Tweede accu ("huishoud") en accuscheider

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Tweede accu ("huishoud") en accuscheider

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jul 2021, 23:34

zakraket schreef:Ik ben ook bezig met een 100-120w zonnepaneeltje, dat zou voldoende moeten zijn. We rijden sowieso om de max 2 dagen een paar honderd km, en af en toe een camping/huisje voor de douche dus dan zou ik kunnen aftoppen
Dus max 2 dagen automoom

Tja, misschien moet je dan nu eens aan de andere kant van de balans kijken.
Hoeveel verbruik je per dag ? Maak eens wat sommetjes.
Een koelbox/kist trekt de meeste stroom en bovendien semi-permanent, een standkachel neemt weinig en LED-lichtjes nemen bijna niks, (neem voor ventilatie computer-fannetjes, met twee in serie zijn ze stiller en nog zuiniger).
Heb je dan nog een magnetron, een warmwater-ding (zoals een koffiezet-apparaat) dan loopt het weer snel op.

Met 100-120 Watt zonnepaneelstroom haal je dus maximaal 10 Ampère, en dat waarschijnlijk slechts een beperkt aantal uren.
Een paar honderd kilometer is ook weer goed voor een paar uren 9 Ampère ....

O ja, als je langere einden rijdt loont het om de koelbox/kist op de 12V boordspanning te laten draaien, ten minste als je met een 9 A 12=>12 V Victron aan het werk gaat. Het verbruik van de koelbox/kist gaat anders van die 9 Ampère af.

Groeten MarcS

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 10 Jul 2021, 00:28

Zoals al aangegeven is een victron dc-dc converter ook een goede manier om een huishoudaccu te scheiden .

De cytrix is simpel, bij een laadstroom worden de beide accu's parallel gezet en wordt laadstroom verdeeld.

Heb je een euro 6 motor, dan heb je een dc-dc converter nodig, anders wordt je dynamo afgeschakeld. De Orion smart kan je een laad karakteristiek toekennen (loon, agm etc.). De maximale laadstroom van 10A is leuke theorie, maar de praktijk werkt niet zo.

Elke loodaccu zal de laatste 20% volgedruppeld moeten worden. Je hebt dan een heel kleine laadstroom. Als je zonnepaneel dan 10a kan leveren, wordt het grootste gedeelte "weggegooit'. Een lithium is veel handiger, want die kan veel grotere laadstroom aan en kan ook nog eens 100% ontladen worden.

Alleen prijskaartje van de lion accu is wat minder. Een zwaardere Orion aanschaffen heeft in feite alleen zin als je ook over zou willen gaan naar lithium.

Beide systemen heb ik al veel ingebouwd en ben toevallig net bezig met mijn 110 ook m te bouwen naar lithium ion. Let wel op, dat je zonneregelaar ook geschikt is voor lithium. Een standaard mppt lader is hier niet zomaar geschikt voor.

zakraket

Berichtdoor zakraket » 10 Jul 2021, 08:59

Ik had dus navraag gedaan over de accu, daar werd aangegeven max 10A laadstroom bij 14,4v
Hier staat: https://www.intercel.eu/nl/veelgestelde ... -agm-accu/ dat een AGM accu (die heb ik) tussen de 10 en 30% vd capaciteit laadstroom moet hebben, dat zou dan 10 - 30A zijn, en dat te weinig laden ook niet goed voor de accu is.

Die Cytrix laad dan neem ik aan met "hoeveel er beschikbaar is" dus waarschijnlijk meer dan 10A. Neem aan dat mijn accu daar niet direct kapot van gaat? Wellicht miscommunicatie met de leverncier vd accu dat het max 10A is?

