Edward schreef:Leuke noot is nog dat het gezelschap van die reis bestond uit een aantal Puma's, 1 Td5 en veel 200/300Tdi. Ik meen 9 auto's totaal. De enige zonder een enkel probleem was de Td5Daarna de Puma's en de meeste mechanische ellende kwam van de Tdi's. Grappig vond ik vooral dat voor de Puma en Td5 overal onderdelen lagen en voor de Tdi's moest alles besteld worden.
De pech-score wordt natuurlijk "gestuurd" door het aantal en de leeftijd.
Één Td5 tegenover een "aantal" Puma's en "veel" Tdi's geeft sowieso een numeriek voordeel voor die Td5.
Verder zijn de Tdi's "oud", is de Td5 wellicht net aan de eerste "mid-term" klachten toe en de "Puma" nog maar net ingereden.
Dat de Tdi een zo probleemloze motorisering is dat je die ten allen tijde moet verkiezen is denkelijk al langer naar het rijk der fabelen verwezen ... de Td5 geldt al geruime tijd als "bomb-proof" en de "Puma" heeft als enige bezwaar dat het geen "echte" Defender meer is.
Maar goed, qua mechanisch-ellende-gedoe had ik bij de Td5 en heb ik nu bij de Puma niks te mopperen ... bij een willekeurige moderne auto heb je misschien wel een grotere kans op ongemak -- na 10-20 jaar rijden moderne auto's tegenwoordig nog steeds, maar die zijn dan beslist niet probleemloos (meer), en nieuw zitten ze vaak vol met "gedoetjes".
Groeten MarcS
PS Om gemopper te voorkomen: Voor mij heeft een "echte" Defender een dashboard als een jongensbroekzak, een versnellingspook waarmee je (als ie los zat) een inbreker kan verjagen, twee klepjes onder de voorruit, en drie zitplaatsen voorin.