revisie startmotor?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wiro

revisie startmotor?

Berichtdoor wiro » 15 Jul 2021, 18:19

Mijn startmotor ( defender 2.5NA) hapert steeds vaker. De motor schiet wel in de startkrans maar valt na 2 a 3 seconde weer terug. De startmotor draait dan nog wel ( dus heeft nog spanning) maar niet meer in de uitgeschoven stand, dus start de auto niet. Is dit zelf te reviseren? Iemand een tip wel component defect kan zijn?
Defender 110 3.9i V8 1984
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque :D
Discovery 3 TD2.7 SE

https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html

Edward

Re: revisie startmotor?

Berichtdoor Edward » 15 Jul 2021, 18:47

Klinkt als de bendix die niet meer correct werkt. Nooit zelf naar gekeken, hier in het dorp zit een bedrijfje die startmotoren en dynamo's reviseert en test. Dus ik draai hem eraf en gooi hem daar binnen.

Maar het is een elektromotor met daarop een magneetkoppeling (bendix) die het tandwiel in de starterkrans drukt, kan nooit moeilijk zijn! :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Re: revisie startmotor?

Berichtdoor Erik Peters » 15 Jul 2021, 19:44

Dat kan heel goed de bendix zijn die vervangen dient te worden. Die bendix heeft een vrijloopkoppeling, zodat de startmotor niet door de starterkrans kan worden aangedreven als de motor loopt. Juist die vrijloopkoppeling wil wel eens kapot gaan.
Vorig jaar nog een startmotor van een trekker naar een automaterialenhandel in Zwolle gebracht (die reviseren nu nog zelf, zolang Rene daar nog werkt).
Hij voelde even aan het tandwieltje en draaide wat, o zei hij die (de bendix) moet vervangen worden de vrijloop slipt door (en geeft dus onder belasting geen aandrijving).
Ik had er op kunnen wachten, maar hij had helaas geen nieuwe bendix op voorraad en moest deze bestellen. Verder nog even nagekeken, anker gemeten, etc. De volgende dag kon ik de startmotor weer ophalen, met een nieuwe bendix, nieuwe lagertjes en koolborstels. Het relais (op de startmotor) was nog goed.

Groet,

Erik.

p.s. Als je het tandwieltje draait, draait naar een kant het anker ook mee, de andere kant uit draaien niet (dat is de vrijlooprichting), maar als je dan geen weerstand voelt, dus dat het draaien heel makkelijk gaat, reken er dan maar op dat de vrijloop versleten is.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”