Ik heb cijfers: de koelkast gebruikt 45w, maar niet continue. Ik heb m afgelopen week laten draaien, hij draait misschien 2 of 3x per uur enkele minuten bij 23gr omgevingstemp. Gemiddeld gebruikt ie 0,25kwh in een dag, op 220v (ong 1Ah), dat heb ik gemeten met een verbruiksmeter. Als ik me niet vergis is dat dan 20A bij 12v? Dus 40A in 2 dagen op 12v

De standkachel zou 15A startstroom gebruiken en 3A draaistroom (ook ong 45w) maar dat laatste lijkt mij wat veel, iemand die een vergelijkbaar ding heeft zei dat ie max 1A draaistroom verbruikt. Ik moet het ding nog testen, heb m wel in huis. Die kachel zouden we dan natuurlijk 's nachts gebruiken.
Anders zou dat 24A in een nacht zijn.

Verder heb ik dus inderdaad een 100-120w zonnepaneeltje op t oog. Ik heb uit andere berichten/fora begrepen dat mensen met een <100A accu en een dergelijke setup vrijwel autonoom kunnen draaien (uiteraard ook afh. van waar je bent en het weer, maar iemand meldde zelfs met een 35A accu in een week regen zijn koelkast - dezelfde als ik heb - te hebben laten draaien)
Ik hoef echt maar max 2 dagen, ik verwacht geen "wonderen"

Lithium? Dat wordt echt te prijzig

Ik heb een 2001 TD5

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jul 2021, 13:08

zakraket schreef:Ik had dus navraag gedaan over de accu, daar werd aangegeven max 10A laadstroom bij 14,4v
Hier staat: https://www.intercel.eu/nl/veelgestelde ... -agm-accu/ dat een AGM accu (die heb ik) tussen de 10 en 30% vd capaciteit laadstroom moet hebben, dat zou dan 10 - 30A zijn, en dat te weinig laden ook niet goed voor de accu is.

Die Cytrix laad dan neem ik aan met "hoeveel er beschikbaar is" dus waarschijnlijk meer dan 10A. Neem aan dat mijn accu daar niet direct kapot van gaat? Wellicht miscommunicatie met de leverancier vd accu dat het max 10A is?

Wellicht is de 18 A 12=>12 V lader een slimmere keuze. De echt lege accu zal denkelijk wel wat meer dan die 10 A aankunnen, en als je niet steeds alle verbruikers wilt omschakelen gaat dat verbruik van die 18 Ampère af.
Verder heb je als winst dat een 12=>12 V lader dat die de AGM accu ook echt vol kan laden met een druppelprogramma (dat je eventueel ook aan kan zetten als je niet rijdt: het laatste doorladen neemt veel tijd en weinig stroom, dat kan de startaccu 's zomers wel lijden).
O ja, die 12=>12 V lader laadt net als een slimme 220=12 V lader volgens een "slimme" algoritme. Eerst met een bescheiden laadspanning zodat de accu niet teveel opwarmt en vooral volloopt, en daarna met een geleidelijk oplopende spanning totdat die een plafond bereikt en dan als laatste volgens een wisselend druppel-programma.

Groeten MarcS

zakraket

Berichtdoor zakraket » 13 Jul 2021, 18:13

Landmarcs schreef:
zakraket schreef:Wellicht is de 18 A 12=>12 V lader een slimmere keuze. De echt lege accu zal denkelijk wel wat meer dan die 10 A aankunnen, en als je niet steeds alle verbruikers wilt omschakelen gaat dat verbruik van die 18 Ampère af.
Verder heb je als winst dat een 12=>12 V lader dat die de AGM accu ook echt vol kan laden met een druppelprogramma (dat je eventueel ook aan kan zetten als je niet rijdt: het laatste doorladen neemt veel tijd en weinig stroom, dat kan de startaccu 's zomers wel lijden).
O ja, die 12=>12 V lader laadt net als een slimme 220=12 V lader volgens een "slimme" algoritme. Eerst met een bescheiden laadspanning zodat de accu niet teveel opwarmt en vooral volloopt, en daarna met een geleidelijk oplopende spanning totdat die een plafond bereikt en dan als laatste volgens een wisselend druppel-programma.
Groeten MarcS

Even dat ik het goed begrijp want het kost allemaal een lieve duit en ik ben geneigd om zo'n Victron lader te nemen.

Die Victronlader wordt aangesloten op de startaccu van de auto, dat kan denk ik vrij rechtstreeks (eventueel met een 25a zekering ertussen of zo, alhoewel t ding zelf al gezekerd is). Er zit een "schakelaansluiting" op de Victronlader, die zou dan op het contact gezet moeten worden, zodat de lader aangaat als het autocontact aan staat.

Vervolgens wordt de huishoudaccu op de lader aangesloten, evenals de zonnepaneel controller die ook op de huishoudaccu gaat. Mijn 2 verbruikers (koelbox en standkacheltje) sluit ik dan aan op de controller van het zonnepaneel, die controller heeft een spanningsbewaking zodat de verbruikers uit gaan als de accu te laag gaat.

Die 12v lader laadt dan altijd wanneer het autocontact aanstaat, en natuurlijk wanneer de accu niet vol is (dan druppelt ie). Heeft het zin die lader een manuale laadschakelaar te geven (dus niet op het contact, maar gewoon een knop die je omzet)?

En die lader beschermd de accu dus ook tegen overlading?

Overigens zal de standkachel niet gebruikt worden tijdens het laden (dan rijden we), de koelbox zal met name 's nachts (dan is t niet warm) ook minder stroom verbruiken (en dat is al vrij weinig, gem. 1A?). De AGM laden op de startaccu zal ik niet doen, dat moet het paneeltje maar opvangen

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jul 2021, 22:26

zakraket schreef:Even dat ik het goed begrijp want het kost allemaal een lieve duit en ik ben geneigd om zo'n Victron lader te nemen.

Die Victronlader wordt aangesloten op de startaccu van de auto, dat kan denk ik vrij rechtstreeks (eventueel met een 25a zekering ertussen of zo, alhoewel t ding zelf al gezekerd is). Er zit een "schakelaansluiting" op de Victronlader, die zou dan op het contact gezet moeten worden, zodat de lader aangaat als het autocontact aan staat.

Vervolgens wordt de huishoudaccu op de lader aangesloten, evenals de zonnepaneel controller die ook op de huishoudaccu gaat. Mijn 2 verbruikers (koelbox en standkacheltje) sluit ik dan aan op de controller van het zonnepaneel, die controller heeft een spanningsbewaking zodat de verbruikers uit gaan als de accu te laag gaat.

Die 12v lader laadt dan altijd wanneer het autocontact aanstaat, en natuurlijk wanneer de accu niet vol is (dan druppelt ie). Heeft het zin die lader een manuale laadschakelaar te geven (dus niet op het contact, maar gewoon een knop die je omzet)?

En die lader beschermd de accu dus ook tegen overlading?

Overigens zal de standkachel niet gebruikt worden tijdens het laden (dan rijden we), de koelbox zal met name 's nachts (dan is t niet warm) ook minder stroom verbruiken (en dat is al vrij weinig, gem. 1A?). De AGM laden op de startaccu zal ik niet doen, dat moet het paneeltje maar opvangen

Je kan ook overwegen om het zonnepaneel de startaccu te laten opladen en de 12 => 12V lader (automatisch) bij voldoende boordspanning aan te zetten, bijv. bij + 13,8 of + 14 V. Dan is 1º je start-accu altijd vol en 2º wordt de AGM-huishoud-accu via de lader opgeladen en onderhouden zodra de start-accu op peil is. Als je kiest voor het auto-contact betekent dit dat mocht je ooit met een zwakke start-accu staan die start-accu vóórdat je de motor gestart hebt al extra belast wordt door de 12 => 12 V lader.

Als ik de specs van de 12 => 12 V lader goed voor ogen heb is dat een betrouwbare lader voor een AGM accu, of een zonnepaneel dit evenaart is zeer de vraag. Een start-accu is mijns inziens een grofstoffelijker accu die meer hebben kan (en ook minder kost), die kan je beter als buffer gebruiken.

Voor het "mooi" zou je een door-laadt knopje kunnen hebben waarmee de AGM verder wordt opgeladen vanuit de start-accu ... maar dan wel met hetzij een timer danwel een onderspanningsbeveiliging zodat je de startaccu niet te ver uitput.

