehad.

En bij mijn Td5 zit er wel een stopje in het gat dat aangewezen wordt. Overigens maakt het niet uit dat het stopje ontbreekt. Het is beter voor de voering van de koppeling als in het koppelingshuis geen olie zit. Helemaal voor onderaan dat koppelingshuis (in het midden) zit de waadplug (als er met de pink gewezen zou worden zie je hem zitten). Die moet er eigenlijk alleen in voordat je een doorwading maakt.

Bij mij zit de waadplug er permanent in. Laatst met de beurt er even uitgedraaid om te kijken of er ook olie achter zat, maar het was mooi droog daarbinnen.
Schermafbeelding 2021-08-22 om 17.33.29.png

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

zakraket

Berichtdoor zakraket » 22 Aug 2021, 18:51

Het gekraak is direct wanneer de auto beweegt, voor- en achteruit, maar in hoge gearing is er niets te horen. Mogelijk komt het geluid dus verder richting de bak, lager van de uitgaande as? Morgenochtend komt assistance, als t goed is, dan zal blijken of t ter plekke te fixen is of niet

Tussen die twee horizontale bouten zit er zo'n plug in die ook in de tussenbak zitten (voor vullen van olie). Doorwaadplug dus aanwezig, die andere is dus niet nodig, tnx

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Aug 2021, 20:16

Voor normaal gebruik is dat stopje inderdaad niet nodig, tijdens een doorwading wel, want daar kan nu water via het gat naar binnen (en bij de waadplug kan het er nu niet weer uitlopen).

Groet,

Erik.

zakraket

Berichtdoor zakraket » 22 Aug 2021, 21:10

Ben wel een keer door wat redelijk diepe plassen (20cm ofzo, mijn bak zet wel p zon 40cm) moeten rijden -stapvoets- op een onverharde weg maar dat was nadat het gekraak al begonnen was. Zal vragen of ze de voorste plug ook even willen verwijderen en checken op water, naast een oliecheck

Begrijp ik het dan goed dat voor een doorwading beide pluggen nodig zijn, en bij normaal gebruik de voorste in principe water dat van voren komt (door rijdens tijdens hevige regen oid) buiten moet houden?

Andere vraag: de transferbox zou gereviseerd moeten zijn. Ik heb al een tijdje geleden bij de garage gemeld dat ik de lowgear met veel moeite ingeschakeld krijg. Omdat ik deze eigenlijk nooit gebruik, alleen afgelopen jaar een keer om op onze kavel onze stacaravan 30m te verplaatsen (rechte lijn), heb ik er niet veel aandacht aan besteed. Hij deed het wel, maar hem erin krijgen was lastig. Inmiddels ben ik er achter dat als de wagen nog een klein beetje rolt, zeg de laatste 20-30cm, ik hem er dan gemakkelijk in en uit krijg.

Zou een transferbox niet moeten verslijten als de lowgear nooit gebruikt wordt? (De highgear loopt er ook doorheen ahw, dus ik neem aan van niet).
Met een beetje geluk is het alleen een kwestie van olie vullen en de garage in NL laten weten dat t de laatste keer was, met een beetje pech moet ik weer een transferbox laten monteren binnen 2 jaar. Dan wil ik toch iets hebben om bij die garage aan te geven dat zij toch minimaal iets met coulance moeten doen.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Aug 2021, 22:13

Dat gat iets hoger aan de zijkant zou ik dicht willen hebben (dan kan daar niks door naar binnen of naar buiten) en voor nu de waadplug eruit (laten).
Je moet al door zo'n 40 cm water rijden wil het water zo hoog staan dat het bij het gat van de waadplug staat. En als het dieper wordt kan er water in het koppelingshuis lopen, maar druk eens een leeg glas met de opening naar beneden in een bak water, dan komt er amper water in het glas (tenzij je de lucht laat ontsnappen). Dus bij normaal gebruik de waadplug eruit laten, dan kan eventueel in het koppelingshuis gelekte olie (van een keerring) naar buiten weglekken (daarom haal ik hem er af en toe even uit om te kijken of er lekkage is). Als ik hem eruit zou laten en ik moet wel een keer een doorwading maken dan dien ik eerst die plug erin te draaien en je zult zien, dan moet ik, met de nette kleren aan, ergens in de modder, onder de auto kruipen.......

Als je laag niet gebruikt dan kan na verloop van tijd e.e.a. vast gaan zitten (roest). En het klopt dat in- of uit-schakelen makkelijker gaat als de auto iets rolt. Of even, tussenbak in vrij, de koppeling op laten komen en weer intrappen, dan verandert de stand van de tandwielen ook.

En ik heb geen verklaring waarom in hoog 'niks' te horen is en in laag juist wel. Of er moet (een stuk van) een tand afgebroken zijn van de lage groep tandwielen. Zoiets heb ik met de Land Rover nog niet meegemaakt, alleen een gebroken hoofdas (zo'n 35-40 jaar geleden).

Eerst maar eens goed (laten) kijken en luisteren.

Groet,

Erik.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 23 Aug 2021, 00:28

Ik begin te vermoeden dat het schakelmechanisme van de hoog/laag pook niet goed afgesteld is of te stroef gaat. hij schakelt misschien de lage groep niet goed/ver genoeg in

zakraket

Berichtdoor zakraket » 23 Aug 2021, 10:11

Dat zou kunnen, heb een tijd geleden al bij de garage aangegeven dat ik hem moeilijk in de lage kreeg, dan schoot hij eruit of deed niks meer. Tijdens de vakantie kwam ik erachter dat het euvel meer was dat hij heel moeilijk ver genoeg naar voren ging, waardoor ik hem dus tot dan toe eigenlijk altijd op de verkeerde positie had staan. Als ik hem een klein beetje laat rollen klikt ie gemakkelijk helemaal naar voren en rechts en sindsdien werkt hij altijd.
Maar wellicht dat eea met elkaar te maken heeft

Ik hoop dat het gewoon een kwestie van olie is - of wellicht afstelling - , of dat we desnoods de lage niet meer gebruiken maar "veilig" met de lange kunnen doorrijden. Ga er liever even mee terug naar de garage die die tussenbak gemonteerd heeft, dan hier een enorme rekening krijgen en dan proberen nog iets gedaan te krijgen daarmee in NL.

Terug naar “Techniek”