Tweede accu ("huishoud") en accuscheider

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
zakraket

Tweede accu ("huishoud") en accuscheider

Berichtdoor zakraket » 09 Jul 2021, 12:30

Ik wil voor onze komende vakantie een 100A deepcycle batterij plaatsen voor een compressorkoelbox en een draagbaar standkacheltje. Klein zonnepaneel neem ik ook mee, dan zijn we enkele dagen autonoom :)

De accu moet natuurlijk achter een accuscheider, ik dacht aan deze:
https://www.bluepowershop.nl/accu/accus ... eider.html
Nu heb ik begrepen dat de dynamo van een TD5 120a levert. Deze scheider is voor max 120A

Mag ik aannemen dat deze scheider volstaat ook al zit ie precies op de "grens"? De eerstvolgende is meteen 3x duurder (230A)

Pascal87

Re: Tweede accu ("huishoud") en accuscheider

Berichtdoor Pascal87 » 09 Jul 2021, 13:12

De cytrix kan 120A stroom aan. Bij een grotere stroom zal het relais het niet leuk vinden.

De hoeveelheid stroom die door de cytrix loopt, wordt niet bepaald door wat de dynamo maximaal kan leveren, maar wat er gevraagd wordt. In je huishoud circuit heb je met een koelkast en een standkacheltje enkele amperes aan verbruikers (zegmaar 10A ofzo).

De 120A zal je dan ook niet zo snel bereiken. Tenzij je ook nog eens een omvormer aanzet en meer dan 1440W aan stroom gaat gebruiken. Maar ik neem niet aan dat je de stofzuiger meeneemt?

De hoge stromen van 120A kunnen wel gaan lopen als je bijvoorbeeld gaat lieren, echter lijkt mij het aansluiten van je lier op de huishoudaccu niet heel erg handig.

Resume: de cytrix die je bedoeld is volgens mij prima fit for the job en deze wordt algemeen veel gebruikt (ik heb hem zelf ook al 10 jaar in gebruik in de defender ;-) )

zakraket

Berichtdoor zakraket » 09 Jul 2021, 13:30

O de leverancier van die link zei juist dat het de laadstroom van de dynamo was die de leidende factor was. Ik wist toen alleen nog niet hoeveel A de dynamo leverde, dat zou dus 120A moeten zijn.

Maar het klinkt aannemelijk wat je, dus ik bestel deze :)

Nee, het blijft bij het koelkastje en het standkacheltje (misschien een ledlampje oid), beide ong 40w max verbruik (dus rond 3,5A, samen <10A). Het kacheltje gebruikt voor het starten 15A, daarna zou het <3A moeten zijn voor het draaien (pompje en ventilator)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jul 2021, 14:23

zakraket,

Je kan ook even terugzoeken naar de "andere oplossing".
Die "andere oplossing" betreft een autonome acculader die werkt op de 12V van het boordnet.

Voordeel is dat je geen scheidingsrelais nodig hebt en een geheel gescheiden huishoudaccu hebt, en bovendien die huishoudaccu met een aangepast laadprogramma wordt opgeladen zodra de auto loopt.
De "laadprogramma's" waar je het mee moet doen op basis van de spanningsregelaar zijn maar behelpen, en deze manier van laden is beslist niet de beste voor een deep-cycle accu.

Ander "voordeel" is dat dit soort 12V => 12V laders inmiddels heel schappelijk geprijsd zijn, concurrerend met de andere scheidings-oplossingen.

Groeten MarcS

zakraket

Berichtdoor zakraket » 09 Jul 2021, 14:35

Interesting. Mogelijk "nadeel" is dat je dan ook niet bij nood de huishoudaccu kunt gebruiken om de auto te starten? Tenminste ik meen dat dat ook kan bij zo'n accuscheider.
Of je moet de boel wellicht even andersom aansluiten (of startkabels op je tweede accu zetten?)

