Wij zijn momenteel bezig met een rondreis door Noorwegen en Finland en zitten op dit moment tussen Storslett en Alta. Tot nu toe heeft de auto het prima gegaan. Sinds vandaag echter merk ik dat hij bij hogere toeren een beetje inhoudt en licht begint te stotteren. Dat stotteren maar een klein beetje, maar de versnellingspook wiebelt dan meer dan gebruikelijk en de auto houdt duidelijk in.
Ik rij met een lange tussenbak, dus ik moet bij bergop regelmatig terugschakelen van de 5 naar de 4, en dat ging zonder problemen tot nu toe (en dan blijf ik rond de 80 hangen in 4), maar nu kom ik in het toerengebied van de 4 waarin hij vermogen verliest, waardoor ik ook niet in de 4 kan blijven rijden en zelfs terug moet naar 3 (<50km/h) om niet meer een haperende moeite te rijden en wel voldoende vermogen heb om de heuvel te nemen
Zelfs heuvel af kon ik in de 5 niet meer voorbij de 100 door gebrek aan vermogen
Het is in elke versnelling hetzelfde, de 2 hapert vanaf 40km/h, de 3 vanaf 60, de 4 vanaf 75 en de 5 vanaf 95/100.
We staan hier nu op een camping in de buurt van een garage (Badderen) waar we morgenochtend langs gaan naar ik heb geen idee of die überhaupt in staat is om bijvoorbeeld de boordcomputer uit te lezen (kan niet elke garage begrijp ik)
Als hij dat niet kan moeten we 100km naar Alta, daar zitten diverse garages (en dan zoeken welke wel kan helpen)
Iemand een idee?
- olie en koelvloeistof zijn goed (verbruik ong een liter in 3000km)
- luchtfilter lijkt goed/schoon
- slangen rond turbo lijken goed (turbo half jaar geleden vervangen door revisie exemplaar)
- motor klinkt normaal
- turbo klinkt normaal
- geen zwarte, blauwe of grijze rook, niet bij accelereren, niet bij remmen op de motor
- geen vastgelopen remmen (achterklauwe zijn voor de vakantie nog vernieuwd vanwege risico op vastloper)
In Storslett voor te laatst getankt, nu 150km gereden. Slechte diesel? De eerste 80km zaten we op een onverhard weg waar ik niet harder dan 50-60 kon dus niet in dat toerenbereik geweest, wellicht speelde het toen al.
Ik merkte het toen we vanmiddag wegreden bij een winkel en de motor iets rauwer leek te klinken (dacht in eerste instantie dat een ventilatierooster open stond)
Slechte toevoer diesel (pomp, dieselfilter, injectoren/verstuivers)?
Td5 110 2001 hapert bij hogere toeren
Re: Td5 110 2001 hapert bij hogere toeren
Probeer eens de maf (lucht massa meter) stekker eraf te halen kijken of ie dan beter is.
Kan ook in de map sensor zitten, maar dat is vaak op lagere rpm's.
Check ook je wastegate of ie gangbaar is.
Olie in de bekende rode stekker? Beste is te checken bij de stekker aan het kleppen deksel.
Hoop dat dit je helpt
Kan ook in de map sensor zitten, maar dat is vaak op lagere rpm's.
Check ook je wastegate of ie gangbaar is.
Olie in de bekende rode stekker? Beste is te checken bij de stekker aan het kleppen deksel.
Hoop dat dit je helpt
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
-
Landmarcs
Dag "zakraket",
Wellicht olie in het wiring-harness. Daarbij de symptomen vermogensverlies en een minder mooi rond-lopende motor.
Die wiring-harness schijnen nogal aleatoir qua duurzaamheid te zijn: heb je een goede dan kan je 'm beter laten zitten, en alleen de aansluiting op olie controleren. Heb je een slechte dan kan het zijn dat je de aanschaf nog tot achter de komma herinnert, dan kan je alleen maar hopen dat de volgende beter is.
't Is een eenvoudige reparatie maar je moet wel het wiring harness hebben en beter ook de pakking van de deksel.
Groeten MarcS
Wellicht olie in het wiring-harness. Daarbij de symptomen vermogensverlies en een minder mooi rond-lopende motor.
Die wiring-harness schijnen nogal aleatoir qua duurzaamheid te zijn: heb je een goede dan kan je 'm beter laten zitten, en alleen de aansluiting op olie controleren. Heb je een slechte dan kan het zijn dat je de aanschaf nog tot achter de komma herinnert, dan kan je alleen maar hopen dat de volgende beter is.
't Is een eenvoudige reparatie maar je moet wel het wiring harness hebben en beter ook de pakking van de deksel.
Groeten MarcS
Bedankt voor jullie reacties. Ik Heb maar beperkte kennis van eea
Waar zit de luchtmassa stekker? (Ik neem aan ergens tussen luchtfilter en motor..)
De wastegate ken ik, hoe check ik of die werkt? Slangetje eraf en blazen of hij beweegt?
Een rode stekker ben ik niet bekend mee, maar ik zal eens onder de afdekplaat kijken (en waar is die voor?)
Het wiring harnas heb ik nog nooit van gehoord, helaas geen idee waar je het over hebt
Waar zit de luchtmassa stekker? (Ik neem aan ergens tussen luchtfilter en motor..)
De wastegate ken ik, hoe check ik of die werkt? Slangetje eraf en blazen of hij beweegt?
Een rode stekker ben ik niet bekend mee, maar ik zal eens onder de afdekplaat kijken (en waar is die voor?)
