contactslot/ stuurslot serie 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JvR

contactslot/ stuurslot serie 3

Berichtdoor JvR » 14 Jun 2021, 22:53

Hoi,
Ik heb een serie 3 diesel '79 met contactslot en stuurslot. Het cilinderslot ontbreekt. Kan hem met schroevendraaier op contact zetten en starten. Heb wat onderzoek gedaan en blijkt dat er geen losse cilinder met sleutel te krijgen is. Heeft iemand ervaring of een idee of het te maken is met behoud van stuurslot? Kan er een nieuw contactslot inzetten maar zou mooi zijn als ie te maken is.
Alvast dank voor reacties,
Groet, Johan

Edward

Re: contactslot/ stuurslot serie 3

Berichtdoor Edward » 14 Jun 2021, 23:07

Geen idee hoe het er bij een Serie III uitziet maar zowel bij Defender als Disco kun je heel het ding gewoon losdraaien door twee bouten los te draaien. Dan kun je het hele ding vervangen. Simpel zat, zal bij een Serie vast niet veiliger in elkaar zitten. De bouten hebben een ronde kop maar met een waterpomptang os lastang draai je ze zo los.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Jun 2021, 09:00

Bij een Serie III ziet het er net zo uit als bij een Defender (wordt hetzelfde contactslot gebruikt, inclusief stuurslot).
Alleen bij de 109 Series III diesel die ik gehad heb, zat de stopkabel, meen ik, ook aan het contactslot. Aantrekken: motor uit en de stopknop bleef uit staan, tot de sleutel in het contact weer verdraaid werd, dan schoot de stopkabel weer in/terug en kon gestart worden.
Alleen zo eenvoudig als Edward het beschrijft is het niet los te halen zonder eerst e.e.a. kapot te maken.
Ik heb onlangs van mijn Td5 het contactslot vervangen (het oude heb ik nog en bleek, na demontage, nog goed te zijn).
IMG_2406.jpeg
Een gaatje boren in het hart van de bout en daar dan een degelijk torx bitje in slaan, zo heb ik het los gekregen (en weer vast met nieuwe breekbouten, maar daar zou je de oude boutjes weer voor kunnen gebruiken of inbusboutjes).
IMG_2399.jpeg
IMG_2400.jpeg
Groet,

Erik.

p.s. je mag mijn oude contactslot wel hebben, inclusief 2 sleutels, misschien kun je wat overzetten (is wel zonder aansluiting voor stopkabel, dat gaat bij de mijne elektrisch).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jun 2021, 14:15

Erik Peters schreef:Alleen zo eenvoudig als Edward het beschrijft is het niet los te halen zonder eerst e.e.a. kapot te maken.

Oh, dan heb ik het steeds verkeerd gedaan want het ergste dat ik eens heb moeten doen is de bovenste bout lostikken met een beiteltje.

My bad....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

dyngo

Berichtdoor dyngo » 15 Jun 2021, 21:43

Die engelsen.
Precies dezelfde constructie als bij een triumph spitfire.
Zitten niet erg vast, de breekbouten breken blijkbaar snel af bij montage.
Doe ik dus ook met een bijteltje, schroevendraaier of andere pen.
Tik je meestal zo los, doe het regelmatig bij slopertjes.

JvR

Berichtdoor JvR » 15 Jun 2021, 23:43

Bedankt voor de reacties.
Mijn vraag was denk ik niet helemaal duidelijk. Ik was nog niet zover om het hele stuurslot eruit te peuteren. Ga ik wel doen en kan ik de adviezen wel gebruiken. Ik wilde een nieuwe cilinderslot in het huis zetten, maar die is dus niet te bestellen. Het klopt dat de stopkabel/knop in het huis gemonteerd zit. Als het van een Defender past zou ik die erin kunnen zetten en een losse stopkabel maken.
Erik, als je denkt dat het slot dat jij hebt past, wil ik het wel hebben.

Groet,
Johan

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Jun 2021, 00:16

JvR schreef:Mijn vraag was denk ik niet helemaal duidelijk. Ik wilde een nieuwe cilinderslot in het huis zetten, maar die is dus niet te bestellen. Het klopt dat de stopkabel/knop in het huis gemonteerd zit.

Bij mijn 109 heb ik destijds het complete contactslot inclusief stopkabel nieuw kunnen bestellen, dit dan ook gedaan en gemonteerd. En ik snap precies dat je alleen de slotcilinder wenst te vervangen (dan blijft de rest intact). Daarom schreef ik, dat je mijn oude (Defender) contactslot wel mag hebben, misschien dat je daar de slotcilinder uit kunt halen en in de jouwe weer monteren. Mocht dat niet lukken dan kun je altijd nog een nieuw contactslot/stuurslot monteren. Voor een Series 3 (benzine) en Defender t/m Td5, zit hetzelfde contactslot (als ik e.e.a. bekijk bij PaddockSpares).
Origineel:
Schermafbeelding 2021-06-16 om 00.11.26.png

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”