zakraket schreef:Hmm.. is het dan niet het simpelst om de lader zowel op het autocontact te zetten (alleen laden wanneer het contact aan staat) én daar nog een handmatige switch achter te zetten. Dan kan ik de lader even uitschakelen op het moment dat ik de auto wil starten én kan de lader de startaccu niet leegtrekken als het contact niet aan staat.
Dat laatste wil ik voorkomen, en als de huishoudaccu leeg is (10,8v volgens opgave), dan hebben we pech en moet de koelbox uit. We hebben inmiddels een goeie, die kan wel een (paar) uurtje(s) zonder stroom.
Ik denk dat het niet zo moeilijk is om met een klein stukje electrickery een spanning-gestuurd aan-uit signaal te maken dan hoef je verder niet meer na te denken over het aan/uit schakelen. Een extra uit-schakelaar is natuurlijk nooit weg. Een extra aan-schakelaar met een timer en/of een onderspanningsbeveiliging is dan een mijns inziens leuke extra optie. 't Is vooral even rondvragen naar wie de eenvoudigste electrickery hiervoor bedenkt (in theorie is het super eenvoudig, je hebt even iemand met handson handigheid nodig).
Overigens wordt het dan de simpele 12/12-18A lader, want die is al 4x zo duur als een accuscheider. Volgens mij kun je daar niet zoveel aan instellen. Het zonnepaneeltje zal ergens tussen 0 en max 10A laden, dat is niet meer dan een noodoplossing.
Die "simpele" 18 A lader lijkt mij een verstandige keuze, een eenvoudige accuscheider doet zoveel minder dat je de meerprijs snelgenoeg vergeet.
Zoals ik eerder al aangaf: Met een spanninggestuurd aan-uit signaal kan je mijns inziens het zonnepaneel goed (of zelfs beter) op de startaccu aansluiten, zodra het zonnepaneel de startaccu vergenoeg heeft opgeladen wordt je huishoudaccu meegeladen, en dat meeladen wordt dan door die "simpele" 18 A lader, een lader die niet zó simpel is.
Wat ik begrepen heb van wat links is dat een AGM accu eigenlijk uit de boten/camperwereld komt, beter bestand is tegen regelmatig/onregelmatige belasting en om die reden ook gebruikt wordt in auto's met startstopsystemen (regelmatig starten terwijl je continue veel stroomverbruikers hebt bij stoplichten (airco etc) en relatief weinig/kort laden)
Wij zullen de accu ook regelmatig onregelmatig belasten (nou ja, de belasting is vrij regelmatig) en opladen, alleen zullen we weinig zware korte belastingen doen.
Ik denk dat je het iets anders moet zien. Een AGM accu is een truuk om meer uit de eenvoudige lood-accu te halen, je wilt geen 100 kilo aan accu's, je wilt ook geen kofferbak vol accu's. Een AGM accu levert makkelijker meer Ah's uit het zelfde volume/gewicht aan accu.
Dit heeft echter ook een prijs: de AGM is een stuk duurder en de AGM is ook gevoeliger voor het goede "onderhoud"
(niet voor niks hebben moderne auto's vaak een ECU die het laadproces aanstuurt, niet voor niks kan je in een moderne auto de accu niet maar zo vervangen - soms moet de accu "ingeleerd" ... en soms mag je nauwelijks iets veranderen: een extra accu, starthulp etc kan de auto van de leg krijgen).
Een AGM krijg je echter ook stuk, en hij gaat vooral stuk als ie aan "regelmatig/onregelmatige belastingen" wordt blootgesteld.
Dat stukgaan is gewoon een inherente eigenschap van de loodaccu: Altijd minstens 80-90% lading doet een loodaccu goed, en daarna wordt het schipperen: Een tractie-accu kan verder ontladen worden maar alleen met een bescheiden stroom, een semi-tractie (of een extra degelijke startaccu) heeft wat meer lood en wat minder Ah's en houdt het midden tussen start en tractie, en een AGM is geoptimaliseerd op Ah's. Uiteindelijk hebben ze allemaal bijna het eeuwige leven als je ze steeds volgens de regels laadt en/of onder lading houdt, en in de praktijk gaan ze allemaal stuk (en dat is de reden waarom het advies: "koop de goedkoopste die nog degelijk is" zo gek nog niet is.Groeten MarcS