Allen,
Sinds een tijdje een nieuw rammeltje. Bij het rijden over en klinkerweg rammelt er iets
onder de auto.
-Aandrijfassen zitten goed vast
-stabilisatorstangen heeft de auto niet
Het A-frame heeft aandacht nodig lijkt. Materialen besteld inmiddels, bussen, kogelgewricht en alle bouten.
Is dit deel notoir voor rammelen??
Bij mijn inspectie merkte ik ook een fractie speling op het rechter achterwiel.
Bij deze auto is de preload middels een spacer afgesteld, dus moer aandraaien is zinloos.
Kan ik gewoon een nieuw lager monteren, daar de spacer variaties in as-stomp lengte corrigeert, of koop ik alle verschillende
spacers en meet speling met de meetklok? Zag dat die spacers niet echt goedkoop zijn trouwens.
Groet Johan
130 td5 rammeltje en wiellagervraag
-
JohanFreelander
130 td5 rammeltje en wiellagervraag
Defender 130 2002
- Erik Peters
Re: 130 td5 rammeltje en wiellagervraag
Tja, ik zou eerst een nieuw Timken lager monteren en dan kijken of de speling weg is. Gelijk de spacer opmeten (met een schuifmaat gaat prima, want de kleurcodering, in de vorm van een verf-stip, is niet altijd meer te vinden of verdwijnt tijdens het schoonmaken).
Als een lager 'versleten' was zou de speling weg moeten zijn, is dit niet het geval dan moet je zien dat je een dunnere spacer aanschaft (en was het lager vermoedelijk nog bruikbaar).
Je zou kunnen overwegen om de spacer weg te laten en een dubbele moer met borgplaat te monteren, zoals bij de oudere typen (b.v. mijn 300 Tdi) is toegepast, maar het grote voordeel van de constructie met spacer is dat de binnenste lagerringen goed vast zitten (en nooit mee kunnen gaan draaien).
Groet,
Erik.
Als een lager 'versleten' was zou de speling weg moeten zijn, is dit niet het geval dan moet je zien dat je een dunnere spacer aanschaft (en was het lager vermoedelijk nog bruikbaar).
Je zou kunnen overwegen om de spacer weg te laten en een dubbele moer met borgplaat te monteren, zoals bij de oudere typen (b.v. mijn 300 Tdi) is toegepast, maar het grote voordeel van de constructie met spacer is dat de binnenste lagerringen goed vast zitten (en nooit mee kunnen gaan draaien).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
JohanFreelander
Ik ga een paar Timken lagers bestellen! Maakt het uit dat de 130 een Salisbury as heeft, of zijn alle achteras lagers hetzelfde bij de td5?
Groet Johan
Groet Johan
Defender 130 2002
- Erik Peters
Volgens mij maakt dat niet uit en zijn de lagers allemaal hetzelfde.
Bij mijn 300 Tdi (1998, 210.000 km) zitten nog steeds de originele (Timken) lagers er in. Inmiddels al wel 3x de lagers gereinigd, opnieuw gevet (en de naaf voorzien van een nieuwe keerring) en afgesteld (dubbele moer met borgplaat). De eerste keer was vrij snel na aanschaf, aangezien Land Rover af fabriek de lagers heel magertjes smeert). Kennissen met een Discovery 300 Tdi (paar maand ouder dan mijn Defender) hadden na 10.000 km al een piepend achterlager, gelukkig was het aseind amper beschadigd, zodat ik met een paar lagers (van een gesloopte 110 HCPU schadeauto uit 1987) e.e.a. kon repareren.
Bij de Td5 heb ik vorig jaar de remschijven vernieuwd (en lagers gereinigd, gevet en gemonteerd, voorheen geen speling en nu nog steeds niet). Dit rond zo'n 200.000 km. (deze heeft ook een Salisbury achteras).
Groet,
Erik.
