Td5 110 2001 hapert bij hogere toeren
Re: Td5 110 2001 hapert bij hogere toeren
Dat kabelboompje, waar Marc het over heeft, zit onder je kleppendeksel. Kost iets van 30 euro. Mocht het probleem zich weer voordoen; zoek een mooie camping op en bestel het draadje bij een bekende leverancier, met als adres betreffende camping.
- Erik Peters
zakraket schreef:De stekker is aan de buitenkant behoorlijk vettig. Ik had begrepen dat je de stekker kunt loshalen, maar dat je bij het terugzetten mogelijk de andere kant naar boven in de kop drukt, en dat dan de kop eraf moet?
Normaal zit de 'contrastekker' vast in de kop, maar als er eerder eens mee geklooid is kan er wel wat afgebroken zijn. Het ding zit vast met een boutje. Het is maar plastic (zie foto) het deel waar je op kijkt zit onder het kleppendeksel. De buitenkant kun je met een spuitbusje remreiniger zo wel schoon maken.
Ik heb de mijne al 4 keer losgehaald. Ik heb dan wel een reserve 'wiring-harness' als ook een klepdekselpakking op voorraad.
Je zou de oude klepdekselpakking (is maar gewoon een rubber ding) kunnen hergebruiken, maar dan is de kans groot op olielekkage langs het kleppendeksel. Meer dan het kleppendeksel hoeft niet los. De cilinderkop hoeft er niet af. En op de allereerste foto C0171 kun je drie boutjes zien waarmee het kleppendeksel o.a. vast zit (het zwarte streepje daar net onder is de klepdekselpakking).
Wiring-harness:
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Als de katalysator er nog onder zit kan die ook verstopt zijn.
-
Landmarcs
OttoVink schreef:Als de katalysator er nog onder zit kan die ook verstopt zijn.
Een 2001 Td5 heeft denkelijk geen katalysator ... dat is dan weer winst.
Groeten MarcS
Het probleem was vanmorgen weg dus weg zonder aanleiding...Desondanks heeft de garage de wastegate weer losgemaakt, het luchtfiterhuis zat ook niet goed in elkaar en ze hebben ook het kleppendeskel verwijderd, de connector schoongemaakt en van een nieuwe seal voorzien
Wastegate kan ik nog steeds niet manueel bewegen (of kan dat alleen als het slangetje los is ivm vacuum?) maar hij had er een vacuumpompje op gezet en ik heb gezien dat ie bewoog.
Bedankt voor de adviezen, we kunnen weer vooruit en weer e.e.a geleerd, ook leuk
https://www.youtube.com/watch?v=YXhd2f11ZRk
Denk dat dit de belangrijkste oorzaak was en mijn min of meer zinloze gefiedel toch net voldoende was om hem weer enigzins werkbaar te maken. Thuis deze video nog eens volgen om hem nog eens goed te behandelen
O ja, garage had geen pakking, dus dezelfde is teruggegaan met wat vloeibare pakking. Maar dat zal ik thuis zelf eens proberen te vervangen, ik ga er vanuit dat deze voorlopig weer goed zit.
Wastegate kan ik nog steeds niet manueel bewegen (of kan dat alleen als het slangetje los is ivm vacuum?) maar hij had er een vacuumpompje op gezet en ik heb gezien dat ie bewoog.
Bedankt voor de adviezen, we kunnen weer vooruit en weer e.e.a geleerd, ook leuk
https://www.youtube.com/watch?v=YXhd2f11ZRk
Denk dat dit de belangrijkste oorzaak was en mijn min of meer zinloze gefiedel toch net voldoende was om hem weer enigzins werkbaar te maken. Thuis deze video nog eens volgen om hem nog eens goed te behandelen
O ja, garage had geen pakking, dus dezelfde is teruggegaan met wat vloeibare pakking. Maar dat zal ik thuis zelf eens proberen te vervangen, ik ga er vanuit dat deze voorlopig weer goed zit.
Laatst gewijzigd door zakraket op 01 Sep 2021, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat wastegate stangetje moet je vast pakken met een stevige tank (vicegrip) en resoluut bewegen; gaat nogal moeizaam.
- Theo van Ham
Hoi,
Als wastegate stangetje vast zit (ga er van uit in uitgansstand) dat geeft motor toch juist teveel vermogen bij hoge toeren?
Dit stangetje is ervoor om bij hogere toeren en een teveel aan turbodruk toch de wast gate open te zetten zodat druk weg kan?
Ik heb deze vast gehad bij mijn 200TDI en toen ging de turbo druk maar omhoog. Bij een 200tdi zou de actuator bij 0,7 bar het stangeltje moeten bewegen om wastegate open te zetten zodat de 0,7 het max is aan turbo druk (volgens mij ergens 1,2-1,5 bar bij n TD5) . Bij mij liep turbodruk op tot 1,5 bar omdat stangetje vastzat. Heb deze weer gangbaar gemaakt en nu gaat ie netjes bij druk van 0,7 open dmv de actuator.
Dit stangetje zorgt voor veel opgeblazen koppakkingen bij defenders!
Ik kijk dit stangetje nu geregeld na om problemen met koppakking te voorkomen. Inderdaad met n tangetje goed op en neer te doen(zit n veer in de actuator die de weerstand geeft).
Als wastegate stangetje vast zit (ga er van uit in uitgansstand) dat geeft motor toch juist teveel vermogen bij hoge toeren?
Dit stangetje is ervoor om bij hogere toeren en een teveel aan turbodruk toch de wast gate open te zetten zodat druk weg kan?
Ik heb deze vast gehad bij mijn 200TDI en toen ging de turbo druk maar omhoog. Bij een 200tdi zou de actuator bij 0,7 bar het stangeltje moeten bewegen om wastegate open te zetten zodat de 0,7 het max is aan turbo druk (volgens mij ergens 1,2-1,5 bar bij n TD5) . Bij mij liep turbodruk op tot 1,5 bar omdat stangetje vastzat. Heb deze weer gangbaar gemaakt en nu gaat ie netjes bij druk van 0,7 open dmv de actuator.
Dit stangetje zorgt voor veel opgeblazen koppakkingen bij defenders!
Ik kijk dit stangetje nu geregeld na om problemen met koppakking te voorkomen. Inderdaad met n tangetje goed op en neer te doen(zit n veer in de actuator die de weerstand geeft).