Beste,
Wij hebben een Land rover defender 90 uit 1984.
Onze accu met bedrading ziet er nu uit als foto 1.
Onze vraag is wat is foto 2 en 3?
En wat doet dat ding op foto 5 precies.
Accu uitdaging
Re: Accu uitdaging
Dat is een " accu-sleutel"
Foto 5 past een plastic sleutel in, meestal rood of oranje
Hiermee verbreek je de verbinding
Wordt vaak gebruikt als een auto langere tijd stil staat
Door de verbinding met die sleutel te verbreken voorkom je dat de accu leeg kan lopen door lekstroom
Als voorbeeld....https://www.dewitschijndel.nl/carpoint- ... 0oQAvD_BwE
Foto 5 past een plastic sleutel in, meestal rood of oranje
Hiermee verbreek je de verbinding
Wordt vaak gebruikt als een auto langere tijd stil staat
Door de verbinding met die sleutel te verbreken voorkom je dat de accu leeg kan lopen door lekstroom
Als voorbeeld....https://www.dewitschijndel.nl/carpoint- ... 0oQAvD_BwE
- Erik Peters
Precies, maar of dat hier ook zo werkt betwijfel ik, er zitten vrij dunne draden aan (foto 2 zal wel de achterkant zijn van foto 3). Ik denk dat het ding 'nu' gebruikt wordt als 'normale' schakelaar voor het één of het ander.
Normaal zit zo'n hoofdschakelaar in de hele dikke stroomvoerende draad vanaf de accu (dan wel in de massakabel naar de accu).
Groet,
Erik.
Normaal zit zo'n hoofdschakelaar in de hele dikke stroomvoerende draad vanaf de accu (dan wel in de massakabel naar de accu).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Die 2e foto is een relais. Dus kan zijn dat die geschakeld wordt door de accu schakelaar. Al zie ik geen schakeldraad aan het relais zitten.
Mijn advies: alles eruit trekken en zelf opnieuw aanleggen.
Mijn advies: alles eruit trekken en zelf opnieuw aanleggen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Er gaat nu een kabel van dat ding van foto 5 naar dit ding en de andere kant gaat de kabel naar de carrosserie.
Het zijn inderdaad lullige kleine kabels waar ik het nut niet van in zie. Daarom de vraag ook wat is dat ding op foto 5.
Alvast bedankt voor antwoord op foto 2 en 3
Het zijn inderdaad lullige kleine kabels waar ik het nut niet van in zie. Daarom de vraag ook wat is dat ding op foto 5.
Alvast bedankt voor antwoord op foto 2 en 3
Foto 5 is zoals gezegd een relais. Een relais is niks meer dan een schakelaar die op afstand bediend wordt. De relais schakelt dikke draden en die bedien je met dunne draden.
Op die manier kun je zwaardere stroomlasten schakelen zonder een enorme hoeveelheid dikke kabels.
Dus ik denk dat de sleutelschakelaar de massa schakelt middels het relais. Een ingewikkelde oplossing om geen goede massa schakelaar te hoeven kopen.....
Op die manier kun je zwaardere stroomlasten schakelen zonder een enorme hoeveelheid dikke kabels.
Dus ik denk dat de sleutelschakelaar de massa schakelt middels het relais. Een ingewikkelde oplossing om geen goede massa schakelaar te hoeven kopen.....
Edward van Vugt
Als ik die sleutel niet heb en deze reeds vervangen is voor een andere hoofdschakelaar. Zou ik deze dan gewoon weg kunnen laten. Heeft dit geen invloed op dat relaid?
Foto 2 lijkt mij een scheidings diode, kun je een 2e accu op aansluiten. Deze kun je uitschakelen door de sleutel van de massa schakelaar
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
Foto 5 wordt gebruikt voor de lier ben ik achter gekomen.