Beste,
Wij zijn sinds een aantal weken in het bezit van een Land Rover 90 uit 1984. Toen we de auto kochten klonk het achter net of als er een stel paarden inzaten. We hebben de gok gewaagd aangezien we wel van een uitdaging houden. We hebben de auto in Dronten gekocht en naar Borne gereden waarbij onderweg door verkeerde montage een olieslang is geknapt. Tijdens die reparatie door de ANWB kwamen we er achter dat de wiel moeren achter los zaten. En ja weg waren de stel paarden achter en probleem opgelost.
Nu staat de Land Rover in Borne en blijkt hij een raar tikkend geluid te hebben maar door dat we de kleppen eens goed gesteld te hebben is het tikkend geluid wat constant was nu weg. Er is nu alleen een andere geluid erbij gekomen. Onze vraag wat zal het onderstaande geluid zijn nu?
http://www.houhetsimpel.com/laro/geluid1.mp4
Land Rover 90 (bwj 1984)
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Land Rover 90 (bwj 1984)
Zo te zien is het een 200 Tdi motorblok (niet origineel voor een 1984-er).
En het klinkt niet gezond, het lijkt alsof onbelast een zuiger tegen de kop aan tikt.
Of dat dan komt door versleten/uitgelopen lagers of een te veel afgevlakte cilinderkop ??
Groet,
Erik
En het klinkt niet gezond, het lijkt alsof onbelast een zuiger tegen de kop aan tikt.
Of dat dan komt door versleten/uitgelopen lagers of een te veel afgevlakte cilinderkop ??
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Land Rover 90 (bwj 1984)
Wij hebben een soortgelijk geluid gehad in een jaguar. Dit was een loszittende klepzetel. Als het de klepspeling zou zijn, zou het constanter zijn denk ik.
Re: Land Rover 90 (bwj 1984)
@ Bleeker; Als het een loszittende klepzetel is wat kunnen we daar aan doen?
@ Erik Peters; Super bedankt wij wisten niet welk type motor het was. De motor is compleet gereviseerd en nadat we de kleppen gesteld hebben is het van constant tikken naar alleen tikken af en toe bij flink gas geven.
@ Erik Peters; Super bedankt wij wisten niet welk type motor het was. De motor is compleet gereviseerd en nadat we de kleppen gesteld hebben is het van constant tikken naar alleen tikken af en toe bij flink gas geven.
Re: Land Rover 90 (bwj 1984)
Maar kan het niet een verstuiver zijn?
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Land Rover 90 (bwj 1984)
Akommelt schreef:De motor is compleet gereviseerd en nadat we de kleppen gesteld hebben is het van constant tikken naar alleen tikken af en toe bij flink gas geven.
Je hoort het tikken juist als je het gas weer loslaat en het klinkt metaalachtig. Aan het eind van de uitlaatslag heeft de zuiger nog opwaartse snelheid en zou dan net tegen de cilinderkop aan kunnen tikken.
Een losse klepzitting, dan moet de kop er af en dan mag je hopen dat je de zitting weer vast krijgt in de cilinderkop of een nieuwe zitting er weer vast in krijgt. Anders moet je op zoek naar een andere (goede) cilinderkop en dat is problematisch bij een 200 Tdi, die zijn heel lastig te vinden.
Als het blok goed gereviseerd is, dan zijn de lagers vernieuwd en kunnen die geen speling hebben. En dat geldt voor de verstuivers idem dito (die zijn getest en goed bevonden of vernieuwd), maar die kun je er nog wel uithalen en (laten) testen (bij Kleinjan in Nijverdal bijvoorbeeld).
Wat wel kan, is dat er meer dan 0,25 mm van de kop afgevlakt is of dat er een verkeerde dikte koppakking gebruikt is, die zijn er in 3 maten met 0,1 mm in dikte oplopend. Bij een 200 Tdi steken de zuigers boven het motorblok uit (in het bovenste dode punt). Dit dien je te meten en aan de hand daarvan bepaal je de dikte van de koppakking, bij een (nieuwe of) originele cilinderkop, want daarin zit de 'uitsparing' voor de zuiger. Vlak je nu de cilinderkop dan wordt de ruimte in de cilinderkop minder (hoog) en dit kun je tot op zekere hoogte met een dikkere pakking opvangen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Land Rover 90 (bwj 1984)
Beste Erik,
Het rare is dat de motor voordat we heb kochten geen problemen had totaal niet. Ook de vorige eigenaar herkend dit niet en had geen problemen. Nadat op de terug reis een olieslang geknapt is en wij deze gerepareerd hebben kwam dit probleem pas naar voren.
Het rare is dat de motor voordat we heb kochten geen problemen had totaal niet. Ook de vorige eigenaar herkend dit niet en had geen problemen. Nadat op de terug reis een olieslang geknapt is en wij deze gerepareerd hebben kwam dit probleem pas naar voren.
Re: Land Rover 90 (bwj 1984)
Vorige eigenaar had ook geen last van tikkende kleppen en losse wielen
Toen de slang er af klapte is toen de olie druk ook weg gevallen? zo ja kan ook nog een lager er uit zijn gelopen.
In ieder geval duim ik voor jou dat het mee valt.
Groet
Ron
Toen de slang er af klapte is toen de olie druk ook weg gevallen? zo ja kan ook nog een lager er uit zijn gelopen.
In ieder geval duim ik voor jou dat het mee valt.
Groet
Ron
110-Td5 X-tech 2006
Re: Land Rover 90 (bwj 1984)
De wielmoeren kwam doordat zijn momentsleutel defect is blijkbaar waardoor de moeren los kwamen. De vorige eigenaar had ook geen last van tikkende kleppen.
Ja de olie druk is helemaal weg gevallen wij hebben daarna weer olie erop moeten doen zijn ook toen lampje brandende direct stil gaan staan op de weg. Alles is pas ontstaan naar dat dit gebeurt is.
Ja de olie druk is helemaal weg gevallen wij hebben daarna weer olie erop moeten doen zijn ook toen lampje brandende direct stil gaan staan op de weg. Alles is pas ontstaan naar dat dit gebeurt is.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Land Rover 90 (bwj 1984)
Akommelt schreef:De wielmoeren kwam doordat zijn momentsleutel defect is blijkbaar waardoor de moeren los kwamen. De vorige eigenaar had ook geen last van tikkende kleppen.
Ja de olie druk is helemaal weg gevallen wij hebben daarna weer olie erop moeten doen zijn ook toen lampje brandende direct stil gaan staan op de weg. Alles is pas ontstaan naar dat dit gebeurt is.
Tja, de wielmoeren niet goed aandraaien omdat de momentsleutel stuk is ... dat klinkt "veelbelovend".
Gewoon zo vast als je 't met normale spierkracht en de standaard LandRover wielsleutel kan vastzetten is voor 1000den kilometers vast genoeg, gaat het binnen een bescheiden aantal kilometers rammelen en klapperen dan hebben de moeren gewoon niet vast gezeten.
Verder blijft het nu een kwestie van weesgegroetjes, kaarsjes of gewone aardse hoop op een goede afloop: Geen oliedruk en een olie-tekort kan lager-problemen opleveren en een uitgelopen lager kan passen bij een tik in de motor.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten