Beste Leden,
Sinds kort ben ik eigenaar van Landrover Serie 3 - 109 (2,25 benzine - 24V) leger versie.
Deze auto heb ik van een vriend overgenomen die de auto gerestaureerd had. Omdat het niet helemaal klaar was must ik in begin ook aan sleutelen. Na twee manden sleutelen is die door de APK en mocht ermee rijden.
Momenteel rij ik met de auto en heb onwijs rijplezier ermee.
Omdat ik weinig kennis van deze auto heb en niet zomaar aan wil zitten heb ik aantal vragen aan de ervaarde serie rijders die ingebouwde LPG hebben.
Ben tot nu toe aantal dingen te weten gekomen alleen wil ik meer advies hierop:
- Het blok slijt hard op gas daarvoor moet alles in order zijn ook de klepzittingen.
- Koeling moet in order zijn, door gas wordt block heter.
- G3 voor serie onwaarschijnlijk. Gewone LPG wel.
Zijn er nog meer dingen die ik op moet letten?
Ken iemand een ervaarde persoon in provincie Zuid-Holland die kennis en ervaring met oldtimers LPG-installatie heeft?
Zijn er andere optie om iets goedkoper met deze auto te rijden?
Alvast heel hartelijk bedankt voor de antwoorden!
Vriendelijke groet,
Ali
lpG voor Landrover Serie 3 - 109 (2,25 benzine - 24V)
-
109 is je ware
Re: lpG voor Landrover Serie 3 - 109 (2,25 benzine - 24V)
De goedkoopste manier om een Laro te rijden is gewoon helemaal niet rijden.Je kan hem ook nog inruilen misschien voor een zuinig klein Japannertje
-
109 is je ware
Ik kocht in 1980 een 109 serie 3 6 cilinder uit 1977 en iedereen vondt dat gek.het was na dat de oliecrisis de prijzen vn diesel en vooral benzine flink omhoog gegaan waren.Daar moet je een tankwagen achterhangen zeiden ze.Die mensen vonden een auto alleen maar een ding waarmee je van A naar B kon komen.Maar het is dat de Landrover V8 nog nieuw en daarom voor mij te duur was anders had ik die wel gekocht.En het was ook zo dat als je jong was en gek vn auto’s dan mocht je wel in een dikke Mustang rijden,daar was wel begrip voor,maar wat most je nou met zo’n oncomfortabele terreinwagen?
Hoi, ik heb een serie 2 op gewone LPG.
Ik schakel af en toe op benzine waar ik een loodvervanger aan toegevoegd heb.
Kleppen zullen waarschijnlijk inderdaad wat sneller slijten
Maar ach, een hobby mag geld kosten toch
Ik schakel af en toe op benzine waar ik een loodvervanger aan toegevoegd heb.
Kleppen zullen waarschijnlijk inderdaad wat sneller slijten
Maar ach, een hobby mag geld kosten toch
Maat van me die dagelijks in z'n Serie II rijdt heeft tijdje terug een nieuwe kop gemonteerd van Turner. De kop koste iets van 400 euri.
Kun je je geen bult aan vallen.

Kun je je geen bult aan vallen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wat rijdt een 109 op gas?
1-op-2?
1-op-2?
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.
Een V8 doet ergens tussen 1 op 4 en 1 op 5 met een simpele ouderwetse LPG verdamper.
Met een gasprijs van 40 ct/liter (over de grens in Belgie) kan daar weinig tegenaan.
Weet niet wat het kost in NL, tank daar nooit (ook geen benzine trouwens).
Slijtage op de motor ?
Vriend van mij heeft zijn Volvo al ver over de 600.000
Met mijn oude RR 3,5 had ik zeker 400.000, mogelijk veel meer, heb die toen verkocht wegens einde grijs kenteken.
Nooit iets aan gedaan, reed eigenlijk steeds beter.
Met een gasprijs van 40 ct/liter (over de grens in Belgie) kan daar weinig tegenaan.
Weet niet wat het kost in NL, tank daar nooit (ook geen benzine trouwens).
Slijtage op de motor ?
Vriend van mij heeft zijn Volvo al ver over de 600.000
Met mijn oude RR 3,5 had ik zeker 400.000, mogelijk veel meer, heb die toen verkocht wegens einde grijs kenteken.
Nooit iets aan gedaan, reed eigenlijk steeds beter.
- Erik Peters
een 4 cilinder zal ongeveer hetzelfde verbruik hebben.dyngo schreef:Een V8 doet ergens tussen 1 op 4 en 1 op 5 met een simpele ouderwetse LPG verdamper.
Dat zal wel meevallen, je hebt bij de koude start geen benzine die op de cilinderwanden neerslaat en de oliefilm oplost. Alleen kans dat de kleppen inslaan in de cilinderkop. Op te lossen door (laten) plaatsen van geharde klepzetels.dyngo schreef:Slijtage op de motor ?
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Barwaut schreef:Wat rijdt een 109 op gas?
1-op-2?
ik rij 1 op 5
Erik Peters schreef:een 4 cilinder zal ongeveer hetzelfde verbruik hebben.dyngo schreef:Een V8 doet ergens tussen 1 op 4 en 1 op 5 met een simpele ouderwetse LPG verdamper.Dat zal wel meevallen, je hebt bij de koude start geen benzine die op de cilinderwanden neerslaat en de oliefilm oplost. Alleen kans dat de kleppen inslaan in de cilinderkop. Op te lossen door (laten) plaatsen van geharde klepzetels.dyngo schreef:Slijtage op de motor ?
Groet,
Erik
beste Erik,
bedank voor je info,
ken je een LPG erkende bedrijf?
gr ali