turbo probleem bij puma LR 90

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
robk90

turbo probleem bij puma LR 90

Berichtdoor robk90 » 16 Jul 2021, 16:31

ik heb een LR 90 met puma motor uit 2007. Sinds kort valt de motor in noodloop als ik een tijdje op de snelweg rijd met snelheid boven de 90 km p/u.
ik heb de turbo en de ERG klep laten vervangen maar het probleem blijft . Heeft er iemand misschien een tip waar het aan zou kunnen liggen ?

Erik Peters

Re: turbo probleem bij puma LR 90

Berichtdoor Erik Peters » 16 Jul 2021, 18:34

Is dat een turbo-probleem? Het feit dat de motor in noodloop gaat.
Lijkt mij eerder een 'standaard' probleem dat bij meer puma's voorkomt. De ECU denkt dat de motor te warm wordt en neemt gas terug.
Lees dit onderwerp maar eens helemaal (goed) door: viewtopic.php?f=14&t=13184#p95612

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jul 2021, 21:28

Erik Peters schreef:Is dat een turbo-probleem?

Het grootste probleem lijkt mij dat de turbo vervangen is en dat waarschijnlijk geheel voor niks was -- dwz waarschijnlijk was het juist niet gratis (een turbo kost niet niks).   De EGR kan opspelen, maar daar gaat de motor niet (direct) in noodloop, het vervangen van de EGR kan nuttig zijn, maar alleen als er signalen zijn dat de EGR herhaald niet goed werkt (en dan heb je al lang ook een oranje motor-lampje).

Maar goed, denkelijk is het de raadselachtige spook-temperatuur-melding, een probleem waar sommige "Puma's" (soms) last van hebben en andere nooit.

Groeten MarcS

109 is je ware

Berichtdoor 109 is je ware » 17 Jul 2021, 16:52

Bekijk de tip vn Eric Peters en bedenk dat het de moeite loont om eens wat dingen eerst zelf te onderzoeken op dit en andere forums.Kan je heel veel tijd en geld besparen.Er zijn hele volksstammen die niet eens de moeite meer nemen om zelfs maar een instructieboekje te lezen.Ook vroeger waren er al veel mensen voor wie een boek lezen gelijk stond aan de doodstraf.voor die mensen hebben ze het internet uitgevonden maar nog zijn er mensen die moeite hebben met lezen.groet,109.

Landmarcs

Re: Probleem bij Puma LR 90

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jul 2021, 09:58

't Kan natuurlijk ook iets heel anders zijn, bijv. een "ouderdoms/onderhouds-probleem".
Als de radiator vuil en/of moe is koelt ie minder en dan grijpt de ECU in.
Als de intercooler vuil en/of moe is loopt de temperatuur op en grijpt de ECU in.
En als bijv. de thermostaat niet meer goed werkt, of de waterpomp aan vervangen toe is ... ook dat geeft verhitting en ECU-ingrijpen.

Wat in ieder geval duidelijk is is dat de "Puma" ECU tamelijk vlot ingrijpt, soms te vlot, maar vaak ook om een goede reden.
Bij de Td5 grijpt de ECU ook in maar meestal te laat.

Of te wel, als je het niet zelf wilt uitvinden, ga dan naar een "Puma" kenner: Iemand met echte kennis leest 'm uit EN weet wat de uitgelezen waarden vertellen, wat er (te veel) afwijkt van normaal en waar je dan naar moet kijken.

Groeten MarcS

PS   Ik ben wel nieuwsgierig of robk90 nog iets terugmeldt: Z'n activiteiten-overzicht geeft vooralsnog een eenmalige activiteit aan.
PS2 Dat de auto soms ineens minder presteert is mijns inziens géén turbo probleem ... maar een ECU-ingrijpen.

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Jul 2021, 20:22

Zoals bekend was de 130 er ook mee behept. Nieuwe originele thermostaat, nieuwe radiateur, nieuwe egr, nieuwe koelslangen, nieuwe kachelradiateur in de cabine. Alles onder garantie en met 0 resultaat. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jul 2021, 22:29

Edward schreef:Zoals bekend was de 130 er ook mee behept. Nieuwe originele thermostaat, nieuwe radiateur, nieuwe egr, nieuwe koelslangen, nieuwe kachelradiateur in de cabine. Alles onder garantie en met 0 resultaat.

Dat weet ik ... en iedere oplettende lezer kan dit weten.

Echter ... "robk90" meldt dat zijn klachten "sinds kort" optreden -- dat suggereert dat het de 14 jaar daarvoor niet optrad.
Het kan natuurlijk zijn dat "robk90" de auto ook nog maar sinds kort heeft, of er pas sinds kort harder dan 90 km/u mee rijdt.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Jul 2021, 22:47

Eens. En uiteindelijk is ieder technisch probleem oplosbaar als je er tijd en moeite in steekt. Dat heb ik nooit gedaan. Naar de dealert rijden vond ik wel genoeg moeite. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”