Ik ben bezig met het ombouwen van mijn defender 110 uit 2005 naar grijpkenteken. Ik ga een volledig tussenschot plaatsen op 125cm van de achterzijde. Heb het forum al doorgespit op info maar blijf toch met 2 vragen zitten.
- Moet het kleine raampje in de deur aan de linkerzijde / 2e zitrij ook vervangen worden door ondoorzichtig materiaal?
- Volstaat een 'gullwing' van aluminium (ondoorzichtig) ook als blindering van de ramen in de laadruimte?
Hoor graag als iemand hier ervaring mee heeft.
Jeroen
Re: Grijs kenteken eisen defender 110 2005
Grijs kenteken eisen defender 110 2005
Laatst gewijzigd door jrmc op 01 Jun 2021, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Landmarcs
Geen ervaring maar wel een documentje " Fiscale eisen bedrijfsauto’s versie januari 2015 "
En daarin staat o.a.
Plaatsing scheidingswand
De scheidingswand moet onder een hoek van 90 graden ten opzichte van de lengte-as van het voertuig zijn geplaatst en mag zich maximaal 115 cm achter het achterste punt van het stuurwiel bevinden. Het stuur mag bij deze meting in de voor belanghebbende meest gunstige positie worden geplaatst. De verplaatsingsmogelijkheden van de bestuurderszitplaats mogen niet worden beperkt waarbij de rugleuning in de meest gunstige stand voor de belanghebbende mag worden geplaatst (veelal rechtop).
Plaatsing scheidingswand (volledig schot) bij gesloten terreinauto's.
Bij de plaatsing van een scheidingswand in een 5-deurs gesloten terreinauto (met lange wielbasis in verband met de benodigde lengte voor de laadruimte) is een afwijkende bevestiging toegestaan. Bij deze auto's doet zich namelijk het probleem voor dat indien de scheidingswand wordt bevestigd aan de B-stijl de achterdeuren onbruikbaar worden. Het is daarom toegestaan om de scheidingswand aan de C-stijlen te bevestigen zoals dit ook gebruikelijk is bij de meeste dubbele cabine uitvoeringen. In tegenstelling tot deze laatste groep is het echter niet toegestaan om de omgebogen zijden van de scheidingswand tevens als blindering aan te merken. De ruiten van de achterdeuren moeten volgens de voorschriften, zoals vermeld onder punt ‘ramen in zijwanden laadruimte’, worden geblindeerd voor zover deze ruiten zich ter hoogte van de laadruimte bevinden. De scheidingswand moet zoveel mogelijk over de volle breedte worden aangebracht.
Ik vraag me af of een scheidingswand op 1meter25 laadlengte tegelijkertijd op maximaal 1meter15 achter het achterste punt van het stuur staat -- dat lukt vlgs mij alleen met een "gebobtailde" 110.
Verder zegt dit 2015 document dat de ruiten geblindeerd zouden moeten worden.
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 01 Jun 2021, 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.
- Erik Peters
jrmc schreef:- Moet het kleine raampje in de deur aan de linkerzijde / 2e zitrij ook vervangen worden door ondoorzichtig materiaal?
Ja.
jrmc schreef:- Volstaat een 'gullwing' ook als blindering van de ramen in de laadruimte?
Nee, er mogen geen ramen in de laadruimte zitten. Behalve aan de rechterkant één raam en maximaal de halve lengte van de laadruimte.
Dus heb ik bij mijn 300 Tdi dat kleine raampje aan de rechterkant weer teruggeplaatst.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- Erik Peters
Heeft Jeroen zijn vraag teruggetrokken of is er 'weer' iets misgegaan op het forum?
Edit: Het bericht was 'even' weg, maar het staat er weer.
Groet,
Erik.
Edit: Het bericht was 'even' weg, maar het staat er weer.
Groet,
Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 02 Jun 2021, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Heeft Jeroen zijn vraag teruggetrokken of is er 'weer' iets misgegaan op het forum?
Vlgs mij kan je een eenmaal geplaatst bericht waarop ook een antwoord is gegeven niet meer deleten ... dus zal er wel wat misgegaan zijn.
Groeten MarcS
PS Als ik het probleem moest oplossen zou ik een laag schot oplossing verkiezen, een opzetdakje is niet de beste verfraaiing, een 30 cm schot is makkelijk te regelen en daarna heb je alle vrijheden.
Zoals gezegd mag er alleen aan de rechterzijde 1 raam in de laadruimte zitten. Links moet geblindeerd zijn. Dus als dat kleine raam binnen die 1250mm valt moet het geblindeerd.
Bij een Discovery 2 bv valt er nog iets meer dan alleen dat kleine raampje binnen die 1250 mm en dus moet of de hele deur geblindeerd of het kleine raampje vergroot tot het die 1250mm afdekt en dan geblindeerd. Dat is wat bij de meeste D2's is gedaan.