Groeten MarcS

PS   Je kan die accu's heel goed vergelijken met een paar emmers en het laden met dunne slangetjes waardoor een beperkte stroom kan.
Je wilt met slim jongleren met de voorraad in de emmers, zodanig dat de start-emmer altijd genoeg startvermogen heeft en tegelijk de huishoud-emmer zo vol mogelijk gevuld wordt. Enige verschil waar je rekening mee moet houden is dat lood-accu's best goed vol geladen worden (bij emmers is dat niet zo belangrijk). O ja, ook een verschilletje is dat een 12 => 12 V "slangetje" een bijzonder slangetje is, ten koste van een kleine verliespost heeft dit slangetje een pomp-werking.

zakraket

Berichtdoor zakraket » 14 Jul 2021, 09:08

Hmm.. is het dan niet het simpelst om de lader zowel op het autocontact te zetten (alleen laden wanneer het contact aan staat) én daar nog een handmatige switch achter te zetten. Dan kan ik de lader even uitschakelen op het moment dat ik de auto wil starten én kan de lader de startaccu niet leegtrekken als het contact niet aan staat.
Dat laatste wil ik voorkomen, en als de huishoudaccu leeg is (10,8v volgens opgave), dan hebben we pech en moet de koelbox uit. We hebben inmiddels een goeie, die kan wel een (paar) uurtje(s) zonder stroom.

Overigens wordt het dan de simpele 12/12-18A lader, want die is al 4x zo duur als een accuscheider. Volgens mij kun je daar niet zoveel aan instellen. Het zonnepaneeltje zal ergens tussen 0 en max 10A laden, dat is niet meer dan een noodoplossing

Wat ik begrepen heb van wat links is dat een AGM accu eigenlijk uit de boten/camperwereld komt, beter bestand is tegen regelmatig/onregelmatige belasting en om die reden ook gebruikt wordt in auto's met startstopsystemen (regelmatig starten terwijl je continue veel stroomverbruikers hebt bij stoplichten (airco etc) en relatief weinig/kort laden)
Wij zullen de accu ook regelmatig onregelmatig belasten (nou ja, de belasting is vrij regelmatig) en opladen, alleen zullen we weinig zware korte belastingen doen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jul 2021, 10:22

zakraket schreef:Hmm.. is het dan niet het simpelst om de lader zowel op het autocontact te zetten (alleen laden wanneer het contact aan staat) én daar nog een handmatige switch achter te zetten. Dan kan ik de lader even uitschakelen op het moment dat ik de auto wil starten én kan de lader de startaccu niet leegtrekken als het contact niet aan staat.
Dat laatste wil ik voorkomen, en als de huishoudaccu leeg is (10,8v volgens opgave), dan hebben we pech en moet de koelbox uit. We hebben inmiddels een goeie, die kan wel een (paar) uurtje(s) zonder stroom.

Ik denk dat het niet zo moeilijk is om met een klein stukje electrickery een spanning-gestuurd aan-uit signaal te maken dan hoef je verder niet meer na te denken over het aan/uit schakelen. Een extra uit-schakelaar is natuurlijk nooit weg. Een extra aan-schakelaar met een timer en/of een onderspanningsbeveiliging is dan een mijns inziens leuke extra optie. 't Is vooral even rondvragen naar wie de eenvoudigste electrickery hiervoor bedenkt (in theorie is het super eenvoudig, je hebt even iemand met handson handigheid nodig).

Overigens wordt het dan de simpele 12/12-18A lader, want die is al 4x zo duur als een accuscheider. Volgens mij kun je daar niet zoveel aan instellen. Het zonnepaneeltje zal ergens tussen 0 en max 10A laden, dat is niet meer dan een noodoplossing.

Die "simpele" 18 A lader lijkt mij een verstandige keuze, een eenvoudige accuscheider doet zoveel minder dat je de meerprijs snelgenoeg vergeet.
Zoals ik eerder al aangaf: Met een spanninggestuurd aan-uit signaal kan je mijns inziens het zonnepaneel goed (of zelfs beter) op de startaccu aansluiten, zodra het zonnepaneel de startaccu vergenoeg heeft opgeladen wordt je huishoudaccu meegeladen, en dat meeladen wordt dan door die "simpele" 18 A lader, een lader die niet zó simpel is.

