Verbruik accu diesel luchtverwarmer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
saro1975

Verbruik accu diesel luchtverwarmer

Berichtdoor saro1975 » 19 Mei 2021, 20:24

Vraagje: ik heb een dieselheater luchtverwarmer ingebouwd (goedkoop modelletje van ebay).
De heater werkt prima, binnen enkele minuten een sauna binnen :).

Bij de heater zit een klein lcd display voor de bediening. Deze blijft echter altijd aan !, nu vraag ik mij af binnen hoeveel tijd trekt zon klein lcd display de accu leeg ?

Landmarcs

Re: Verbruik accu diesel luchtverwarmer

Berichtdoor Landmarcs » 19 Mei 2021, 22:32

saro1975 schreef:Bij de heater zit een klein lcd display voor de bediening. Deze blijft echter altijd aan !, nu vraag ik mij af binnen hoeveel tijd trekt zo'n klein lcd display de accu leeg ?

Als je het precies wil weten ...
Meet eens met de multimeter wat de stroom is die de electrickery van de heater "stand-by" trekt (wellicht is het niet alleen het LCD-display). Daarna kan je aan het rekenen gaan: de startaccu kan bij een lage ontlaadstroom heel wat meer Ah's leveren ruim meer dan de nominale Ah's.
Je wilt evenwel niet onder de 80% zakken, je wilt nog kunnen starten, en liefst nog vele jaren en dan houd je de accu liever in de 90-100% regionen.
O ja, als je het echt precies wilt weten ... meten is weten ... dan wacht je gewoon tot de accu leeg is.

Groeten MarcS

paul k

Berichtdoor paul k » 20 Mei 2021, 08:01

ik denk minder dan 1w ;)
Heb ook zo'n ding, die overigens prima bevalt.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Mei 2021, 10:20

paul k schreef:ik denk minder dan 1w

Minder dan 1 W staat gelijk aan minder dan 2 AH/dag.
Dus hangt het vooral af van 1º hoeveel minder* en 2º hoelang de auto aaneengesloten stil zal staan (en 3º hoeveel er dan - of tussentijds - bijgeladen wordt).
Het is voor startaccu's verreweg het beste als ze zo dicht mogelijk tegen de 100% lading zitten. Alarm en sluipverbruik van bijv een radio nemen ook dagenlijks een klein beetje, en daarnaast heb je de autonome zelfontlading.

*  Bij 2 AH/dag is een 100 AH accu na 3-4 weken een aardig eind door zijn reserves heen.
     Je kan dan nog weken verder maar het starten wordt steeds moeilijker, bovendien ga je knagen aan de levensduur van de accu.
     De accu laadt als ie wat verder leeg is wel rap bij, wil je 'm evenwel weer echt vol dan neemt dat uren.

Groeten MarcS

GerritM109

Berichtdoor GerritM109 » 20 Mei 2021, 10:58

Op Facebook is er een Nederlandse pagina waar alles m.b.t. de chinese heaters word doorgesproken. Daar hebben ze het ook over een schakelaar tussen display en unit te zetten zodat je de display kunt uitzetten maar de kachel gewoon doorwerkt. Dit verlengt de levensduur (lees ledjes) van het display. Zou zeggen, meld je daar aan. Zit veel kennis over deze heaters. Succes.

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Mei 2021, 11:52

Denk dat dat de vraag wel beantwoord. Want een schakelaar om stroomvebruik te vermijden geloof ik best. Maar schakelingen om de levensduur van leds te vergroten is onwaarschijnlijker dan een Defender die nie roest. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 20 Mei 2021, 13:56

Edward schreef:Denk dat dat de vraag wel beantwoord. Want een schakelaar om stroomvebruik te vermijden geloof ik best. Maar schakelingen om de levensduur van leds te vergroten is onwaarschijnlijker dan een Defender die nie roest. :lol: :lol:

Mijn defenders roesten niet :!: :P

Terug naar “Techniek”