Hallo allen,
We zijn in Twente onderweg voor een kruising stopte de motor (brandstof tank zit half vol)
Proberen te starten, start motor gaat rond, maar wil niet aanslaan. Na de auto aan de kant geduwd te hebben, tank dop los en onder motor kap kijken of er iets mis is (niets gevonden)
Daarna weer gestart en motor slaat weer aan, daarna nog een paar keer die dag gestart en terug gereden naar camping geen probleem met starten.
voor de zekerheid tankdop uit elkaar, ontluchting gaatje groter gemaakt en schoongemaakt.
Dag later -gewoon gereden over prov. wegen geen problemen- dan middags zandpad in de omgeving, paar kuilen rustiger rijden, gaspedaal los, motor gaat weer uit (lijkt op geen brandstof) weer alles controle onder motokap.
na ca. 5 minuten proberen starten, (startmotor gaat rond) contactsleutel er uit gehad, start nu weer bij de eerst slag van de startmotor en loopt weer gewoon en rijd weer prima en vol gas naar 80 op de provinciale wegen zonder een stottering.
Ter Info: in juli bij APK+beurt brandstoffilter laten vervangen, jaar geleden opvoerpompje laten vervangen door garage. startblokkering jaren geleden uit geprogrammeerd.
Wie herkend deze symptomen, is de injectiepomp aan het overlijden?
Groeten, Frans
Defender 300 Tdi BJ Diesel Probleem
Defender 300 Tdi BJ Diesel Probleem
One life - live it
Disco 2 summit -Defender 110 comm
-
Landmarcs
Re: Defender 300 Tdi BJ Diesel Probleem
fdejong schreef:...
Wie herkent deze symptomen, is de injectiepomp aan het overlijden?
De symptomen herken ik (maar dat zegt verder niks want bij mij was het tweemalig bij een jonge Td5, daarna 10 jaar probleemloos).
Maarrr ... je hoeft niet aan het ergste te denken. Wellicht is het de stop-solenoïde die onbedoeld geactiveerd wordt door bijv. een contactslot waarin de contactjes wat moe aan het worden zijn. Of nog trivialer een minimaal luchtlekje in de brandstofaanvoer (dat zou passen bij de gas-los en stationair momenten waarbij ie afslaat).
Groeten MarcS
Idd eerder iets elektronisch dan mechanisch. Al zegt het niks dat de opvoerpomp vervangen is, die blijft verdacht. Er wordt zoveel rotzooi verkocht dat je 100% zeker moet zijn van het merk dat gemonteerd is. En dan nog blijft het techniek en kan het falen.
Weet niet of er een alarm opzit? Maar dat is de eerste verdachte want die lijkt ontworpen om vooral problemen te veroorzaken.
Weet niet of er een alarm opzit? Maar dat is de eerste verdachte want die lijkt ontworpen om vooral problemen te veroorzaken.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
"Wellicht is het de stop-solenoïde die onbedoeld geactiveerd"
afgelopen winter had ik ook een paar keer probleem dat motor niet uitging nadat contactslot uit gezet te hebben, heeft dat ook soms met contactslot te maken richting "stop-solenoïde"
Motor laten smoren door rem in te trappen om motor uit te zetten.
Gr. Frans
afgelopen winter had ik ook een paar keer probleem dat motor niet uitging nadat contactslot uit gezet te hebben, heeft dat ook soms met contactslot te maken richting "stop-solenoïde"
Gr. Frans
One life - live it
-
Landmarcs
fdejong schreef:"Wellicht is het de stop-solenoïde die onbedoeld geactiveerd"
Dat suggereert ook vermoeide contactjes in het contactslot, of iets anders in de "electrickery".
Je kan ook nog denken aan een minder handige "work-around" bij de gedeactiveerde startblokkering.
Groeten MarcS
De schakelaar achterop het contactslot zit is vrij simpel demonteerbaar en na te kijken. En voordat je daaraan begint kun je ook gewoon de stekker lostrekken en ven testen met een losse schakelaar of draden om de boel mee door te lussen.
Edward van Vugt
De stop solenoid op de brandstofpomp kan blijven 'hangen'. Zodra je het contact (de motor) uitzet krijgt tie geen stroom meer en zal als de solenoid goed werkt de motor afslaan. Andersom als je het contact aanzet en/of start krijgt tie stroom en de motor dus brandstof. Ook hierin kan hij haperen. De solenoid werkt dus 'normaly closed'.
-
Landmarcs
OttoVink schreef:De stop solenoid op de brandstofpomp kan blijven 'hangen'. Zodra je het contact (de motor) uitzet krijgt tie geen stroom meer en zal als de solenoid goed werkt de motor afslaan. Andersom als je het contact aanzet en/of start krijgt ie stroom en de motor dus brandstof. Ook hierin kan hij haperen. De solenoid werkt dus 'normaly closed'.
Maarrrr .... als tijdens het draaien van de motor de motor ineens afslaat en niet weer wil starten is er toch sprake van een "autonome" verandering in de solenoïde ... een verandering die bijv. op een slecht contact in het contactslot kan wijzen.
Groeten MarcS
- Erik Peters
fdejong schreef:afgelopen winter had ik ook een paar keer probleem dat motor niet uitging nadat contactslot uit gezet te hebben, heeft dat ook soms met contactslot te maken richting "stop-solenoïde"
Dat fenomeen heb ik ook wel eens gehad met mijn 300 Tdi. Ik reed dan zo'n beetje op de laatste dampen in de tank. Even een bus met 20 liter diesel erin en het probleem was weer opgelost. Alsof er iets van een luchtbelletje (dat tijdens het rijden al klutsend vanuit de tank is meegevoerd tot aan de stopsolenoide) het dichtslaan van de stopsolenoide verhinderde, anders kan ik het niet verklaren.
Een keer sloeg de motor ook af tijdens het rijden, toen was de tank echt leeg, maar weer een bus dieselolie erin en de motor sloeg weer aan.
Als je naast de startonderbreking ook een alarm hebt dan kan die ook dwars liggen, maar doorgaans gaat de startmotor dan helemaal niet rond (en dan gaat er ook een motorlampje branden op het dashboard). Ik kon met de sleutel van de Td5 het 300 Tdi contactslot ronddraaien, maar de auto niet starten vanwege het alarm dat niet 'vrijgegeven' werd (verkeerde 'zender').
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
elekt gedeelte contact slot. maar dan heb je ook geen contr lampjes bij de klokken.
of wat nog simpeler is, battery afstandsbediening, in hoeverre heb je je start onderbreker weg gehaald, ook achter de klokken of alleen de module onder je cubbybox deze is interieur alarm
of wat nog simpeler is, battery afstandsbediening, in hoeverre heb je je start onderbreker weg gehaald, ook achter de klokken of alleen de module onder je cubbybox deze is interieur alarm