Ramen moeten verwijderd en afgedicht met een plaat van ondoorzichtig materiaal dat onlosmakelijk verbonden is met de auto. Ofwel kitten. Ik had alu kleppen in de D2 gemaakt met dichte wanden erachter maar ook dat werd door de douane in een fuik afgekeurd. Gelukkig kreeg ik de kans om het te verhelpen en daarna te laten schouwen. Dus thuis kleppen open, kit ertussen en weer dicht gedaan.

Bij een Discovery 2 bv valt er nog iets meer dan alleen dat kleine raampje binnen die 1250 mm en dus moet of de hele deur geblindeerd of het kleine raampje vergroot tot het die 1250mm afdekt en dan geblindeerd. Dat is wat bij de meeste D2's is gedaan.
Ramen moeten verwijderd en afgedicht met een plaat van ondoorzichtig materiaal dat onlosmakelijk verbonden is met de auto. Ofwel kitten. Ik had alu kleppen in de D2 gemaakt met dichte wanden erachter maar ook dat werd door de douane in een fuik afgekeurd. Gelukkig kreeg ik de kans om het te verhelpen en daarna te laten schouwen. Dus thuis kleppen open, kit ertussen en weer dicht gedaan.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
De vraag is terug
, ik had een update in mijn oorspronkelijke vraag gemaakt. Ik zie veel Defenders de worden aangeboden (bij handelaren) met volledig tussenschot waarbij het kleine raampje in de deur niet is geblindeerd. Nou zegt dat natuurlijk niet alles. Heb de vraag ook bij de belastingdienst uitgezet en over het luik bij de mensen van explore glazing.
-
Landmarcs
Landmarcs schreef: ....
Ik vraag me af of een scheidingswand op 1meter25 laadlengte tegelijkertijd op maximaal 1meter15 achter het achterste punt van het stuur staat -- dat lukt vlgs mij alleen met een "gebobtailde" 110.
Uit nieuwsgierigheid toch maar eens naar de 1m25 en 1m15 eisen gekeken.
Het viel me mee (of tegen). Als je rekening houdt met alle hobbels en bobbels op de achterdeur dan komt de totale lengte tussen achterste punt stuur en voorste punt achterdeur op ± 2m40 dus gaat het precies goed.
Maar houdt wel rekening met alle hobbels en bobbels van de achterdeur, alleen de bult van de 90º uitslagbeperker zou je als onderdeel van de scharnieren kunnen benoemen en hoeft dan niet in ogenschouw genomen te worden, een eventueel derde remlicht op de achterdeur is wel weer maatgevend. (Nu is dit derde remlicht toch een onding, dus verplaatsen of verwijderen zijn goede opties, een achterruit zonder geeft je meer uitzicht.)
De " Fiscale eisen bedrijfsauto’s versie januari 2015 " zeggen:
Als de laadruimte uitsluitend aan de binnenkant wordt aangepast, moet de aanpassing altijd zoveel mogelijk over de volle breedte van de laadruimte worden uitgevoerd. Er zijn situaties denkbaar, waarbij sloten of scharnieren van deuren of kleppen zich in het gebied van de aanpassing bevinden. Een uitsparing over de volle breedte is dan niet mogelijk. Deze richtlijn moet dan als volgt worden geïnterpreteerd:
Als er zich in de uitsparing componenten bevinden, die onmisbaar zijn voor de bevestiging van de scharnieren of voor de sluiting van de klep of deur(en) mag de uitsparing op de plaats van deze bevestiging worden onderbroken. De totale uitsparing die op deze manier ontstaat maakt deel uit van de laadruimte, maar hoeft niet zo groot te zijn dat het fiscale blok in elke afzonderlijke uitsparing kan worden geplaatst. Het is voldoende als het blok op één plek in de laadruimte past op voorwaarde dat er altijd sprake is van een vloeiende (doorlopende) lijn bij het samenstel van uitsparingen.
De uitsparing mag niet worden onderbroken door componenten, die niet noodzakelijk zijn voor de bevestiging of voor de sluiting van de deur of klep. Als de uitsparing moet worden onderbroken in verband met een derde remlicht moet dit licht worden verplaatst.
Groeten MarcS
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... ousPage=lr
Je kan natuurlijk ook eens gaan kijken bij reeds bestaande omgebouwde defenders naar grijs.
Waarom zelf het wiel uitvinden als een ander het al gedaan heeft.
Groet Ron
Je kan natuurlijk ook eens gaan kijken bij reeds bestaande omgebouwde defenders naar grijs.
Waarom zelf het wiel uitvinden als een ander het al gedaan heeft.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Ja die had ik ook gezien, raampjes niet dicht daar. En inderdaad stop ik ook regelmatig bij Exemplaren in het wild