Koppeling Defender TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
maartens

Koppeling Defender TD5

Berichtdoor maartens » 19 Mei 2021, 11:19

Beste allen,

Hoewel ik mijn Defender al 15 jaar heb, ben ik tot nu toe op dit forum weinig actief geweest.
Nu heb ik een (klein) probleem wat ik even wil voorleggen omdat ik aan het twijfelen ben gebracht.
Mijn koppelingspedaal 'zakt' weg. M.a.w. als je de koppeling intrapt dan verdwijnt langzaam de druk en begint (uiteindelijk) de koppeling weer aan te grijpen. Opnieuw de koppeling intrappen zorgt weer voor ontkoppeling maar ook dat verdwijnt weer en grijpt de koppeling weer aan.
Normaliter zou ik zegen dat er ergens een lekkage in het systeem zit maar dat is niet het geval. De olie blijft op peil. Wel is de olie wat vervuild (te lang niet ververst.... :oops: )
Ik om tot geen andere conclusie dat de hoofd cilinder inwendig lekt. Of zijn er nog andere mogelijkheden?

OttoVink

Re: Koppeling Defender TD5

Berichtdoor OttoVink » 19 Mei 2021, 12:45

klopt. master en slave cil. vervangen en nieuwe olie

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Mei 2021, 13:20

maartens schreef:Ik om tot geen andere conclusie dat de hoofd cilinder inwendig lekt.

Precies, het kleine rubbertje dat het gaatje naar het reservoir hoort af te dichten (als je het pedaal intrapt), dicht niet meer 100 % af.
Het duurt niet zo lang, dan heb je helemaal geen koppeling meer....

Of het noodzakelijk is dat de slave ook vervangen dient te worden, weet ik niet.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Mei 2021, 13:55

Erik Peters schreef:
maartens schreef:Ik om tot geen andere conclusie dat de hoofd cilinder inwendig lekt.

Precies, het kleine rubbertje dat het gaatje naar het reservoir hoort af te dichten (als je het pedaal intrapt), dicht niet meer 100 % af.
Het duurt niet zo lang, dan heb je helemaal geen koppeling meer....

Of het noodzakelijk is dat de slave ook vervangen dient te worden, weet ik niet.

Vrijwel zeker is het de "master" koppelingscilinder.
Ik heb met mijn oude Td5 geruime tijd met een zwak lekkende "master" gereden. Bij mij zweette hij ook iets naar buiten (dus lag er toentertijd een kartonnetje onder het koppelingspedaal). Bij mij was na iets langere stilstand de koppeling de eerste keer trappen wat "vaag", daarna was ie (bijna) als nieuw, en daar was toen lang geen "progressie" in ... maar ik werd gewaarschuwd dat het ineens snel kon verergeren tot het niveau dat je gewoon door de "master" heen trapt en dan sta je zonder koppeling.

Bij een LHD zou het naar verluid kunnen helpen als je in de linker hoek boven de koppelingscilinder een afdakje maakt: die cilinder zit daar nogal in de drup.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Mei 2021, 13:57

Noodzakelijk is het niet om de slave mee te vervangen maar wel slim. Als je toch het systeem moet ontluchten en je bent aan het sleutelen is het wijsheid om de slave meteen mee te nemen. Al koop je de beste kwaliteit dan is het nog rommel en gezien de leeftijd kun je wachten op een versleten hulpcilinder.

Kun je dan weer ontluchten etc. Voor de kosten hoef je het niet te laten en als je netjes recycled valt de milieubelasting ook wel mee. :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

maartens

Berichtdoor maartens » 19 Mei 2021, 18:10

Dank allen!
Ik ga er mee aan de slag.

Roger

Berichtdoor Roger » 21 Mei 2021, 08:53

Heb het ook gehad met mijn twee Defenders.
kost een drol om ze beiden te vervangen en redelijk simpel.
let wel op dat je de slave op de goeie manier terugbouwt.

sukkel die ik was bouwde ik hem ondersteboven terug.
snapte maar niet waarom de koppeling sponzig bleef en liggend onder de auto zag ik het probleem pas na een tijdje.
op je rug liggend leek het goed, maar de ontluchtingsnippel zat onder en niet boven dus ik ontluchtte niks :oops: :oops:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

maartens

Berichtdoor maartens » 23 Mei 2021, 15:29

Inmiddels alles weer terug ingebouwd en toen kwam ik er achter dat ik niet bij de ontluchtingsnippel van de koppelingscilinder kwam.... koppelingscilinder er weer af.... toen met een ontluchtingstool geprobeerd te ontluchten.... Dat lukt niet. Ik gebruik een apparaatje dat werkt door aan te sluiten op de nippel en dan via een vacuum te zuigen. Er stroomt olie door de slang maar er blijft ook lucht komen. Inmiddels bijna een fles remolie door het systeem laten lopen maar er blijft lucht meegezogen worden. Verder zit nergens een lek.
Kan het zijn dat ontluchten niet gaat als de koppelingscilinder demonteert? Als de cilindergemonteerd is dan is de zuiger een stukje ingedrukt. Zolang de koppelingscilider gedemonteerd is kan ik niet ontluchten door op het pedaal te duwen want dan zal de zuiger uit de cilinder schieten. Maar, nogmaals, bij gemonteerde cilinder kom ik niet bij de ontluchtingsnippel.
Wat een gedoe....

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 25 Mei 2021, 23:08

Ik snap niet waarom je niet bij de nippel kunt als de slave cil. gemonteerd is. dan zit er iets niet origineel. Maar goed, als je zeker weet dat de leiding wartels goed zitten en lekdicht zijn dan alles monteren , systeem vullen en dan eerst met de vuldop los de zwaartekracht een nacht zn werk laten doen. de koppeling ontluchten is meestal niet zo moeilijk, de leiding loopt als het goed is helemaal van boven naar beneden zonder bochten omhoog.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Mei 2021, 23:43

Ja, de laatste keer bij mijn Td5 heb ik de master cilinder vervangen omdat de vloeistof langs het pedaal liep. Alleen de master cilinder vervangen en ontluchten was een fluitje van een cent, vloeistof in het reservoir en heel iets het pedaal bewegen en er komen allemaal luchtbelletjes boven in het reservoir. Indien nodig bijvullen en als er geen belletjes meer boven komen voorzichtig het pedaal helemaal intrappen, even wachten in de hoop dat eventuele lucht in de leiding naar boven gaat en pedaal weer loslaten. Dan weer iets bewegen zodat de lucht in het reservoir komt.
En dit heb ik een paar keer gedaan en de koppeling werkt weer, nu zonder lekkage.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”