Anyway, nog nooit van gehoord dat dat ook bestaat. Heb je misschien een linkje naar een voorbeeld? Als ik zoek krijg ik alleen maar de standaard 12v acculaders (die dus op 220v je batterij laden)

edit: deze? https://www.bluepowershop.nl/accu/dc-dc ... iding.html

Dit zou er dan dus tussen moeten in plaats van een scheider?

startaccu > 15A zekering > 12/12 lader > huishoudaccu > verbruikers ? (ik lees dat deze een interne ingangszekering heeft dus dan hoeft er geen voor, maar toch)

edit: deze lader moet dan wel geschakeld worden door het startcontact oid?

en nog een edit: zojuist achterhaald dat de accu die ik nu binnen heb (100A AGM deepcycle) met 14,4v max 10A geladen moet worden. Dan lijkt me die laatste 12v12v 9A lader ideaal?
Laatst gewijzigd door zakraket op 09 Jul 2021, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Jul 2021, 15:12

Dezelfde zit in de Disco en heeft daarvoor 7 jaar in de 130 gezeten. Prima ding :lol: :lol:

En idd kun je deze gewoon gebruiken om op de accessoire accu te starten.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

zakraket

Berichtdoor zakraket » 09 Jul 2021, 15:29

Hoe bepaal je de maximale laadstroom bij zo'n scheider? Mijn accu kan dus max 10A geladen worden als ik de specs moet geloven. Dat duurt dan dus 10u

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jul 2021, 17:10

zakraket schreef:Interesting. Mogelijk "nadeel" is dat je dan ook niet bij nood de huishoudaccu kunt gebruiken om de auto te starten? Tenminste ik meen dat dat ook kan bij zo'n accuscheider.
Of je moet de boel wellicht even andersom aansluiten (of startkabels op je tweede accu zetten?)

Anyway, nog nooit van gehoord dat dat ook bestaat. Heb je misschien een linkje naar een voorbeeld? Als ik zoek krijg ik alleen maar de standaard 12v acculaders (die dus op 220v je batterij laden)

edit: deze? https://www.bluepowershop.nl/accu/dc-dc ... iding.html

Dit zou er dan dus tussen moeten in plaats van een scheider?

startaccu > 15A zekering > 12/12 lader > huishoudaccu > verbruikers ? (ik lees dat deze een interne ingangszekering heeft dus dan hoeft er geen voor, maar toch)

edit: deze lader moet dan wel geschakeld worden door het startcontact oid?

en nog een edit: zojuist achterhaald dat de accu die ik nu binnen heb (100A AGM deepcycle) met 14,4v max 10A geladen moet worden. Dan lijkt me die laatste 12v12v 9A lader ideaal?

Mocht je een accu hebben die wat meer laadstroom aan kan dan is er ook nog de 18 A 12=>12V Victron.

Maar goed, als je deepcycle AGM met slechts max 10 A geladen mag worden dan is de 9 A lader zo gek nog niet ... het scheelt theoretisch een uurtje. Reken overigens in de harde praktijk dat is tussen 80% leeg en 100% vol meer dan de rekenkundige 9 uur nodig heeft omdat de laatste 10-15% beslist niet meer lineair vollopen (dit nog afgezien van de Ampères die niet in accu-lading maar in warmte worden omgezet).

Is er geen "walstroom" en wil je serieuze "autonomie" en daarbij niet zo nu en dan diesel verstoken dan kan/moet je aan een fotovoltaïsche oplossing gaan denken. Je wilt dan wel iets met een serieuze laadstroom want je haalt zelfs 's zomers lang niet altijd het nominaal vermogen gedurende een langere tijd.

Groeten MarcS

PS Bij een geheel gescheiden systeem moet je in geval van nood hulp-startkabels gebruiken.

zakraket

Berichtdoor zakraket » 09 Jul 2021, 21:58

Ik ben ook bezig met een 100-120w zonnepaneeltje, dat zou voldoende moeten zijn. We rijden sowieso om de max 2 dagen een paar honderd km, en af en toe een camping/huisje voor de douche dus dan zou ik kunnen aftoppen
Dus max 2 dagen automoom

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Jul 2021, 23:14

zakraket schreef:Hoe bepaal je de maximale laadstroom bij zo'n scheider? Mijn accu kan dus max 10A geladen worden als ik de specs moet geloven. Dat duurt dan dus 10u

Bepalen? Ik heb gewoon aan de verkoper van bootjes zooi gevraagd wat hij gebruikt en dat is deze. Ik heb geen idee hoe lang mijn accu nodig heeft om weer geladen te raken en kan me ook helemaal niks boeien. :roll: :roll:

Op de 130 stond een Warn snelloper en die heeft nooit de accu leeg gekregen met lieren icm met de dynamo. Lieren zonder draaiende motor doe ik nooit. Verder draaide er een koelbox op en een 8-tal aan werklampen die we als kampeerterrein verlichting gebruikten.

Specs boeien mij alleen als iets niet voldoet of niet werkt. :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”