Lage bak ratelt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Lage bak ratelt

Berichtdoor Edward » 24 Aug 2021, 16:59

Niks geks aan de hand dus. Dat vlakke deksel lekt bij heel veel gereviseerde bakken. Vaak wordt alles te vast gedraaid en daardoor vervormd de boel en gaat juist lekken. Maar voor nu: gas d'r op en die verloren tijd inhalen! :lol: :lol:

Ps: mijn verhaal over een "Land Rover moet lekken" is een algemene en zeker niet bedoeld als aanval op jou of je auto! ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Aug 2021, 17:57

Zo te zien zit tussen dat deksel iets van (vloeibare) siliconenpakking. Misschien e.e.a. onvoldoende schoongemaakt/ontvet voor montage, zodat de kit niet goed hecht aan het aluminium. En cardanolie kruipt wel......

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 24 Aug 2021, 18:48

Naast bovenstaande veronderstel ik dat dit boutje het laatste en laagste punt is van de drie grote lekkende units.
Door de rijwind kruipt al je lekkende diesel, motor-, bak- en tussenbakolie rustig naar dit boutje. Althans, dat denk ik dus. :)

Zelf ben ik ook wel allergisch voor alles wat even niet ok is.
Lekker de knop om en geniet van je reis. De auto gaat thuis wel weer op de brug.....

groet Johan
Defender 130 2002

zakraket

Berichtdoor zakraket » 24 Aug 2021, 21:00

Ja maar... ;)

Het valt me nu wel op, 200km gereden, dat er direct na het rijden wel redelijk veel druppels onder de tussenbak liggen. Binnen een minuut of 5 toch wel een plek(je) van een drup of 20-30. Eerder is me daar zo'n plek niet opgevallen, OF we stonden in natuurlijk terrein, dan zie je olielekkage.
We staan weer op gras, ik heb nu een kartonnen bakje onder de bak gezet, dan kan ik morgen zien wat er uit is komen vallen (tijdens stilstand). Dan wil ik morgen weer eens checken na een rit of er dan direct binnen 5 a 10 min weer zoveel uit valt. Dan is het iig lekkage tijdens het rijden?? Misschien zegt dat nog wat?

Ik zal morgen even kijken hoe vast die boutjes zitten ook, misschien een klein tikje losser? Of heeft dat in het kader van deze pakking geen zin meer.

Ik zal af en toe even de tussenbak op ratelen controleren, dan weet ik zeker dat er olie bij gaat moeten.

Moet alleen nog ergens een 1/2 ratel halen...4 shops geweest sinds vanmorgen nergens te krijgen. Inmiddels zijn we bij Tana, tamelijk grote plaats voor begrippen hier.(alleen kan pas morgen 8:00 terecht)

Overigens zie ik hier bij tankstations alweer synthethische 75w90 transmissie olie. Wat er nu in zit is 80w90 transmissie olie, maar ik kom er niet achter of dit minerale of synthetische olie is:
Mobil Mobilube HD 80W-90 Heavy Duty Automotive gear lubricant API GL-5
https://shop.sclubricants.com/mobilube-hd-80w-90

Heb tevens 3 liter reserve mee

Ik weet inmiddels dat minerale olie niet met synthetische gemengd mag worden, maar stel ik constateer volgende week of de week erna dat de bak weer leeg is, zou ik dan kunnen bijvullen met synt. 75w90 (als mijn reserve 80w90 op is) of moet ik dan minerale zoeken, of zou ik dan uberhaupt alles moeten wisselen voor een 75w90 synt of mineraal? M.a.w alle restant 80w90 eruit en vervangen door 75w90
Laatst gewijzigd door zakraket op 24 Aug 2021, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 24 Aug 2021, 21:15

GL-5 is prima!
Boutjes nu niet los draaien.

groet Johan
Defender 130 2002

zakraket

Berichtdoor zakraket » 24 Aug 2021, 21:28

oke, goeie olie dus tnx

Alleen: ik zie dus toevallig nu wel 75w90 synthetisch, en NIET die 80w90 die ik er in heb (ik check tankstations af en toe op wat ze hebben). Wellicht moet ik op een gegeven moment weer nieuwe kopen en is dan net de 80w90 weer niet te vinden.
Mag ik die mengen met 75w90 (mineraal danwel synthetisch?)?

Ik weet dus niet of mijn 80w90 olie mineraal of synthetisch is (wellicht dat API GL-5 dat aangeeft, maar t zegt mij niks)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Aug 2021, 22:16

zakraket schreef:oke, goeie olie dus tnx

Alleen: ik zie dus toevallig nu wel 75w90 synthetisch, en NIET die 80w90 die ik er in heb (ik check tankstations af en toe op wat ze hebben). Wellicht moet ik op een gegeven moment weer nieuwe kopen en is dan net de 80w90 weer niet te vinden.
Mag ik die mengen met 75w90 (mineraal danwel synthetisch?)?

