Zwarte rook TD5 Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Zwarte rook TD5 Defender

Berichtdoor Edward » 24 Aug 2021, 22:46

Tja, als het de mapping is dan kun je alles vervangen maar zolang je geen andere ecu steekt zal ie blijven walmen.

Mijn Disco was gemapt door José van Inside Tuning en die vroeg me letterlijk of ik een pluim wou ja of nee en of ik van popcorn hield.....

Popcorn is kennelijk dat ie flink knettert als je boven in de toeren komt oid en pluimen is gewoon wat wij zwarte walm noemen. Omdat ik wel eens maximaal vermogen wilde meemaken met de standaard turbo en alleen een grotere intercooler heb ik een pluimpje geaccepteerd.

Maar als je dat niet wilt dan kun je beter eerst de mapping checken........ Maw: plug eens een ecu in van een andere Defender
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 24 Aug 2021, 23:57

Edward schreef:
Mijn Disco was gemapt door José van Inside Tuning en die vroeg me letterlijk of ik een pluim wou ja of nee en of ik van popcorn hield.....

:) :) :)

De auto rijdt nu heerlijk. Terug naar de oude mapping icm met de tussenbak met Disco ratio wil ik niet.

In geval van mapping is een grotere intercooler eigenlijk het enige dat rest lijkt me.

Groet Johan
Defender 130 2002

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Aug 2021, 08:47

JohanFreelander schreef:
Edward schreef:Mijn Disco was gemapt door José van Inside Tuning en die vroeg me letterlijk of ik een pluim wou ja of nee en of ik van popcorn hield.....

De auto rijdt nu heerlijk. Terug naar de oude mapping icm met de tussenbak met Disco ratio wil ik niet.

In geval van mapping is een grotere intercooler eigenlijk het enige dat rest lijkt me.

Ik denk dat Edward je niet per se "terug naar af" wil dirigeren, maar dat je met een ongetunede ECU kan testen hoe het dan staat met de zwarte rook en het turbo gat. Je weet daarna hoeveel de tuning doet aan de zwarte rook, en dus ook of je het verder moet zoeken in de "hard-ware".
Verder zou je natuurlijk ook - als je met een ongetunede ECU geen zwarte wolken ziet - een net iets minder vergaande tuning kunnen overwegen.

De Disco-tussenbak is eigenlijk alleen een tuning-argument als je hetzij ook zware lasten trekt (en dan is het altijd een "goed argument"), of wanneer je duidelijk betere prestaties wilt.
Een goede Td5 doet het ook nog goed wanneer je alle versnellingen één hele versnelling ophoogt ... je raakt dan alleen het wegrijden onder minder gemakkelijke omstandigheden in de 1º versnelling kwijt (en dus moet je dan eerder naar Low) -- met een Disco-tussenbak heb je slechts een halve versnelling er bovenop.

Mocht je "alles" willen dan moet je denkelijk omzien naar een turbo met variabele geometrie ... die spoelen weer net iets eerder op, dus heb je een kleiner turbo-gat. De "Puma" heeft standaard al een betere turbo en is verder ook krachtiger en ook daarmee moet je hetzij echt "op" de turbo rijden of zo nu en dan genoegen nemen met een turbo-gat. Zwarte rook geeft een standaard "Puma" niet, deze zomer in Frankrijk een dag voor mijn broertje uitgereden en ik kreeg het compliment dat de "Puma" zo schoon reed.

Groeten MarcS

Groeten MarcS

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 25 Aug 2021, 10:07

Toen de ecu nog de oude map had, had ik rook bij flink doortrekken.
Dus begrijp me niet verkeerd, ik ben erop vooruit gegaan. De auto rijdt heerlijk, zeker als je niet te vroeg doorschakelt.
Ik heb inderdaad regelmatig zware aanhangers achter de 130, de Disco tussenbak was een noodgreep, omdat ik daar na het vastlopen van de oude bak
het snelst aan kon komen.

Even terugkomend op; kunnen vieze injectoren hieron een aandeel hebben?

Groet Johan
Defender 130 2002

conny

Berichtdoor conny » 25 Aug 2021, 11:19

Gooi er eens zo'n schoonmaakflesje in.

DEF90RB

Berichtdoor DEF90RB » 25 Aug 2021, 12:31

Even terugkomend op; kunnen vieze injectoren hieron een aandeel hebben?

Zou kunnen, brandplaatjes en O-ringen ook, maar dan zou je diesel in je olie moeten hebben.

Andere suggestie is een "half werkende" AIT/AAP sensor (MHK100640, origineel standaard Bosch component voor ca € 75).
Zowel bij een Disco Td5 automaat als bij een Defender Td5 geconstateerd dat deze half defecte sensor invloed kan hebben op rook en andere vage problemen. 2x vastgesteld (dmv Nanocom) dat deze sensor meestal wel goed werkte maar af en toe vreemde (hoge) waarden gaf. In dat geval reageerde de software. Bij de Defender door de EGR maximaal te activeren, dat was ook te zien op de Nanocom (met zwarte rook tot gevolg) en bij de Disco (waar de EGR was uitgesloopt) door in een soort noodloop te schakelen (de auto was dan tijdelijk niet meer vooruit te branden).

Het vervangen van die sensor was bij beide auto's de oplossing.

Je kunt die sensor proberen, niet duur en simpel te vervangen. Het blijft alleen een gok omdat je niet meet, maar probeert (wel de klassieke Land Rover aanpak).
Of investeren in een Nanocom. Ik heb daar met "typische Td5 problemen" al veel voordeel van gehad. Alleen is het correct analyseren en interpreteren van de data best lastig en vergt wat ervaring. Maar het voorkomt bij juist gebruik m.i. in veel gevallen onnodig componenten vervangen. Daarmee is een Nanocom redelijk snel terugverdiend.
Defender 90 Td5 2002
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
Series III 88 1972 (helaas in 2024 verkocht)

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 25 Aug 2021, 14:00

conny schreef:Gooi er eens zo'n schoonmaakflesje in.

Heb ik een paar keer gedaan, bedankt voor de tip!

Ook de Map sensor heb ik reeds vervangen.

Ik denk dat Edward juist is, keuze in de software.
Auto gaat als een raket, dus ik moet me er misschien verder niet aan storen.

Groet Johan
Defender 130 2002

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Aug 2021, 18:24

Of juist een heule hoop "lol" mee hebben. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=O2ZMe6Jv9wE
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 25 Aug 2021, 18:57

:D :D :D
APK kennen ze daar niet....

Terug naar “Techniek”