Ervaringen thermostaat 82gr. Puma?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Houston

Ervaringen thermostaat 82gr. Puma?

Berichtdoor Houston » 27 Mei 2021, 12:52

...omdat het bij de Puma's (in ieder geval bij die van ons, in de zomer en volgeladen, vooral heuvelop) nogal eens voor schijnt te komen dat de motortemperatuur oploopt en je gaspedaal t niet meer doet totdat je hebt teruggeschakeld en bijna stil staat, werd ergens aangeraden om de thermostaat te vervangen door eentje die op 82 graden open gaat. (de standaard doet dat bij 88, blijkbaar)
Dus; eerder koelen voorkomt oververhitting.

Is er hier iemand die dat heeft gedaan? En hielp het? En wat is het nadeel? (ja, dat de motor minder warm wordt maar is dat erg? ik vind 82 ook nog een heel aangenaam temperatuurtje hoor! :D )

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Edward

Re: Ervaringen thermostaat 82gr. Puma?

Berichtdoor Edward » 27 Mei 2021, 13:34

Mijn 130 had dat ook zij het niet heel vaak. Andere thermosstaat, koelere thermosstaat, nieuwe (originele) radiateur, etc de dealert heeft het allemaal geprobeerd. Ik was er flauw van en omdat een klant het ook had met zijn auto's heb ik 4 grotere radiateurs laten maken en die bij de klant erin gezet. Bij zijn auto's hielp dat.

Dus het is te proberen maar bij mijn 130 hielp het niet. Ik zou Allisport eens vragen: https://www.allisport.com/shop/performa ... placement/

Doet effe pijn maar dan zou het opgelost moeten zijn. :roll:
Laatst gewijzigd door Edward op 27 Mei 2021, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

dyngo

Berichtdoor dyngo » 27 Mei 2021, 15:13

Koelere thermostaat is het bekende lapmiddel.
Net als toevoegen van een extra fan, etc.
Helpt uiteindelijk niet als alles echt heet wordt.

Enige wat echt helpt is meer koeling (of minder motor/zon/bergen)
Mijn 4,6 in de Range Rover had dat probleem ook.
Eigenlijk altijd een te snel oplopende temperatuur.
Liep in de Spaanse Pyreneën uit de hand (niet goed voor het blok).
Heb in Den Bosch de beste kwaliteit maximaal grootte netwerk in de 3,9 radiateur laten zetten, zeker 50% meer koeling.
Eén van de weinigen die dat nog wil doen geloof ik (Radiateuren Service Brabant).
Probleem is helemaal weg, de meter staat altijd tussen 1/3 en 1/2 en komt daar nooit boven.
Jammer dat ik dat niet eerder heb gedaan, is een nieuw blok, en zo heet heeft altijd gevolgen :cry: .

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mei 2021, 19:39

dyngo schreef:Koelere thermostaat is het bekende lapmiddel.
Net als toevoegen van een extra fan, etc.
Helpt uiteindelijk niet als alles echt heet wordt.

Enige wat echt helpt is meer koeling (of minder motor/zon/bergen)

Bij de Puma is het niet de koeling of de warmte-productie maar het is een "dingetje" in de keten van sensor t/m ECU.
Kennelijk hebben sommige "Puma's" last van opvliegers en dan gaat de motor voor even in noodloop.

Ik heb de mijne al meermaals in warm/heet weer de helling opgejaagd en zie dat de halverwege stilstaande temperatuur-wijzer zelfs een heel klein beetje opklimmen ... maar noodloop is me nog niet gelukt.   Het lukt me zelfs maar soms om de visco-fan echt aan het werk te krijgen.   Misschien zou het lukken met de radiator-muff dicht maar dat is wat mij net iets teveel -- ik rolde ± een week terug het "slabbetje" omhoog, bij plus 10-15 º is dat niet onredelijk.

Kennelijk helpt een grotere radiator vaak, maar dat wil niet zeggen dat de standaard radiator het blok niet genoeg koelt -- mijn N=1 ervaringen met de radiator-muff "leren" dat de koeling meestentijds ruimschoots genoeg kan zijn.

