Track rod end

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Track rod end

Berichtdoor Erik Peters » 04 Jun 2021, 08:50

Even gekeken, maar ik heb ook zo'n massieve stuurstang op mijn 300 Tdi. E.e.a. zit wel redelijk ver ingedraaid, maar ik weet zeker dat ik niks heb ingekort.
Middenstand stuurhuis (oude van 300 Tdi, zie foto) is wanneer de groef (achterkant pitmanarm) en het ronde gat in lijn liggen. Je moet dan een boortje of pen door beide heen kunnen steken. De pitmanarm wijst dan iets naar links en niet recht naar voren (zoals eerder al gemeld).
IMG_2470.jpeg

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

maartens

Berichtdoor maartens » 11 Jun 2021, 00:10

Inmiddels alle stangen weer gemonteerd. Ben nu nog even de remmen aan het schoonmaken en nieuwe zuigers aan het monteren omdat deze aan het uiteinde gecorrodeerd waren. Daarna de remmen ontluchten en dan komt het moment dat ie weer de weg op mag.
Wel zullen de wielen opnieuw uitgelijnd moeten worden. Ik vraag me af of een gewone bandenboer hier raad mee weet.
Hebben jullie ervaringen in de omgeving van Nijmegen?

Vandaag een Espace stoel gescoord voor achterin. We willen naar Noorwegen met zijn drieen en aangezien het voorin met drie man te krap is komt er een extra stoel in.

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Jun 2021, 01:19

Ja, tot pak em beet een 35" wiel kan een gewone bandenboer prima met je wielen overweg. Anders naar Bisselink & Gerrits of gewoon de lokale truckbandenboer.

Je wagen staat to wel op geel kenteken? Want als ie op grijs staat moet je niet gaan kloten met extra zitplaatsen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Jun 2021, 08:54

Edward schreef:Je wagen staat toch wel op geel kenteken? Want als ie op grijs staat moet je niet gaan kloten met extra zitplaatsen.

Precies, er mogen geen zitplaatsen in de laadruimte zitten.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 11 Jun 2021, 11:06

maartens schreef:Inmiddels alle stangen weer gemonteerd. Ben nu nog even de remmen aan het schoonmaken en nieuwe zuigers aan het monteren omdat deze aan het uiteinde gecorrodeerd waren. Daarna de remmen ontluchten en dan komt het moment dat ie weer de weg op mag.
Wel zullen de wielen opnieuw uitgelijnd moeten worden. Ik vraag me af of een gewone bandenboer hier raad mee weet.
Hebben jullie ervaringen in de omgeving van Nijmegen?

Vandaag een Espace stoel gescoord voor achterin. We willen naar Noorwegen met zijn drieen en aangezien het voorin met drie man te krap is komt er een extra stoel in.

Er valt niets uit te lijnen. Als je fusees goed zijn en de spoorstang hoh 1230 mm dan is tie goed. Nog nooit anders meegemaakt.

maartens

Berichtdoor maartens » 15 Jun 2021, 11:16

Precies, er mogen geen zitplaatsen in de laadruimte zitten.

Nee, in NL moet je dat niet doen bij een auto op grijs kenteken. In NL zal ik geen stoel achterin plaatsen. Als ik in Noorwegen ben....
Voordeel van een uitneembare stoel ;-)

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jun 2021, 14:12

Ja, want daar zijn ze idioot. Bovendien gaat het niet alleen om belastingontduiking, dat is maar een economisch delict dus daar kun je best een gokje mee wagen als stoere onverantwoordelijke ouder maar het gaat vooral om je verzekering.

Als je een ongeval krijgt dan kan de verzekering je aansprakelijk stellen en dat doen ze ook! En terecht. :shock: :shock:
Je rijdt feitelijk onverzekerd rond dan.

Heeft die uitneembare stoel ook uitneembare gordels die als de stoel wel gemonteerd is fatsoenlijk aan het chassis zitten zoals het hoort? Niet dat veiligheid belangrijk is. In een Espace oid staat die stoel in rails die direct in of aan de monocoque constructie van de auto zit. Dat is getest en beproefd. Zet die stoel op een alu vloertje van een Defender en je kind wordt je crash test dummy......

Daarnaast mogen ook de bevestigingspunten voor stoel en gordels niet aanwezig zijn in de laadruimte.......
Edward van Vugt

maartens

Berichtdoor maartens » 15 Jun 2021, 16:08

Tja wat moet ik hier op antwoorden.
Ik kan de auto om laten keuren naar geel kenteken en dan wordt het ineens wel veilig?? Hoe veilig zijn de zitbankjes die achterin een Defender staan (die klapstoeltjes bedoel ik).
De stoel van de Espace staat op rails die stevig verankerd wordt in de vloer (uiteraard niet aan het aluminium). De gordels zitten vast aan de stoel.
Ik durf te beweren dat die zitplaats veel veiliger is dan die noodzitjes die Landrover zelf monteert in een 9-zits Defender. Sterker nog, officieel mag mijn kind op de middenstoel voorin zitten met alleen een heupgordel. Hoe veilig is die plaats? Ik kan het zitvlak er zo uit tillen....
Ik weet wel waar ik al verantwoordelijke ouder mijn kind liever zie zitten! Ik denk niet dat ik onverantwoordelijk ben. Dat verwijt kun je me niet maken.

In Nederland mogen geen passagiers in de laadruimte vervoerd worden en mag er geen stoel in de laadruimte aanwezig zijn.
In andere landen mag dat wel. De wetgeving geldt voor het land waar je in rijdt. Alle verkeersregels gelden voor het land waar je bent. Van belang is dus of te weten hoe de regels dáár gelden.
In Nederland mag je ook niet 'op' een trein zitten. In Pakistan en andere landen hangen mensen met bosjes buiten de trein.
In NL moet er een schot in de laadruimte en mogen er geen ramen in zitten. In Duitsland (waar mijn Defender vandaan komt) mag dat wel.
Van belang is de lokale wetgeving.

Overigens heeft dit niets met belastingontduiking te maken. Als ik in Duitsland 150km per uur rijd op de autobahn dan is dat toch ook niet strafbaar in NL??

En o ja, mijn Defender is sowieso een rijdend gevaar. Geen ABS, geen airbags, geen kreukelzones..... Ze moesten die auto's verbieden om op de openbare weg te rijden ;)
O wacht even, mijn motorfiets heeft dat ook niet.... en zelfs geen Espacestoel met gordels... Kind mag wel achterop.... wat zijn we onverantwoordelijk.
M.a.w. als het legaal is, is het veilig?!

Einde discussie.

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jun 2021, 19:48

Nope, gelul. Een in NL geregistreerde auto die in NL verzekerd is valt onder de NL regelgeving waar je ook rijdt. Dus onverzekerd met een stoel in de laadruimte.

Veiligheid is niet de Def z'n sterkste punt maar het opzoeken met ongeteste oplossingen is wel een stap verder.

Illegaal is niet erg maar de sanctie is erg groot en duur en de pakkans is erg groot. Net zoals de kans dat de verzekering achter je aankomt bij een ongeval 100% is. dan ben je afhankelijk van coulance. Tis maar wat je wilt. Maar idd, regels zijn bullshit, leve de anarchie!!

Maar doe vooral je ding, mij zal het de p*s nie lauw maken hoor.
Edward van Vugt

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 15 Jun 2021, 20:21

Soms moet je wat gokken int leven :lol: . 80% staat in de rij voor het covid vaccin. Noem dat maar geen gokken.....

Terug naar “Techniek”