Ik weet dus niet of mijn 80w90 olie mineraal of synthetisch is (wellicht dat API GL-5 dat aangeeft, maar t zegt mij niks)

Als de tussenbak in de tussentijd zo hard lekt dat je door je voorraden heen denkt te gaan kan je wellicht beter naar 85W140 uitkijken, en die dikkere olie erbij gaan gooien. Die olie mengt heus wel, een Defender schudt en hobbelt genoeg ... en als de olie dan met de tijd (vanwege het geleidelijk vervangen) steeds dikker wordt zal het lekkage-tempo wat afnemen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Aug 2021, 00:10

zakraket schreef:oke, goeie olie dus tnx

Inderdaad en een minerale olie (even de specs opgezocht en vergeleken met de Esso Gear Oil GX 80W-90 GL5). Exact hetzelfde. Ook niet zo verwonderlijk, want Esso heeft al jaren geen olie meer (alleen brandstoffen) de oliën komen nu van Mobil.... Er zit ook een apart/kenmerkend luchtje aan die olie.
Deze olie is koud aardig dikker dan de voorgeschreven 75W-90 olie (bij 100°C maakt het niet veel verschil).
GL-5 betekent dat er speciale dopes aan de olie zijn toegevoegd die ook bij heel hoge belasting prima smeren. In het achterdifferentieel moet een GL-5 olie. Jij hebt ook nog een Salisbury achteras met een hypoid overbrenging (de pignon schroeft zich door het kroonwiel en dat vraagt om heel goede smering).

Geen boutjes los draaien dan lekt het nog harder. En even het deksel er opnieuw onder 'plakken' valt ook tegen omdat je e.e.a. niet goed vetvrij krijgt. Mag je de bak wel 3 dagen laten uitlekken. Bij de 300 Tdi had ik de bak eronder weg en op de kop liggen voor plaatsen van 'het deksel' (een heel gedoe voor zo'n o-ring van € 1,50). Of een nieuwe pakking plaatsen (FRC5416), die ook nog voorzien van een beetje siliconenpakking en dan de boutjes niet heel vast aandraaien. Ik heb bij mijn Td5 een soort carter geplaatst (met koelribben) i.p.v. het rechthoekige deksel (meer olie inhoud). Wel de tijd voor genomen en steeds de olie van het pasvlak afgehaald met ontvetter (lekt niks). Dit omdat ik hoopte dat hierdoor de GKN-overdrive iets koeler zou blijven.
Landmarcs schreef:Die olie mengt heus wel, een Defender schudt en hobbelt genoeg ...
Verder roeren de tandwielen tijdens het rijden de oliën wel door elkaar.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

zakraket

Berichtdoor zakraket » 25 Aug 2021, 08:10

Oke, dan zou ik dus mogen bijmengen met 75w90 minerale olie al neem ik aan dat die qua specificaties niet zo heel veel anders is als 80w90 . Wel valt me op dat e Mobil 80w90 net een tientje per liter kost en 75w90 synth wel 30 EUR per liter (maakt wel een verschil als ik er liters doorheen draai...)

Bij Esso zie ik geen GL klassificatie, maar de specs van Esso GX zijn exact die van Mobil HD

Anyway, ik heb dus een juiste olie, let op of er eventueel 80w140 te krijgen is en zal er geen synthetische bij gooien

Gisterenavond een bakje onder de bak gezet, daar zaten enkele druppels in. Bakje vanmorgen een halve meter verplaatst door de wind dus niks over te zeggen verder (staan op gras). Ik heb zelf de indruk dat het vooral tijdens het rijden lekt. Mogelijk dat overddrukventiel? Dat kon ik niet gevonden krijgen gisteren

Sowieso bedankt voor jullie tijd dusver

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Aug 2021, 08:46

Het is geen overdrukventiel, maar een 'simpele' ontluchting, de lucht in de tussenbak kan hierdoor vrijelijk weg.
De aansluiting zit rechts, bovenop het gedeelte waar de voorste aandrijfas aan vast zit.
Die banjobout is een holle bout (zit een gat in geboord waar de lucht dan doorheen kan stromen).
Nummer 17 is de banjobout (18 zijn twee koperringetjes, die er tussen zitten) en 14 is het slangetje dat ergens bij het schutbord, achter de motor net onder de motorkap, uit komt en in een zwanenhals eindigt.
IMG_2538.jpeg

Groet,

Erik

Terug naar “Techniek”