En wat als de olie voldoende is? Ik heb ergens gelezen (Belgisch forum) dat geratel kan komen door de koppeling (maar welk deel weet ik niet)
Het geluid is niet standaard. Een week of twee geleden viel zelfs mijn vriendin op dat de auto meer gierde. Dat gegier bleek af en toe weg en dan weer aanwezig te zijn na het gebruik van de tussenbak, kwam ik na een tijdje achter.
Toen kreeg ik dat motorprobleem (ander topic) dus minder aandacht hiervoor
Maar het geratel (alléén wanneer korte bak gebruikt, de lange bak giert dus alleen soms wat meer) is pas sinds een dag of 4, daarvoor kan ik het me niet herinneren (en ja, ik ben wel gevoelig voor bijgeluidjes die €€€ klinken)
NB we hebben sinds het gegier begon al zeker 1000km gereden, en sinds het geratel me opviel al 500.
Lage bak ratelt
-
Landmarcs
Re: Lage bak ratelt
zakraket schreef:En wat als de olie voldoende is? Ik heb ergens gelezen (Belgisch forum) dat geratel kan komen door de koppeling (maar welk deel weet ik niet)
Het geluid is niet standaard. Een week of twee geleden viel zelfs mijn vriendin op dat de auto meer gierde. Dat gegier bleek af en toe weg en dan weer aanwezig te zijn na het gebruik van de tussenbak, kwam ik na een tijdje achter.
Toen kreeg ik dat motorprobleem (ander topic) dus minder aandacht hiervoor
Maar het geratel (alléén wanneer korte bak gebruikt, de lange bak giert dus alleen soms wat meer) is pas sinds een dag of 4, daarvoor kan ik het me niet herinneren (en ja, ik ben wel gevoelig voor bijgeluidjes die €€€ klinken)
NB we hebben sinds het gegier begon al zeker 1000km gereden, en sinds het geratel me opviel al 500.
Zoals ik al eerder schreef: Low geeft meer geluid, en het gieren valt niet op als je met lage snelheid in Low rijdt.
Wellicht ben je Low wat meer gaan gebruiken, ook bij wat hogere snelheden, en is het daardoor gaan opvallen.
Wat betreft geratel: daarover iets zeggen is moeilijker. Het zou zelfs een erg ver sleetse meenemer kunnen zijn - maar dan verlies je binnenkort de aandrijving (met Diff-Lock kom je dan nog een heel end).
En verder: het is met name de "Puma" koppeling die een berucht geratel kan opleveren.
Maar die koppeling heb je niet.
Groeten MarcS
PS Geen geratel, maar een vervaarlijk geknars en gekraak gaf mij ook eens - toen ik kilometers van huis, ergens in Zweden was - een zekere buikpijn (en vrees voor portemonnee-pijn). Hier bleek het een hemelend wiellager te zijn, een lager waarin een of meer onronde kogeltjes opspeelden, vooral als ik langzaam reed maakte het lager een geluid alsof het differentieel in een Peugeot pepermolen was veranderd.
Ik heb voor zover ik weet wel een Puma tussenbak (td4?) Maar ik kan me zomaar vergissen in de juiste benaming
Verder echt alleen maar stapvoets de korte bak gebruikt in 1 en 2, max 10-20m met bijna stationair rijden. Maar ik heb inderdaad weinig ervaring met het rijden
Het gegier - dat wij horen - is alleen tijdens rijden in de lange bak, met name in 4 en 5 (3 ook wel) bij snelheden, en het is ook meer bij bergop (logisch denk ik). Tot nu toe weinig zorgen over het gegier gehad, maar gisteren kraakte de tussenbak (stukje van 10m) wel zodanig dat ik er een beetje genoeg van kreeg (en nu dus navraag doe)
Verder echt alleen maar stapvoets de korte bak gebruikt in 1 en 2, max 10-20m met bijna stationair rijden. Maar ik heb inderdaad weinig ervaring met het rijden
Het gegier - dat wij horen - is alleen tijdens rijden in de lange bak, met name in 4 en 5 (3 ook wel) bij snelheden, en het is ook meer bij bergop (logisch denk ik). Tot nu toe weinig zorgen over het gegier gehad, maar gisteren kraakte de tussenbak (stukje van 10m) wel zodanig dat ik er een beetje genoeg van kreeg (en nu dus navraag doe)
-
Landmarcs
zakraket schreef:Ik heb voor zover ik weet wel een Puma tussenbak (td4?) Maar ik kan me zomaar vergissen in de juiste benaming
Tja, misschien is het dan een niet voor niks geruilde tussenbak, eentje met uitgelopen lagers ?