Het wiring harnas heb ik nog nooit van gehoord, helaas geen idee waar je het over hebt
- Erik Peters
Rangie schreef:Olie in de bekende rode stekker? Beste is te checken bij de stekker aan het kleppen deksel.
Landmarcs schreef:Wellicht olie in het wiring-harness. 't Is een eenvoudige reparatie maar je moet wel het wiring harness hebben en beter ook de pakking van het kleppendeksel.
En om de stekker vooraan te bekijken moet je de kunststof kap van de motor afhalen (3 boutjes M8, sleutel 13). En dan zit de stekker rechts vooraan de motor, bovenaan de cilinderkop naar beneden gericht. (Voor de auto staand dus links).
Ik heb onlangs die stekker bij mijn Td5 gecontroleerd en schoongemaakt met remreiniger (die stekker was aan de buitenkant vet, inwendig leek die nog droog). Zijkanten in knijpen en dan trek je hem er zo naar beneden af.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- Erik Peters
zakraket schreef:Waar zit de luchtmassa stekker? (Ik neem aan ergens tussen luchtfilter en motor..)
Die linkse stekker C0149.
Het metalen veertje naar beneden drukken om de stekker te ontgrendelen.
Even opletten of de afdichting in de stekker niet toevallig blijft plakken en wegvalt.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- Erik Peters
Rode stekker: (daar kun je beter geen olie hebben).
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Top, had inmiddels begrepen om welke stekker het ging maar de plaatjes zijn super duidelijk. De stekker is aan de buitenkant behoorlijk vettig. Ik had begrepen dat je de stekker kunt loshalen, maar dat je bij het terugzetten mogelijk de andere kant naar boven in de kop drukt, en dat dan de kop eraf moet?
We staan nu bij een garage, even wachten op wat checks.
Vanmorgen heb ik zelf de wastegate gecontroleerd, ik kan het asje daarvan niet in beweging krijgen, ook niet na het loskoppelen van het slangetje. Die lijkt dus vast te zitten.
Daarna een proefrit gemaakt (richting de garage) en het probleem lijkt nu vreemd genoeg wel weg te zijn. Ik kan prima accellereren van 50 naar 80 in de drie (en ook in 4 en 5). De wastegate zit echter nog steeds gewoon vast, dus dat laat ik sowieso nakijken.
Vanmorgen heb ik zelf de wastegate gecontroleerd, ik kan het asje daarvan niet in beweging krijgen, ook niet na het loskoppelen van het slangetje. Die lijkt dus vast te zitten.
Daarna een proefrit gemaakt (richting de garage) en het probleem lijkt nu vreemd genoeg wel weg te zijn. Ik kan prima accellereren van 50 naar 80 in de drie (en ook in 4 en 5). De wastegate zit echter nog steeds gewoon vast, dus dat laat ik sowieso nakijken.
Top, had inmiddels begrepen om welke stekker het ging maar de plaatjes zijn super duidelijk, bedankt! De stekker is aan de buitenkant behoorlijk vettig. Ik had begrepen dat je de stekker kunt loshalen, maar dat je bij het terugzetten mogelijk de andere kant naar boven in de kop drukt, en dat dan de kop eraf moet?
Daarna een proefrit gemaakt (richting de garage) en het probleem lijkt nu vreemd genoeg wel weg te zijn. Ik kan prima accellereren van 50 naar 80 in de drie (en ook in 4 en 5, ook bergop voor zover de motor dat trekt). De wastegate zit echter nog steeds gewoon vast, dus dat laat ik sowieso nakijken.
(en ik koop hier een busje "dieselcleaner", dat kon ik gisteren nergens vinden en kan denk ik alleen maar helpen)
Ik denk dat als de motor nu weer goed loopt ik beter niet de stekker los kan laten halen (met het "risico" dat de kop eraf moet, ze hebben hier ongetwijfeld geen pakking liggen)
Daarna een proefrit gemaakt (richting de garage) en het probleem lijkt nu vreemd genoeg wel weg te zijn. Ik kan prima accellereren van 50 naar 80 in de drie (en ook in 4 en 5, ook bergop voor zover de motor dat trekt). De wastegate zit echter nog steeds gewoon vast, dus dat laat ik sowieso nakijken.
(en ik koop hier een busje "dieselcleaner", dat kon ik gisteren nergens vinden en kan denk ik alleen maar helpen)
Ik denk dat als de motor nu weer goed loopt ik beter niet de stekker los kan laten halen (met het "risico" dat de kop eraf moet, ze hebben hier ongetwijfeld geen pakking liggen)
Mooi dat het opgelost lijkt te zijn!
Een ander probleem kan het ook zijn, namelijk een brandstofpomp die aan het overlijden is. Het kan namelijk zijn dat de opbrengst van je brandstofpomp niet meer optimaal is, waardoor die niet voldoende brandstof kan leveren als je dat nodig hebt.
Garage zou dit kunnen controleren door de opbrengst van de pomp te meten bij de FPR. Maar hopelijk is dat allemaal niet nodig!
Een ander probleem kan het ook zijn, namelijk een brandstofpomp die aan het overlijden is. Het kan namelijk zijn dat de opbrengst van je brandstofpomp niet meer optimaal is, waardoor die niet voldoende brandstof kan leveren als je dat nodig hebt.
Garage zou dit kunnen controleren door de opbrengst van de pomp te meten bij de FPR. Maar hopelijk is dat allemaal niet nodig!