Fan verwijderen Puma 2.4

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Niels906

Fan verwijderen Puma 2.4

Berichtdoor Niels906 » 29 Jun 2021, 22:19

Goedenavond allen,

Ik probeer tevergeefs de fan van een 2.4 Defender Puma te verwijderen. Is er iemand die een goede tip heeft? Ik heb de juiste sleutel, maar het lukt niet om de pomp stil te houden.

dank allen...

Houston

Re: Fan verwijderen Puma 2.4

Berichtdoor Houston » 30 Jun 2021, 20:31

O dat ging bij die van mij juist heel gemakkelijk.
Ik had niet zo’n sleutel maar hield m vast met een rateltje dat erin paste.
Anders ff ergens eentje lenen?

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Jun 2021, 21:51

Ik hou nooit iets vast. Sleutel erop en met een dikke hamer goed laten schrikken. Nog nooit niet gelukt.

Wel ff goed kijken naar de fanbladen welke kant die opdraait en dus welke kant ie los moet. :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Houston

Berichtdoor Houston » 01 Jul 2021, 19:08

Klopt, hij zat niet zo erg vast.
Wat is er trouwens waar van t verhaal dat je een fan niet plat moet weg leggen, als ie eraf is? Of is dat een fabel?
(werd mij gezegd door een monteur. Niet van Land Rovers, overigens maar iets grotere machines. ;) )

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Jul 2021, 22:27

Houston schreef:Wat is er trouwens waar van t verhaal dat je een fan niet plat moet weg leggen, als ie eraf is? Of is dat een fabel?
(werd mij gezegd door een monteur. Niet van Land Rovers, overigens maar iets grotere machines. ;) )

Ja, die heb ik ook al vaker gehoord. Maar tegelijkertijd sturen alle leveranciers zo'n ding gewoon op zonder een door waarop staat dat die rechtop zou moeten staan.....

Dus geen idee :lol: :lol:
Edward van Vugt

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 01 Jul 2021, 23:59

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Jul 2021, 09:29

Zoals deze vogel ook zegt: boven de pak em beet 30Km/u doet de fan niks want dan is de hoeveelheid lucht en snelheid vd lucht al zo groot van het "duw de baksteen door de lucht" effect dat of de fan nou wel of niet werkt je bij een dikke 100 geen koeling problemen zou moeten hebben......

Laat dat nou net het gebied zijn waar de Puma hapert. Blijft dus de radiateur over..........

Tenzij de pomp oid niet in orde zou zijn maar dat zou dan ook bij lage snelheden meteen merkbaar zijn.
Edward van Vugt

Houston

Berichtdoor Houston » 02 Jul 2021, 09:48

...of toch een thermostaat die eerder open gaat. ;)
(maar de vraag is of die 6 graden dan genoeg verschil gaan maken.)

Leuk filmpje, in ieder geval!
(die gast is leuk, heb m al vaker zien langskomen.)

Grappig trouwens dat hij zegt dat je m juist plat moet bewaren! Maar dat zou ook betekenen dat je de fan er beter af kan halen als je een auto lange tijd stil laat staan. Of standaard een nieuwe monteren als je m weer wilt gaan gebruiken.

Ik ben benieuwd of mijn koelprobleem nog terug komt. Mocht dat zo zijn, dan wil ik toch wel eens onderzoeken of het probleem ligt in een sensor die overspannen is of de computer te paniekerig (en of dat te verhelpen is) of inderdaad de radiateur te krap bemeten.
Maar dat laatste kan ik me bijna niet voorstellen van een auto / merk dat zegt dat ze voor de 'toughest conditions' enz zijn gebouwd.
Zie je jezelf er al mee staan in de Australische Outback ofzo? :D

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jul 2021, 10:22

Houston schreef:....
Ik ben benieuwd of mijn koelprobleem nog terug komt. Mocht dat zo zijn, dan wil ik toch wel eens onderzoeken of het probleem ligt in een sensor die overspannen is of de computer te paniekerig (en of dat te verhelpen is) of inderdaad de radiateur te krap bemeten.

Denkelijk is het een ongelukkige samenloop van "net niet lekker".
Edward heeft ervaring met het vervangen van zowat alles wat in aanmerking kwam en bleef gedoe houden.

Als er nu een combinatie is van sensor + ECU die wat te snel een afwijkende waarde als fout ziet (wellicht zelfs ingegeven door een kraak-contact) dan blijft over een sensor samen met ECU monteren uit een auto die het altijd goed deed ... komt het dan nog terug dan is er nog de optie van het kraak-contact of anders werkelijke temperatuur-excursies: een onhandig oscilleren via de thermostaat.
Bedenk bij die radiator dat de radiator samen met de thermostaat een potentieel oscilerend systeem is: de snelheid van opwarmen en de snelheid van reageren van de thermostaat zijn daarin de sturende factoren. Een serieus grotere radiator is dan zoiets als de klok zo scheef zetten dat ie niet meer tikt (bij een klok staat de tijd dan stil, bij de "Puma" rijd je dan juist door).

De optie om met een grotere radiator de koelmiddeltemperatuur extra af te vlakken is de "andere" aanpak, misschien over-engineering -- hoe het helpt weet je niet, maar de praktijk toont dat het (meestal) helpt.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Jul 2021, 10:57

De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ik me er zelf nooit echt mee bezig heb gehouden. :oops:

Het leest wellicht anders maar toen het verschijnsel zich voordeed zat de 130 nog in de garantie en dus heb ik het de dealer op laten lossen en ben ik ondertussen steeds lekker aan het sturen geweest met een D3.

Toen ik een camper aan het inrichten was op een 130 en daar een 110 van een reisgenoot bijkwam voor aanpassingen kwam het ter sprake en toen heb ik voor hen een 4 tal radiateurs laten bouwen door ERF.

Die hebben we voor hun reis gemonteerd en zij hadden geen last meer. Ook niet echt sluitend bewijs dat het daar ook echt aan ligt maar iig een oplossing. Natuurlijk heb ik, sukkel die ik ben, de voor mezelf bestemde radiateur ook verkocht en dus nooit getest op de 130. (die toen ook echt alleen maar stilstond)

Dus hoewel het lijkt of ik er veel van weet valt da erg tegen. Uiteindelijk heeft het wel meegewogen in het besluit om de 130 te verkopen.....

Leuke noot is nog dat het gezelschap van die reis bestond uit een aantal Puma's, 1 Td5 en veel 200/300Tdi. Ik meen 9 auto's totaal. De enige zonder een enkel probleem was de Td5 :lol: :lol: :lol: Daarna de Puma's en de meeste mechanische ellende kwam van de Tdi's. Grappig vond ik vooral dat voor de Puma en Td5 overal onderdelen lagen en voor de Tdi's moest alles besteld worden. :roll:
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”