Edward schreef:Als de douane een wagen op meet dan nemen ze de maat van de dakgoot tot hoogste punt dak en tellen daar de maat van de deuropening tot dakgoot bij op.
Als je het voorschrift uit 2015 erbij pakt dan lees je:
Is de maat X < 25 cm dan moet een volledige scheidingswand zijn aangebracht.
Wijze van meten maat X
De maat X wordt als volgt gemeten:
1. Plaats de auto in een nagenoeg horizontale positie en meet loodrecht op de laadvloer.
2. Meet aan de buitenkant het hoogste punt in de deuropening (dagmaat). Hierbij hoeven
afwerkranden e.d. niet te worden verwijderd.
3. Meet aan de buitenkant het hoogste punt van de laadruimte zonder spoilers, dakreling en
later aangebrachte afneembare delen, ongeacht waar deze zich bevinden.
Als het dak zodanig bol is dat op het hoogste punt geen vlak deel met een breedte van minimaal 20 cm aanwezig is, moet worden gemeten vanaf het dak dat aan weerszijden op 10 cm afstand ligt van het hoogste punt.
4. Bepaal het verschil tussen punt 2 en 3.Tja .... Als de douane-man de dakgoot gebruikt en dan al 25 cm haalt is ie tevreden. Als de douane-man de dakgoot gebruikt en dan geen 25 cm haalt ... en daarna geen nadere meting doet dan doet ie het niet volgens de regels.
Maar goed, het beste is om al dit soort zaken - als je tot het gaatje wil gaan - na te vragen bij de belastingdienst, en de antwoorden liefst op schrift vast te leggen.
Ik deed ooit navraag met betrekking het toen weer nieuw toegestane raam rechts, en ik kreeg ineens en onverwacht een belastingman aan de deur. Hij heeft toen gelijk de auto opgemeten (misschien was dat het excuus voor deze dienstreis), en verder kreeg ik een heel correct antwoord, de belastingman was vlgs mij ook gewoon nieuwsgierig, had kennelijk nog nooit een Defender opgemeten.
Ik heb uit grenzeloze nieuwsgierigheid toch maar eens de duimstok naast mijn Defender gehouden. Hij staat ± horizontaal maar dat zou beter kunnen, een mooie vlakke garage-vloer bijv..
Het standaard dak is 19 cm hoog, het opzetdakje is 6 cm, dus daarmee is dat dak per "definitie goed", maar zoals Edward al schreef "ga niet af op de ombouwers", die doen soms maar wat, soms doen die ook onzinnige dingen om zichzelf en anderen bezig te houden.
Dan de "scheefstand": Mijn HardTop staat achter sinds een paar jaar op de drietrapsveren, en vóór op de originele standaard veren. Verder ligt er in de laadbak de (on)nodige zooi. (En er hangen een stuurstangbeschermplaat, "rock-sliders" en "heavy bumperettes" aan de auto, maar daar kijkt een douane-man niet naar.) Ondanks de extra ballast achter meet ik een scheefstand van 5 cm tussen de B-stijl en de achterkant van de auto. En dan tenslotte: zelfs zonder enige truukerij is het deurrubber ± 2 cm dik.
Al met al: 19 cm dakhoogte + 5 cm scheefstand + 2 cm deurrubber is 26 cm hoogteverschil (zelfs zonder het leegtrekken van de laadbak).
Dus het antwoord van de belastingdienst op:
" Is de meetmethode zoals hierboven geciteerd (nog steeds) de juiste meetmethode ? " is het "hamvraag-antwoord"
Heb je op schrift dat de hiervoor geciteerde meetmethode de "juiste" is dan is de discussie met een douaneman overzichtelijk.
Groeten MarcS