Lage bak ratelt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Lage bak ratelt

Berichtdoor Erik Peters » 23 Aug 2021, 20:47

De ATF olie zal er ook niet meteen weer uit lopen, dan is er een keerring 'weg'. Ik wou alleen maar even aangeven dat het wel sneller gaat dan met de olie die er in zat.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

109 is je ware

Berichtdoor 109 is je ware » 23 Aug 2021, 21:58

Ik weet niet of het merk Elf nog bestaat,maar jarenlang vn dit merk 85w140 in de versnellingsbak,in de tussenbak,in de ashuizen en de fuseehuizen gegooid,altijd goed,ook in de strengste winters die je toen nog had.mvgr 109 en veel sterkte toegewenst daar in het hoge noorden.Had daar eigenlijk meer service verwacht,nu lijkt het wel een Oostblok drama uit het commietijdperk.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Aug 2021, 23:24

O, en als je bij een garage bent voor het vervangen van de ATF olie, laat dan ook even kijken of de ontluchting van de tussenbak open is.
Anders wordt er druk opgebouwd in de tussenbak als die lekker heet wordt tijdens een lange rit. Die druk kan de olie langs de keerringen eruit drukken.
Bij afkoelen wordt er wel weer lucht langs de keerringen aangezogen.
De banjobout op de tussenbak losdraaien, kijken of die open is en met perslucht (of met de mond) door het banjo oog en slangetje blazen.
Op de plaats van het rode stopje, zit de ontluchtingsslang met de banjobout vastgeschroefd.
LT230-p.jpg
Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 23 Aug 2021, 23:32

Als de olie vlak voor de vakantie op peil was, en je bent nu 2L kwijt dan moet de achterste helft van de onderkant vd auto druipen van de olie. Er zal daar toch ergens wel een boer, bosbouwer of landbouwmechanisatiebedrijf zijn waar je aan een paar liter transmissie olie kunt komen?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Aug 2021, 09:35

OttoVink schreef:Als de olie vlak voor de vakantie op peil was, en je bent nu 2L kwijt dan moet de achterste helft van de onderkant vd auto druipen van de olie. Er zal daar toch ergens wel een boer, bosbouwer of landbouwmechanisatiebedrijf zijn waar je aan een paar liter transmissie olie kunt komen?

Als je teruggaat naar naar een van de eerdere berichten lees je " ik zie overal wel wat druppels olie onder de auto hangen, maar dat lijkt me "normaal" (mijn auto lekt altijd wel wat, ik let er regelmatig op, nooit grote plassen olie gezien, en wat er valt ligt meestal vooraan onder de motor)"

Toen bij mijn tussenbak de "beroemde" O-ring lekte en dus aan vervangen toe was hing er zo nu en dan één duppel aan de tussenbak.
Een zichtbare druppel is APK-afkeur zei de keurmeester ... even een vette lap erlangs en het is goedkeur zei hij daarna.

Als er "overal" druppels hangen, en als je kilometers lang over gruiswegen hebt gereden dan kan er natuurlijk heel wat olie een nieuwe bestemming gevonden hebben. Aan de achterkant van de auto moet je dan wel "iets" zien. (Hoewel dat met die achterkant mee kan vallen ... die achterkant werd pas echt goor nadat bij mij de spatlappen achter er "afvielen" ... die spatlappen hang je overigens het best iets hoger terug, dan vangen ze ook nog wat derrie die anders bovenlangs komt weg.)

Groeten MarcS

zakraket

Berichtdoor zakraket » 24 Aug 2021, 10:01

Gisterenavond 21u stond er ineens een sleepwagen voor onze neus. Die had geen olie bij zich ... en nu hebben we ons maar mee laten nemen naar Mehamn, ik denk de meest noordelijke plaats ter wereld zo ongeveer? We zitten nu in het Christmasmuseum.
Man vd sleepwagen heeft hier een garage, en ik zag zojuist bij een tankstationnetje in Mehamn 80w90 transmissieolie van Esso (man wist niet zeker of hij de olie op voorraad had)
Er zit hier nog een andere garage (een "echte"), maar die heeft blijkbaar pas over een maand tijd..

Bedankt voor de tip van de ontluchting, dat zal ik melden. Klinkt plausibel dat dat een oorzaak van verdwijnen vd olie is als dat niet goed werkt. Ik neem aan dat daarvoor wel de bak eruit moet? Ik denk problematisch, man spreekt moeizaam engels en is geen fulltime monteur (maar eigenlijk ambulancechauffeur)

Met betrekking tot de lekkages, de ene keer lees ik "een LR die niet lekt is iets mis mee" de andere keer moeten lekkages niet voorkomen. Ik zou ook zeggen het laatste, maar ja... Hij lekt al tijden olie, maar onder de motor. Niet onder de tussenbak. Zal straks zeker kijken naar oliesporen onder de auto naar achteren.
Afgelopen 5000km vakantie motorolie regelmatig gechecked, na de eerste 3000-3500km moest ik een liter bijvullen.

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Aug 2021, 10:06

Niet zo moeilijk doen. Als die man olie heeft, welke dan ook, die erin gooien en doorrijden. :roll:

Ontluchting is een slangetje met een nippel aan een banjobout. Daar hoeft de bak er niet voor uit en dat zit op legio 9zo niet alle) auto's ,trekkers, motoren en machines. Als de monteur da nie kent nog harder wegrennen dan wanneer je echt bang zou zijn.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Aug 2021, 10:37

Precies :!:

zakraket

Berichtdoor zakraket » 24 Aug 2021, 10:52

Het is denk ik meer de taalbarrière

Onderkant achterzijde auto, ook transmissie brake huis, hebben geen olie sporen . Tussenbak is wel behoorlijk nat aan de onderzijde

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Aug 2021, 11:04

Oevrigens; om te terug te komen op de "als ie nie lekt is ie leeg" uitspraak van veel mensen:

Een Land Rover hoeft net als ieder ander apparaat niet te lekken. Echter; het kan best veelw erk zijn om het dicht te houden als je pech hebt. Heb je net je tussenbak nieuwe pakkingen en keerringen gegeven begint de seal van je diff te zweten. heb je die gedaan begint je hoofdbak, etc, etc.

Met goed periodiek onderhoud en op tijd een klusje doen is een LaRo prima olie vrij te houden. Aan de buitenkant dan. :lol: :lol:

Maar juist op dat onderhoud wordt door 99% van de mensen bezuinigd. Het is niet voor niets dat fabrikanten schermen met onderhoudsintervallen van 40.000km. Kennelijk is onderhoud iets waar mensen geen geld aan willen besteden. :roll:

Dus als je gewoon lui bent (of onhandig en te gierig om onderhoud of reparaties te laten doen) is het makkelijker om te zeggen dat "als ie nie lekt hij leeg is". Dan is de klus al weer gedaan en het is een van de weinige klussen die je kunt doen met een fles bier in je hand. :( :(
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”