lpG voor Landrover Serie 3 - 109 (2,25 benzine - 24V)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: lpG voor Landrover Serie 3 - 109 (2,25 benzine - 24V)

Berichtdoor Erik Peters » 17 Jun 2021, 16:19

LR_S3_109 schreef:ken je een LPG erkende bedrijf?
LR_S3_109 schreef:in provincie Zuid-Holland

Helaas niet, zeker niet bij jou in de buurt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

gird

Berichtdoor gird » 17 Jun 2021, 18:50

Hoi Ali,
ik ben in het bezit van een Lightweight met ook de originele 2.25 benzine motor en op 24 volt.
Gasinstallatie zat er al in toen ik de auto kocht. Verbruik was toen ongeveer 1 op 5.
Ik heb de kop later aanlaten passen voor gas ,en de auto opnieuw laten afstellen.Verbruik is nu 1 op 6.3. Ik had in het begin problemen met de accu s ,na onderzoek bleek dat de 12V nodig voor de gasinstallatie van 1 accu rechtstreeks werd afgetakt. Nadien een 24V omvormer aangesloten en daar de 12V uitgang voor de gasinstallatie gebruikt. De accu s blijven nu mooi in balans en heb geen enkel probleem meer gehad.Nog nooit een oververhitte motor gehad ,en start altijd meteen op gas ,ook bij min 15.Ik rijdt vrijwel altijd op gas maar zorg ervoor dat ik elk jaar de benzine tanks tenminste 1x leeg rijdt waarna ik die aftank met BP ultimate zodat alles in de carburateurs goed blijft en de tanks niet van binnenuit gaan roesten.
succes Gird

dyngo

Berichtdoor dyngo » 17 Jun 2021, 22:09

Bij ons soort oude autos mag je het ook zelf inbouwen.
Krijg je het precies zoals je het wilt, zelf afmelden bij RDW.
Zo heb ik dat met alle drie mijn RR's gedaan.
Is alles nieuw, passeert dat makkelijk (had alleen gedoe met 170 liter tank, hadden ze toen nog nooit gezien.
Moest met speciale beugels met keurmerk die er toen nog niet waren. Hakken in het zand, maar moesten toch door de bocht)
Complete inbouwsets zijn zo te koop (LPG onderdelenshop bijv)
Erg ingewikkeld is het niet.
In Eindhoven zijn één of twee inbouwers die veel met oldtimers doen.
Manders schiet me zo te binnen.

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Jun 2021, 11:25

Iwema zit ook in Eindhoven.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

LR_S3_109

Berichtdoor LR_S3_109 » 18 Jun 2021, 21:36

gird schreef:Hoi Ali,
ik ben in het bezit van een Lightweight met ook de originele 2.25 benzine motor en op 24 volt.
Gasinstallatie zat er al in toen ik de auto kocht. Verbruik was toen ongeveer 1 op 5.
Ik heb de kop later aanlaten passen voor gas ,en de auto opnieuw laten afstellen.Verbruik is nu 1 op 6.3. Ik had in het begin problemen met de accu s ,na onderzoek bleek dat de 12V nodig voor de gasinstallatie van 1 accu rechtstreeks werd afgetakt. Nadien een 24V omvormer aangesloten en daar de 12V uitgang voor de gasinstallatie gebruikt. De accu s blijven nu mooi in balans en heb geen enkel probleem meer gehad.Nog nooit een oververhitte motor gehad ,en start altijd meteen op gas ,ook bij min 15.Ik rijdt vrijwel altijd op gas maar zorg ervoor dat ik elk jaar de benzine tanks tenminste 1x leeg rijdt waarna ik die aftank met BP ultimate zodat alles in de carburateurs goed blijft en de tanks niet van binnenuit gaan roesten.
succes Gird

Beste Gird,
Bedankt voor je advies . Zeer nuttige informatie.
Gr
Ali

IwemaLPG

Berichtdoor IwemaLPG » 20 Jun 2021, 11:05

Zet een 24v naar 12v omvormer in de voeding naar het LPG-systeem.
Deze voeding kun je ook gebruiken voor je autoradio.

Er zijn verschillende mengstukken voor deze auto.
Als er een mengstuk op de carburateur wordt geplaatst moet je even kijken of deze niet te hoog is.
In dat geval rust de motorkap op de carburateur.
Een mengstuk tussen of in de luchtslag verdient mijns inziens de voorkeur.

Mocht je meer willen weten over LPG-systemen en het verbruik, stuur dan een PBtje
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC) to test your engine.

LR_S3_109

Berichtdoor LR_S3_109 » 22 Jun 2021, 22:10

IwemaLPG schreef:Zet een 24v naar 12v omvormer in de voeding naar het LPG-systeem.
Deze voeding kun je ook gebruiken voor je autoradio.

Er zijn verschillende mengstukken voor deze auto.
Als er een mengstuk op de carburateur wordt geplaatst moet je even kijken of deze niet te hoog is.
In dat geval rust de motorkap op de carburateur.
Een mengstuk tussen of in de luchtslag verdient mijns inziens de voorkeur.

Mocht je meer willen weten over LPG-systemen en het verbruik, stuur dan een PBtje

Beste IwemaLPG,

Bedankt voor je nuttige informatie,
Heb je een voorstel voor gas installatie voor me auto? Er zijn meerdere mensen die verschillende installatie aanbieden en ben opzoek naar goede en ervaarde persoon die het installeert.

Met vriendelijke groeten,
Ali
Bijlagen
3F6BC83F-5F61-4C15-ACFB-1BA08CCDFFEA.jpeg

IwemaLPG

Berichtdoor IwemaLPG » 23 Jun 2021, 18:35

Ik ben 20 jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van LPG systemen voor Land -en Range Rover.
Deze systemen moesten meer vermogen geven, lager brandstofverbruik en betere rijeigenschappen.
Dit lukte met o.a. grotere mengstukken, ontstekingsaanpasingen en in deellast rijden als armmengselmotor.

Zo moet de venturi van een mengstuk minimaal de zelfde doorlaat hebben als de venturi van de carburateur.

Omdat LPG meer vonkenergie nodig heeft en meer tijd nodig heeft om te verbranden dient de vonk energie en de ontstekingcurve aangepast te worden.
Dit deden wij met een elektronische unit de een vaste aanpassing gaf voor de voorontsteking bij een zelfde vonk energie.
Tegenwoordig doen wij het met een SkyFire 2 ignition.
Hierbij krijg je niet alleen een veel betere vonk maar ook de timing wordt aangepast voor toerental en eventueel motor belasting.
Natuurlijk krijg je tijdens het rijden op benzine ook de geweldige vonk.
zie hoe perfect een Land Rover 2 1/4 kan starten en lopen op een SkyFire ignition.
Stabiele stationair: https://youtu.be/6gPlIsTgYLM
Koude start zonder choke: https://youtu.be/144JNLCUen0

Om het verbruik te doen dalen laten wij de motor in deellast als arm mengsel motor lopen.
Als bestuurder merk je hier niets van maar een besparing van 10% i zeer wel mogelijk met de zogenaamde ECOmax.

Het merendeel van onze LPG systemen voor deze auto' is de de eigenaren van de auto' zelf ingebouwd met behulp van onze handleiding.
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC) to test your engine.

Terug naar “Techniek”