Wat ik begrepen heb van wat links is dat een AGM accu eigenlijk uit de boten/camperwereld komt, beter bestand is tegen regelmatig/onregelmatige belasting en om die reden ook gebruikt wordt in auto's met startstopsystemen (regelmatig starten terwijl je continue veel stroomverbruikers hebt bij stoplichten (airco etc) en relatief weinig/kort laden)
Wij zullen de accu ook regelmatig onregelmatig belasten (nou ja, de belasting is vrij regelmatig) en opladen, alleen zullen we weinig zware korte belastingen doen.

Ik denk dat je het iets anders moet zien. Een AGM accu is een truuk om meer uit de eenvoudige lood-accu te halen, je wilt geen 100 kilo aan accu's, je wilt ook geen kofferbak vol accu's. Een AGM accu levert makkelijker meer Ah's uit het zelfde volume/gewicht aan accu.
Dit heeft echter ook een prijs: de AGM is een stuk duurder en de AGM is ook gevoeliger voor het goede "onderhoud" (niet voor niks hebben moderne auto's vaak een ECU die het laadproces aanstuurt, niet voor niks kan je in een moderne auto de accu niet maar zo vervangen - soms moet de accu "ingeleerd" ... en soms mag je nauwelijks iets veranderen: een extra accu, starthulp etc kan de auto van de leg krijgen).
Een AGM krijg je echter ook stuk, en hij gaat vooral stuk als ie aan "regelmatig/onregelmatige belastingen" wordt blootgesteld.
Dat stukgaan is gewoon een inherente eigenschap van de loodaccu: Altijd minstens 80-90% lading doet een loodaccu goed, en daarna wordt het schipperen: Een tractie-accu kan verder ontladen worden maar alleen met een bescheiden stroom, een semi-tractie (of een extra degelijke startaccu) heeft wat meer lood en wat minder Ah's en houdt het midden tussen start en tractie, en een AGM is geoptimaliseerd op Ah's. Uiteindelijk hebben ze allemaal bijna het eeuwige leven als je ze steeds volgens de regels laadt en/of onder lading houdt, en in de praktijk gaan ze allemaal stuk (en dat is de reden waarom het advies: "koop de goedkoopste die nog degelijk is" zo gek nog niet is.

Groeten MarcS

zakraket

Berichtdoor zakraket » 14 Jul 2021, 10:45

Knutselen is leuk en als het automatisch en optimaal werkt zou ook heel prettig zijn, maar daar heb ik de komende 3 weken echt géén tijd voor helaas. MIsschien iets voor later.
Ik ben al blij als ik de meest eenvoudige oplossing op tijd af krijg (d.w.z. dat moet ik al laten doen vanwege tijd), en dat we over een paar weken in Scandinavie 1 of max 2 dagen een beetje autonoom zijn. De vorige vakantie hielden we het zonder huishoudaccu en een simpele 12v strandkoelbox - die alleen kon draaien tijdens het rijden - ook uit.
Bedankt voor de tijd en adviezen in ieder geval.

BIj acculaders.nl is de Orion 12/12-18a (niet smart) nu maar 115 eur, dat valt nogal mee.

Houston

Berichtdoor Houston » 14 Jul 2021, 11:05

Ik heb een paar jaar geleden een Goal Zero Yeti gekocht, ook met een (50w) zonnepaneeltje.
Je hebt ze van wel meer merken (o.a. Dometic, van de koelkasten) of een National Luna. Die laatste moet je zelf nog ff een accu in zetten.

Je hoeft daarmee niks te installeren of zelf uit te zoeken en t voordeel is dat ze mobiel zijn. Dus ook mee te nemen naar t strand of in een andere auto.
Wordt tijdens het rijden opgeladen (supersnel!) of op de camping, gewoon op 220 of, in de wildernis, met het paneeltje.
Met die laatste kunnen we ongeveer 4 dagen 'off grid'.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Terug naar “Techniek”