Update van het navigatie systeem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Giljom

Update van het navigatie systeem

Berichtdoor Giljom » 29 Jun 2021, 10:50

Ik heb pas mijn Discovery sport aangekocht van 2017, die heeft nog steeds de oude versie van het navigatie systeem staan, kan ik dat zelf ergens downloaden en installeren of moet dat via de dealer, en wat is dan de eventuele de kostprijs voor zo een update.

Frankyboy

Re: Update van het navigatie systeem

Berichtdoor Frankyboy » 03 Nov 2023, 09:29

Goede morgen iedereen,
Ik dacht aan hetzelfde.
Pas onze Discovery Sport gekocht, dus ik vraag me ook af hoe het zit met de navigatie.
Denk dat je moet updaten bij de LR dealer mits betaling. Ik las ook iets over een SD kaart?
Ik zie dat er nog niemand gereageerd heeft?

Groetjes,
Frank.

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Nov 2023, 10:53

Weet niet of het voordeliger kan maar de dealer kan het gewoon updaten tegen een belachelijk tarief.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 03 Nov 2023, 10:54

Wat ik op het internet kan vinden kun je de kaarten zelf updaten:
Als je navigatie over een SD kaart beschikt (zie handleiding auto) dan kun je die in je computer stoppen en via https://landrover.welcome.naviextras.com/guide_nl.html de kaartenupdate aanschaffen en kopiëren.

Als ik een Discovery Sport 2017 invul op de Engelse website https://www.landrover.co.uk/ownership/incontrol/touch/map-updates.html dan praat die over een account aanmaken bij Land Rover, je auto registreren en dan een USB stick gebruiken.

Persoonlijk vind ik het geldklopperij en zou ik liever investeren in een telefoonhouder omdat de navigatie functie van je telefoon beter up to date is :D

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Nov 2023, 10:57

Joep Weijers schreef:

Persoonlijk vind ik het geldklopperij en zou ik liever investeren in een telefoonhouder omdat de navigatie functie van je telefoon beter up to date is :D

Precies. Daarom noem ik het ook een belachelijk bedrag. Maat van me was 500 euri kwijt. Dat betaalde ik voor de Garmin Zumo XT voor op de motort. En die moet je nog steeds aan je telefoon hangen als je actuele info wilt.

Meeste autosystemen zijn nog steeds onhandig, traag, niet up to date en dom duur.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Nov 2023, 11:45

Edward schreef:
Joep Weijers schreef:Persoonlijk vind ik het geldklopperij en zou ik liever investeren in een telefoonhouder omdat de navigatie functie van je telefoon beter up to date is :D

Precies. Daarom noem ik het ook een belachelijk bedrag. Maat van me was 500 euri kwijt. Dat betaalde ik voor de Garmin Zumo XT voor op de motort. En die moet je nog steeds aan je telefoon hangen als je actuele info wilt.

Meeste autosystemen zijn nog steeds onhandig, traag, niet up to date en dom duur.

Voor ongeveer een kwart koop je een goede (eenvoudige) Garmin.   Garmin belooft levenslang gratis up-dates.
Mijn ervaring is dat mijn Garmin het vaak heel goed weet, soms weet ik het (nog) beter (of denk ik het beter te weten), een heel enkele keer suggereert ie weggetjes of paden die onberijdbaar zijn (een trap is zelfs voor een Defender niet handig), maar goed, ik heb 'm ook op alle wegen, en de kortste weg, ingesteld.

Als je nog iets meer wilt koop je er een die ook communiceert met je telefoon, en gebruik je op die telefoon parallel aan de Garmin een andere routeplanner.
Opvallend (en ook prettig) is dat de verschillende route-algoritmes soms heel verschillende suggesties doen ... dan heb je nog wat te kiezen.
Wil je het heel mooi dan koop je een tablet en installeer je verschillende navigatie-systemen, en bijv. ook de stafkaart.   Dan heb je nog meer dan je in een Tesla krijgt.   Overigens vind ik het Tesla-scherm (en andere grote schermen) prachtig, maar geen eerste keuze voor de chauffeur: het fraaie grote scherm geeft teveel informatie, teveel afleiding ... je hebt met zo'n scherm een auto nodig die zelf stuurt, of gewoon weer een menselijke navigator die de keuzen voor de chauffeur maakt.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Nov 2023, 21:03

Dat is een probleem in veel nieuwe auto's vind ik: te grote schermen die niet fatsoenlijk te dimmen of uit te schakelen zijn. Heb wel eens in zo'n tesla gereden met die tv in het dash. Na een kwartier trok m'n bijrijdster er een zwarte panty overheen die daarvoor in de standaard in de auto ligt want zij vind het ook niks.

Gelukkig is het een leaseauto en "mag" ze over een jaar weer een nieuwe uitkiezen......
Edward van Vugt

Frankyboy

Berichtdoor Frankyboy » 11 Nov 2023, 17:42

Dus, een veel te dure update bij de dealer, af te raden.
Het spijtige is dat je dan weer met een smart of tablet op één of andere steun opgezadeld zit, om een recente navigatie te rijden.
Waze is wel heel leuk en geeft real time info en route aanpassingen.
Grts,
Frank,

Terug naar “Techniek”