Bij mijn 300 Tdi (1998, 210.000 km) zitten nog steeds de originele (Timken) lagers er in. Inmiddels al wel 3x de lagers gereinigd, opnieuw gevet (en de naaf voorzien van een nieuwe keerring) en afgesteld (dubbele moer met borgplaat). De eerste keer was vrij snel na aanschaf, aangezien Land Rover af fabriek de lagers heel magertjes smeert). Kennissen met een Discovery 300 Tdi (paar maand ouder dan mijn Defender) hadden na 10.000 km al een piepend achterlager, gelukkig was het aseind amper beschadigd, zodat ik met een paar lagers (van een gesloopte 110 HCPU schadeauto uit 1987) e.e.a. kon repareren.
Bij de Td5 heb ik vorig jaar de remschijven vernieuwd (en lagers gereinigd, gevet en gemonteerd, voorheen geen speling en nu nog steeds niet). Dit rond zo'n 200.000 km. (deze heeft ook een Salisbury achteras).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:.... .
Bijkomend voordeel van de spacers is dat de lagers bij laterale krachten evenwichtiger belast worden.
Erik Peters schreef:... . Inmiddels al wel 3x de lagers gereinigd, opnieuw gevet ... . De eerste keer was vrij snel na aanschaf, aangezien Land Rover af fabriek de lagers heel magertjes smeert). Kennissen met een Discovery 300 Tdi (paar maand ouder dan mijn Defender) hadden na 10.000 km al een piepend achterlager, gelukkig was het aseind amper beschadigd, zodat ik met een paar lagers (van een gesloopte 110 HCPU schadeauto uit 1987) e.e.a. kon repareren.
Ik heb het gevoel dat de omschrijving "heel magertjes gesmeerd" in sommige gevallen de werkelijkheid nog riant beschrijft ... het zou mij niet verbazen als het soms niet meer was als het laagje roestwerende olie dat Mr Timken de lagers meegaf.
Groeten MarcS
Ik weet niet Marc, maar meneer SKF doet er ook niet zo veel vet in. Dien je zelf te doen voordat je ze er in zet. Zal bij Timken niet anders zijn.
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
Ron63 schreef:Ik weet niet Marc, maar meneer SKF doet er ook niet zo veel vet in. Dien je zelf te doen voordat je ze er in zet. Zal bij Timken niet anders zijn.
Dat geloof ik maar zo ... het is evenwel ongelooflijk hoe zuinig (of vergeetachtig) ze kennelijk soms in Solihull waren.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef: ... het is evenwel ongelooflijk hoe zuinig (of vergeetachtig) ze kennelijk soms in Solihull waren.
Dat waren natuurlijk oude monteurs. Vroeger zat er geen keerring in de as en kon de cardanolie gewoon bij de lagers komen (en deze smeren). Nadeel was dat je regelmatig nieuwe naafkeerringen moest monteren omdat anders de remmen vet werden.
Groet,
Erik.
-
JohanFreelander
Maar een rammel onder de auto, zou dat door het A-frame kunnen komen?
Groet Johan
Groet Johan
Defender 130 2002
- Erik Peters
Ja dat kan, die kogel in het midden, om de as op zijn plaats te houden kan wel verslijten.
Bij mijn 1984-er 110 stawag heb ik die eens vervangen voor eentje met een vetnippel (toen ik ook gelijk een nieuwe Boge Nivomat monteerde).
En bij mijn 300 Tdi heb ik die hele niveauregeling inclusief bevestigingen verwijderd en toen tevens een nieuwe kogel gemonteerd inclusief de bevestigingssteun aan het A-frame. Origineel zat daar een (extra) steun aan voor de nivomat en die steun heb ik niet meer nodig. Er zijn toen een hoop kilo's onderuit gehaald.
Groet,
Erik.
Bij mijn 1984-er 110 stawag heb ik die eens vervangen voor eentje met een vetnippel (toen ik ook gelijk een nieuwe Boge Nivomat monteerde).
En bij mijn 300 Tdi heb ik die hele niveauregeling inclusief bevestigingen verwijderd en toen tevens een nieuwe kogel gemonteerd inclusief de bevestigingssteun aan het A-frame. Origineel zat daar een (extra) steun aan voor de nivomat en die steun heb ik niet meer nodig. Er zijn toen een hoop kilo's onderuit gehaald.
Groet,
Erik.