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 28 Mei 2021, 00:41

Ik weet niet of het van toepassing is maar grote gigglepins, lampen, fancy grills, nummerplaat voor de grill is ook allemaal niet bevorderlijk.
Ik zie het liefst het standaard grilletje zonder rotzooi ervoor.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Mei 2021, 08:44

Houston schreef: om de thermostaat te vervangen door eentje die op 82 graden open gaat. (de standaard doet dat bij 88, blijkbaar)

Dit laatste, 88°C openingstemperatuur, betwijfel ik. In de Puma zit dezelfde thermostaat als in de Td5. Toen de temperatuurmeter in mijn Td5 niet verder kwam dan 1/3, heb ik twee andere nieuwe thermostaten geprobeerd, speciaal gekeken naar thermostaten die juist bij een hogere temp. pas open zouden gaan. Mijn conclusie is dat ze allemaal zo rond de 82-84°C open gaan (en bij zo'n 88-90°C wel volledig open zijn, metingen met Nanocom). Meestal zit de motortemperatuur zo rond de 80°C en met warm weer zit, na verloop van tijd, de temp zo tegen de 88°C. De standaard radiateur in de Td5 koelt genoeg (zelfs na 20 jaar nog, met slechter wordende lamellen).
Wel is mij opgevallen dat bij de verschillende thermostaten de diameter van de doorlaat in de thermostaat iets verschilt. Een kleinere diameter geeft natuurlijk iets meer weerstand voor de doorstromende koelvloeistof.

Groet,

Erik.

p.s. ik heb hier twee thermostaten liggen, de originele gebruikte Td5 LR thermostaat en een nieuwe aftermarket 82°C thermostaat (staat er op vermeld), die mag je wel hebben, maar daarvan is de doorlaat diameter iets kleiner.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mei 2021, 09:27

OttoVink schreef:Ik weet niet of het van toepassing is maar grote gigglepins, lampen, fancy grills, nummerplaat voor de grill is ook allemaal niet bevorderlijk.
Ik zie het liefst het standaard grilletje zonder rotzooi ervoor.

Het is natuurlijk helemaal waar, dat van die rotzooi, maar de praktijk kan weerbarstig zijn.

Ik kocht - uit luiheid - een extra standaard grilletje om 's zomers niet het gepruts te hebben bij het verwijderen van de radiator-muff (het ding ziet er leuk uit maar de pasvorm bleek bedenkelijk dus zit ie nu met diverse tie-wraps nogal vast aan het plastic grilletje).
De aankoop (het was een vriendelijk geprijsd 2º handsje) ligt nog steeds op de plank op nuttig gebruik te wachten.

Hoe goed ik ook mijn best doe, ik krijg de temperatuur niet in de gevaarlijke regionen, en dat terwijl ik dus 's zomers met slechts het slabbetje omhoog gerold rijd. In het voorjaar (en dus tegenwoordig ook 's winters) loopt de temperatuur soms naar wel plus 20 º op (en boven het asfalt eventueel nog meer) .... en nooit problemen, zelfs de visco-fan blijft stil.

Groeten MarcS

PS De radiator-muff is overigens een nuttige extra. 's Winters houdt ie een boel viezigheid uit de radiator en motor-ruimte, en bij echt koud weer voorkomt ie ijsafzettingen en zorgt ie voor een sneller opwarmen van motor en kachel.

LaRadiator-Muff.jpg

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Mei 2021, 10:49

Met de 130 op de terugweg vanuit Italië hadden we op een moment echt om de haverklap dat de wagen van het gas afviel, tot pak em beet 88 en dan weer oppakken en meteen doortrekken naar de 130. Dan weet je overduidelijk dat het geen koeling probleem is.....

Maar na een tijdje waren we er flauw van en zijn we gestopt voor de lunch en omdat we toch ff moesten wachten heb ik toen de Warn 8274 van de bumper afgepakt en achter in de bak gegooid, de gril eraf gepakt en alles wat maar voor de radiateur zat.

Dat scheelt dus helemaal nul. Zoals Marc ook zegt: het is geen echt koeling of overhittingprobleem maar een te krap geprogrammeerde grenswaarde waardoor de ECU in noodloop gaat. Hoe het kan helpen om dat voor 15-20 seconden te mag me een raadsel zijn.

De enige adequate oplossingen die ik ken zijn:

- mazzel hebben, sommigen hebben nergens last van
- doorbijten en een grotere. betere radiateur kopen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

dyngo

Berichtdoor dyngo » 28 Mei 2021, 12:10

Fijn, die electronica ... :?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mei 2021, 12:33

dyngo schreef:Fijn, die electronica ... :?

Heel fijn ... het werkt bij de mijne zoals bedoeld.
Werkt het dan is het fijn -- traditionele aansturing heeft ook wel eens wat.
Het is pas een "dingetje" als electronica electrickery wordt.
Het wordt een nagel aan je doodskist als het electrickery blijft.
Triest is het dat LandRover geen "fix" voor deze bug heeft.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”