zakraket schreef:Volgende vulling weer volbracht....de vorige vulling nog nagemeten, dat was maximaal 0,25L na ong 900km. Dit keer is het 0,4L na ong 1800km...dus 0,65L in bijna 3000km
Toen de bak zo ongeveer leeg was hebben we naar schatting zo'n 5000km gereden vanaf vertrek. Dat zou met deze snelheid dan hooguit zo'n 1 a 1,2L lekkage hebben kunnen betekenen. Mag ik voorzichtig concluderen dat de bak helemaal niet vol was bij vertrek?
Anders zou hij de eerste 5000km bijna twee keer zo hard gelekt hebben als nu...
(Of zou de 80w90 olie misschien minder hard lekken?)
Concluderen is moeilijk.
Maar het is aannemelijk dat als er voor vertrek niet veel is bijgevuld (zoals ik meen gelezen te hebben) dat hetzij de bak niet erg vol was en na het bijvullen nog steeds niet, danwel de bak op het moment van bijvullen met grote waarschijnlijkheid al de nodige tekenen van lekkage vertoonde.
Je hoort/leest vaker dat de
tussenbak lekt, je leest ook dat dat heel lang goed kan gaan, je leest eigenlijk nooit over ineens een enorme lekkage.
Ik gok erop dat men gedacht heeft: ach lekkage ... 't zal wel loslopen, er zijn er zoveel die een beetje lekken ... en dit zonder zich af te vragen hoeveel je bij slechts een beetje lekkage moet bijvullen (nl slechts een beetje).
Groeten MarcS
PS Goed dat je nu de lekkage in liters per 10.000 km kan gaan uitdrukken