De "Puma" tussenbak heeft verder niks van doen met de "Puma" of Td5 koppeling (daar zit nog een hele versnellingsbak tussen).
Groeten MarcS
Lees een aantal opmerkelijke dingen hier. Een tyrap als peilstok gebruiken voor een gat waar de olie gewoon uit moet lopen? Vreemd.
Dat lage gearing meer geluid maakt dan hoog is mij bij al m'n LaRo's nog nooit opgevallen. Sterker nog, de Puma bak was stiller in laag. BVij de Disco was echt geen verschil te horen.
Qua gebruik: ik ben ontelbare keren in laag weggereden met de aanhanger en schakel dan pas bij 50à60km/u op naar hoog. Dat geeft geen overdreven slijtage. Zelfs niet als het eens een keer wat minder soepel gaat en de boel een keer klonkt.
Ben ook veel te vaak in laag weggereden (vooral met de Disco) om dan bij een gangetje van 70 oid me af te vragen waarom de motor zo brult.
En voor een soort van intelligent wezen heeft dat vaak veel te lang geduurd.
Geeft ook geen overdreven schade of extra slijtage. En qua olie: alle olie is beter dan geen olie. Al moet je wel erg niet opletten om een paar liter olie niet te zien weglekken. Dus ik betwijfel of dat het is.
Voor de tussenbak geld iig geval; gewoon doorrijden. Als ie stuk en gereviseerd moet maakt het weinig uit of ie stuk is, heel stuk of dood.
Dat lage gearing meer geluid maakt dan hoog is mij bij al m'n LaRo's nog nooit opgevallen. Sterker nog, de Puma bak was stiller in laag. BVij de Disco was echt geen verschil te horen.
Qua gebruik: ik ben ontelbare keren in laag weggereden met de aanhanger en schakel dan pas bij 50à60km/u op naar hoog. Dat geeft geen overdreven slijtage. Zelfs niet als het eens een keer wat minder soepel gaat en de boel een keer klonkt.
Ben ook veel te vaak in laag weggereden (vooral met de Disco) om dan bij een gangetje van 70 oid me af te vragen waarom de motor zo brult.
Geeft ook geen overdreven schade of extra slijtage. En qua olie: alle olie is beter dan geen olie. Al moet je wel erg niet opletten om een paar liter olie niet te zien weglekken. Dus ik betwijfel of dat het is.
Voor de tussenbak geld iig geval; gewoon doorrijden. Als ie stuk en gereviseerd moet maakt het weinig uit of ie stuk is, heel stuk of dood.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Zou een gereviseerde tussenbak moeten zijn...
In nederland zou ik best durven doorrijden en desnoods stranden, maar wij staan hier helemaal bovenin Noorwegen, nog net niet op de Noordkaap.. Hier zijn wat minder voorzieningen en afhankelijk van waar je bent is er ook geen telefoonontvangst...
En sinds vanmorgen is ook mijn draagbare accusysteem dood, dus gaat lekker hier. Geen koeling meer
In nederland zou ik best durven doorrijden en desnoods stranden, maar wij staan hier helemaal bovenin Noorwegen, nog net niet op de Noordkaap.. Hier zijn wat minder voorzieningen en afhankelijk van waar je bent is er ook geen telefoonontvangst...
En sinds vanmorgen is ook mijn draagbare accusysteem dood, dus gaat lekker hier. Geen koeling meer
Gereviseerd is een verzamelterm waar mensen van alles onder scharen. Dat gaat van wassen en siliconenspray via alleen nieuwe pakkingen naar nieuwe lagers, pakkingen en keerringen tot aan een serieus opgemeten en goed gereviseerde bak.
Ik begrijp waar je rijdt en kan ook niet voor je beoordelen of je verder of juist terug moet rijden. Maar als je nu niet rijdt ben je ook gestrand.....
Een tussenbak kan makkelijk 10.000km rijden met ene hoop herrie en geratel. Dat weet ik omdat ik zolang met m'n eerste 130 doorgereden ben tot ik tijd (en vooral zin) vond om de bak even te wisselen. Uiteraard is dat geen garantie dat die van jouw niet na 100 km echt niet meer rond wil....
Als je écht een avontuur wilt rijdt je door. Als je eigenlijk alleen mooie plekken wilt zin rijdt je terug......
Ik begrijp waar je rijdt en kan ook niet voor je beoordelen of je verder of juist terug moet rijden. Maar als je nu niet rijdt ben je ook gestrand.....
Een tussenbak kan makkelijk 10.000km rijden met ene hoop herrie en geratel. Dat weet ik omdat ik zolang met m'n eerste 130 doorgereden ben tot ik tijd (en vooral zin) vond om de bak even te wisselen. Uiteraard is dat geen garantie dat die van jouw niet na 100 km echt niet meer rond wil....
Als je écht een avontuur wilt rijdt je door. Als je eigenlijk alleen mooie plekken wilt zin rijdt je terug......
Edward van Vugt
Ik heb geen zin om er ook nog een huilende vrouw naast te krijgen... Die moet al behoorlijk afzien met het kamperen hier...
-
Landmarcs
Edward schreef:Lees een aantal opmerkelijke dingen hier. Een tyrap als peilstok gebruiken voor een gat waar de olie gewoon uit moet lopen? Vreemd.
Zo vreemd is dat niet. Als je eenvoudig wilt controleren of je moet bijvullen kan je botweg bijvullen en kijken of het direct overloopt of gewoon even een tie-wrapje in het gat steken.
Ik hoor de tussenbak net iets meer in Low, maar je moet er een oor voor hebben.
Bij mijn oude Td5 klonk het weer net iets anders.
Precies, bij de "Puma" gaat het prima tot zo'n 60 km/u ... in de 6º in Low kom je best vooruit. Ook zonder de aanhanger is Low handig; rijd je ergens waar een rustiger tempo aangewezen is dan heb je in Low bij iedere snelheid een versnelling waarbij je de motor rustig z'n werk kan laten doen.
Ben ook veel te vaak in laag weggereden (vooral met de Disco) om dan bij een gangetje van 70 oid me af te vragen waarom de motor zo brult.En voor een soort van intelligent wezen heeft dat vaak veel te lang geduurd.
![]()
Wat betreft de laatste opmerkingen: Klopt, als ie herrie maakt vanwege onredelijke slijtage dan moet ie toch gereviseerd. Maakt ie herrie omdat er geen of te weinig olie in zit dan is iedere olie een verbetering. Is het gewoon een beetje te weinig dan is die laatste 50 km geen groot probleem.
Het grootste probleem is wellicht dat het vertrouwen in de garagist die voor veel €€€€€ werk verrichtte nu ook kraakt.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Daarom zou ik zeker willen weten dat er olie in zit, want zonder smering loopt alles zomaar kapot.Edward schreef:Een tussenbak kan makkelijk 10.000km rijden met ene hoop herrie en geratel. Dat weet ik omdat ik zolang met m'n eerste 130 doorgereden ben tot ik tijd (en vooral zin) vond om de bak even te wisselen. Uiteraard is dat geen garantie dat die van jouw niet na 100 km echt niet meer rond wil.....
Als je geen grote lekkage waarneemt, dan zal er wel olie in zitten. En dan kun je er gewoon mee rijden.Edward schreef:Al moet je wel erg niet opletten om een paar liter olie niet te zien weglekken. Dus ik betwijfel of dat het is.
Ooit eens 'gestrand' op IJsland met een 109 series 3 vanwege een defecte transmissie. Gestrand is ook niet het juiste woord, ik kon nog wel rijden, maar alleen in de 1 en 2 versnelling (3 en 4 deden niks meer). Eerst al naar Akureyri gereden en later zo'n 350 km naar Seydisfordur (en met de auto de boot op). De hoofdas bleek gebroken te zijn. Overigens had ik, voordat ik naar IJsland ging, een fabrieks gereviseerde transmissie gemonteerd, ik wenste daar geen problemen........ Zelfs fabrieks gereviseerd is geen garantie voor geen problemen. Overigens had ik nog wel garantie op de bak, dus daar heb ik weer een fabrieks gereviseerde voor gekregen.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht