Land Rover 90 (bwj 1984)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Land Rover 90 (bwj 1984)

Berichtdoor Edward » 10 Mei 2021, 18:18

Landmarcs schreef:Tja, de wielmoeren niet goed aandraaien omdat de momentsleutel stuk is ... dat klinkt "veelbelovend".
Gewoon zo vast als je 't met normale spierkracht en de standaard LandRover wielsleutel kan vastzetten is voor 1000den kilometers vast genoeg, gaat het binnen een bescheiden aantal kilometers rammelen en klapperen dan hebben de moeren gewoon niet vast gezeten.

Verder blijft het nu een kwestie van weesgegroetjes, kaarsjes of gewone aardse hoop op een goede afloop: Geen oliedruk en een olie-tekort kan lager-problemen opleveren en een uitgelopen lager kan passen bij een tik in de motor.

Groeten MarcS

Dat slaat weer helemaal nergens op Marc! Iedere serieuze sleutelaar zet wielmoeren vast met een momentsleutel, zeker LM velgen! Is die sleutel kapot dan lopen de wielmoeren grote kans los. Daarom laat men de momentsleutel ook jaarlijks even testen. Evengoed kan het eens misgaan, dat zegt niks over de monteur noch de garage.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Mei 2021, 18:58

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Tja, de wielmoeren niet goed aandraaien omdat de momentsleutel stuk is ... dat klinkt "veelbelovend".
Gewoon zo vast als je 't met normale spierkracht en de standaard LandRover wielsleutel kan vastzetten is voor 1000den kilometers vast genoeg, gaat het binnen een bescheiden aantal kilometers rammelen en klapperen dan hebben de moeren gewoon niet vast gezeten.

Verder blijft het nu een kwestie van weesgegroetjes, kaarsjes of gewone aardse hoop op een goede afloop: Geen oliedruk en een olie-tekort kan lager-problemen opleveren en een uitgelopen lager kan passen bij een tik in de motor.

Dat slaat weer helemaal nergens op Marc! Iedere serieuze sleutelaar zet wielmoeren vast met een momentsleutel, zeker LM velgen! Is die sleutel kapot dan lopen de wielmoeren grote kans los. Daarom laat men de momentsleutel ook jaarlijks even testen. Evengoed kan het eens misgaan, dat zegt niks over de monteur noch de garage.

Hmm ... dan ben ik wellicht een serieuze sleutelaar ... ik gebruik de momentsleutel met name voor die wielmoeren.
Zo nu en dan kijk ik ook hoe vast ze zitten als ik ze zo "op het gevoel" vast zet ... en "op het gevoel" zitten ze ook vast.
Ja ... het betreft bij mij dan wel weer stalen velgen ... dus komt het niet zo nauw.

Natuurlijk kan het misgaan maar ik blijf het "veelbelovend" vinden ... je gaat je ook afvragen of de motorrevisie dan met diezelfde momentsleutel is gedaan, of eenvoudig de klem van de olieslang of .. of ..

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 10 Mei 2021, 19:45

Geluid komt me bekend voor. kijk eerst maar eens onder het kleppendeksel. tuimelas mischien los gekomen. vorig jaar meegemaakt bij een pas gereviseerde 300tdi.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 10 Mei 2021, 19:49

En na vastzetten later weer hetzelfde maar erger. Bouten van tuimelas uit de kop gescheurd . Distributie van tijd geraakt. Soms maak je de meest onwaarschijnlijke dingen mee. :roll:

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 10 Mei 2021, 19:50

Een Amerikaanse garagist en briljant schrijver had het altijd over zijn 'calibrated arm'...
Oftewel, zo veel ervaring dat een momentsleutel niet meer nodig was...
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 10 Mei 2021, 21:48

Ik heb eens een los wiel gehad, gewoon op de snelweg.
Ik had een dag eerder de remvloeistof vervangen, dus wielen waren eraf geweest.
Verzuimd (stom, ff snel...) de pasvlakken schoon te maken.

Mijn momentsleutel deed het prima, maar door zooi tussen de pasvlakken liep de boel los.
Dit zou ook hier het geval kunnen zijn. Want wat hierboven staat, je merkt echt wel dat je geen kracht hoeft te zetten terwijl de momentsleutel al een klik geeft.

groet Johan
Defender 130 2002

dyngo

Berichtdoor dyngo » 10 Mei 2021, 21:51

Zet de wielen altijd 'op gevoel' vast.
Weet al lang dat het niet uitmaakt hoe vast ze precies zitten, maar dat het gelijkmatig moet.
Even natrekken na de eerste rit en er komt niets meer los.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Mei 2021, 22:20

dyngo schreef:Even natrekken na de eerste rit en er komt niets meer los.

Precies ... even natrekken da's nooit verkeerd.

Ik ken de verhalen van auto's die ineens door een wiel worden ingehaald ... dan mag je blij zijn het wiel in de berm terug te vinden zonder dat het onderweg ongelukken maakte.   Misschien moet ik het afkloppen, maar een los wiel had ik nog nooit (dwz nooit met de auto ... bij de fiets is het wel voorgekomen dat het voorwiel iets meer aandacht nodig had, die aandacht kwam op tijd).

Groeten MarcS

Akommelt

Berichtdoor Akommelt » 11 Mei 2021, 08:15

Goedemorgen,

Welk lager bedoelen jullie als ik mag vragen?

Mvg Arno

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Mei 2021, 09:03

Een drijfstanglager (het "big-end").

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”