All Terrain banden Discovery 2

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: All Terrain banden Discovery 2

Berichtdoor Landmarcs » 28 Apr 2021, 20:44

Brabo schreef:Heren, hartelijk dank allemaal voor jullie reactie.
Zoals Edward al aangeeft is die 16” inderdaad de standaard velg van mijn D2.
De exacte maat is 255/65 R16. De reden dat ik de BFG K02 zou willen is om wat meer grip te hebben in het terrein. Dat gaat ten koste van het rijden op de weg, maar gezien het feit dat ik hem rustig rijd zal het wel meevallen en dat neem ik dan voor lief. De keuze voor die band is vanwege alle goede reviews en vanwege het uiterlijk. Veel AT banden hebben een terrein profiel dat nauwelijks opvalt en dat vind ik jammer. Ik heb ondertussen uitgevonden dat de General Grabber AT2 goed verkrijgbaar is in deze maat, maar ik heb nog steeds een voorkeur voor die BFG’s.
Weet iemand of de BF Goodrich T/A K02 leverbaar is in deze maat of een omgerekende vergelijkbare maat?
Meer bodemvrijheid vanwege de band betekent meer omtrek en dus minder trekkracht, en dat wil ik echt niet. Mijn D2 is bergop nu al zwak.


Hmm ... "bergop nu al zwak" zegt mij terugschakelen. Het is namelijk nog niet zo dat "bergop" gestandaardiseerd is, iedere "bergop" is anders en de versnellingen (aangenomen dat je een handbak hebt) liggen vast. Een een paar millimeter grotere band maakt 1-2% verschil, een andere versnelling is gauw 25 % verschil ... die paar millimeter verschil heb je overigens ook al tussen een nieuwe en versleten band.

Dan de looks ... daar kan ik niks tegen inbrengen, looks zijn een kwestie van onbetwistbare smaak ...
... ik vind de Nokian Rotiiva AT best serieus ogen.
Nokian Rotiiva AT 235-70R16 -.jpg


En tenslotte de reviews ... hoe het staat met de laatste editie van de BFG T/A KO2 weet ik niet, maar eerder had de BFG AT een geweldige naam, een naam die alsmaar hooggehouden werd met "onverslijtbaar" en "het beste wat er te koop is". Die onverslijtbaarheid was 10 jaar geleden al versleten (de rubbercompound werd zachter gekozen om meer grip te geven), en "het beste wat er te koop is" bleek inmiddels ook niet meer waar. De huidige KO2 is natuurlijk niet meer dezelfde band maar borduurt wel voort op de oude (en op de oude goede naam). Eigenlijk hebben we weer eens een serieuze vergelijkende test nodig - reviews zijn te subjectief - en aantal jaar geleden was er zo'n vergelijkende test en daar viel toen de oude BFG AT nogal door de mand ... zelfs de braaf ogende Cooper Discoverer AT3 bleek beter, deze Cooper bleek toen zelfs een van de beste.

Groeten MarcS

PS   Wil je permanent 15% meer trekkracht: ruil de tussenbak voor een 1:1,4 Defender tussenbak ... 't geeft wel 15% meer rpm bij topsnelheid.
      O ja, de motor eens op alle punten checken en anders een (chip)tuning geven ook meer trekkracht.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: All Terrain banden Discovery 2

Berichtdoor Edward » 28 Apr 2021, 20:49

Voordat we nu weer naar goede forumtraditie alles gaan vervangen, de tussenbakken vliegen alweer over tafel, zijn er een paar vragen. :shock: :shock:

Is de D2 een handbak of automaat? Wat versta je onder zwak? Ter vergelijk: een standaard D2 kan met een 1450kg sleurhut op CC met 130km/u tegen de berg op. Dat hebben we vaak zat gedaan.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: All Terrain banden Discovery 2

Berichtdoor Landmarcs » 28 Apr 2021, 21:20

Edward schreef:Voordat we nu weer naar goede forumtraditie alles gaan vervangen, de tussenbakken vliegen alweer over tafel, zijn er een paar vragen. :shock:

Precies ... daarom suggereerde ik ook eerst een basis-check-up.
Verder wilde ik met als voorbeeld de extreme tussenbak-wissel tonen dat een enkele procent verschil een nauwelijks merkbaar verschil kan zijn. Met iets meer of minder lucht in de banden, of oud versus nieuw rubber heb je ook al dergelijke verschillen, om maar niet te spreken van temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid.

Of te wel "Mijn D2 is bergop nu al zwak." heeft misschien wel net zo veel, of weinig, goede gronden als de goede naam van BFG.

Groeten MarcS

Houston
Berichten: 329
Lid geworden op: 04 Jul 2015, 12:12

Re: All Terrain banden Discovery 2

Berichtdoor Houston » 28 Apr 2021, 21:48

Brabo schreef:Heren, hartelijk dank allemaal voor jullie reactie.
Zoals Edward al aangeeft is die 16” inderdaad de standaard velg van mijn D2.
De exacte maat is 255/65 R16. De reden dat ik de BFG K02 zou willen is om wat meer grip te hebben in het terrein. Dat gaat ten koste van het rijden op de weg, maar gezien het feit dat ik hem rustig rijd zal het wel meevallen en dat neem ik dan voor lief. De keuze voor die band is vanwege alle goede reviews en vanwege het uiterlijk. Veel AT banden hebben een terrein profiel dat nauwelijks opvalt en dat vind ik jammer. Ik heb ondertussen uitgevonden dat de General Grabber AT2 goed verkrijgbaar is in deze maat, maar ik heb nog steeds een voorkeur voor die BFG’s.
Weet iemand of de BF Goodrich T/A K02 leverbaar is in deze maat of een omgerekende vergelijkbare maat?
Meer bodemvrijheid vanwege de band betekent meer omtrek en dus minder trekkracht, en dat wil ik echt niet. Mijn D2 is bergop nu al zwak.


Ik heb dan wel geen Discovery maar een Defender en daaronder lagen bij aanschaf General Grabbers, AT.
Ik rij best defensief enz maar met die banden ben ik toch wel eens gaan glijden of bij iets plotselinger remmen op een nat wegdek later stil gestaan dan de bedoeling was. (Geen ABS. :? )
Gelukkig altijd zonder brokken. In het 'echte' terrein nooit serieus getest. Hooguit wat landweggetjes en wel op m'n eigen weiland in de modder staan spinnen.
Ik was dus niet heel enthousiast.

Om dezelfde redenen die jij noemt, wilde ik dezelfde banden die jij noemt. ;) Daarnaast wil ik een all seasons want ik ga niet twee keer per jaar wisselen en deze heeft het 'Alpine-symbool' want buiten Coronatijd reizen best veel en ook door landen waar dat verplicht is, bepaalde tijd van t jaar.
De oude Grabbers waren ook all seasons maar hadden nog het oude merkje (M+S en volgens mij is dat niet meer voldoende, wanneer ze van na een bepaald bouwjaar zijn. En daarnaast waren er weinig / geen AT's die dat wel hebben.)
Zachter rubber en daardoor eerder af, maakt mij niet uit. Ik rij nog geen 15000km per jaar en daarvan een derde in de vakantie dus ik moet ze eerder vervangen omdat ze oud zijn dan versleten.
(De Grabbers zaten er volgens mij van nieuw af aan onder. Bouwjaar 2007, 150000km en waren ook nog niet onder de APK-norm.)

Ik heb ze online gekocht, twee jaar geleden bij Euromaster, voor 150,- per stuk. Terwijl ik er bij de meeste bandenboeren zo'n 185,- voor moest betalen.
Wat ze op dit moment kosten, weet ik niet.
Ik heb ze gratis kunnen laten monteren, maar dat kun je eigenlijk niet meerekenen natuurlijk.

Ik rij er nu iets meer dan een jaar mee, ook in de winter, op sneeuw, nat wegdek en een dagje terrein rijden via de club, toen dat nog georganiseerd werd.
Ik ben tot nu toe nog niet weer de grip op de weg verloren, het lawaai is ook niet meer dan bij de Grabbers, ondanks het grovere profiel en op de crossbaan van Markelo dikke lol gehad. (wel een beetje lucht afgelaten)

Lang verhaal kort; ik zou ze meteen weer aanschaffen.
Ik heb wel dezelfde (standaard) maat weer genomen als er ook onder zat want ik geloof dat breder niet méér helpt, in de modder en hoger hoefde voor mij ook niet.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: All Terrain banden Discovery 2

Berichtdoor Landmarcs » 28 Apr 2021, 23:14

Houston schreef:Daarnaast wil ik een all seasons want ik ga niet twee keer per jaar wisselen en deze heeft het 'Alpine-symbool' ....
De oude Grabbers waren ook all seasons maar hadden nog het oude merkje (M+S en volgens mij is dat niet meer voldoende, wanneer ze van na een bepaald bouwjaar zijn. En daarnaast waren er weinig / geen AT's die dat wel hebben.)
Zachter rubber en daardoor eerder af, maakt mij niet uit. Ik rij nog geen 15000km per jaar en daarvan een derde in de vakantie dus ik moet ze eerder vervangen omdat ze oud zijn dan versleten.

Daarom ben ik ook zo'n fan van de Nokian Rotiiva AT: ze worden als zomerbanden geadverteerd maar ze hebben het "three-peak-snowflake" symbool en ze worden in de US zeer gewaardeerd vanwege de winterse prestaties.
De "ellende" is dat mijn Continental Cross Contact AT maar niet willen verslijten (en daarbij heb ik ook nog echte Nokian winterbanden).

Groeten MarcS

Brabo
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 Mei 2019, 20:55

Re: All Terrain banden Discovery 2

Berichtdoor Brabo » 28 Apr 2021, 23:35

Dank jullie voor alle info,
Tsja... het is een automaat en het caravannetje is maar 3,5m en nog geen 1000 Kg.
En jullie hebben natuurlijk gelijk dat de auto goed moet lopen en dat bandenspanning en de slijtage meespelen.
En niet te vergeten de steilheid van de berg. Het is geen snelle auto en dat hoeft ook niet. Het is alleen dat bij steile bergen de automaat (die natuurlijk maar een paar versnellingen heeft) nogal vaak naar een lagere versnelling moet omdat de snelheid teveel afneemt. Daarom liever geen trekkracht inleveren, maar ja, ik hoef ook geen grotere wielen dus dat komt goed uit.
Voor de winter heb ik 18” wielen met Continental Winter Contact in de maat 255/55 R18 en die bevallen perfect bij gladheid en sneeuw, dus het winterkeurmerk is niet perse nodig. Levensduur vind ik zelf het minst belangrijk bij de kilometers die ik rijd.
Ik denk dat ik even bij mijn bandenman de prijs voor de BFG’s op vraag in die meest gelijkende maat van 245/70 en van de Grabbers in de originele maat 255/65. Wellicht scheelt dat ook nog behoorlijk (het zijn toch 5 banden).

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: All Terrain banden Discovery 2

Berichtdoor Landmarcs » 29 Apr 2021, 09:16

Brabo schreef:De BFG in 245/70 en de Grabbers in 255/65.

Zie hier een paar rappe prijs-quotes:

BFG T/A KO2

General Grabbel AT3

Nokian Rotiiva AT

Overigens is 255/55 18 inch geen ideale winterbanden-combi.
Juist voor winterbanden is een smallere en hogere band de eerste keuze, de band moet "bijten", de ondergrond zo goed mogelijk volgen ... en een hogere band geeft meer veiligheidsmarge ... die laatste centimeters rubber kunnen net het verschil maken als je tegen een stoeprand schuift als je dan toch wegglibbert.   Onder andere vanwege de kans op schade kiest men voor de winterbanden vaak stalen velgen.

Groeten MarcS

PS   Als de Td5 met automaat nu al moeite heeft met een bescheiden sleurhut dan zou ik ook eens een "standaard" check doen:
De lucht-sensoren, Inlaattraject, de intercooler en de wastegate + turbo.  Als daar een of enkele componenten een beetje moe zijn dan toont de Td5 zich als een amechtige oude dame.

Traveller
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 Jul 2020, 14:50

Re: All Terrain banden Discovery 2

Berichtdoor Traveller » 29 Apr 2021, 11:21

Brabo schreef:Dank jullie voor alle info,
Tsja... het is een automaat en het caravannetje is maar 3,5m en nog geen 1000 Kg.
En jullie hebben natuurlijk gelijk dat de auto goed moet lopen en dat bandenspanning en de slijtage meespelen.
En niet te vergeten de steilheid van de berg. Het is geen snelle auto en dat hoeft ook niet. Het is alleen dat bij steile bergen de automaat (die natuurlijk maar een paar versnellingen heeft) nogal vaak naar een lagere versnelling moet omdat de snelheid teveel afneemt. Daarom liever geen trekkracht inleveren, maar ja, ik hoef ook geen grotere wielen dus dat komt goed uit.
Voor de winter heb ik 18” wielen met Continental Winter Contact in de maat 255/55 R18 en die bevallen perfect bij gladheid en sneeuw, dus het winterkeurmerk is niet perse nodig. Levensduur vind ik zelf het minst belangrijk bij de kilometers die ik rijd.
Ik denk dat ik even bij mijn bandenman de prijs voor de BFG’s op vraag in die meest gelijkende maat van 245/70 en van de Grabbers in de originele maat 255/65. Wellicht scheelt dat ook nog behoorlijk (het zijn toch 5 banden).


Wat kunnen er toch verschillen zijn met dezelfde auto's? Ik rij al sinds 2004 met mijn standaard Disco TD5 automaat, die voor mijn gevoel (subjectief natuurlijk) bijzonder goed presteert. Niet alleen met caravan, een 1700kg Kabe maar ook zonder trekt de disco prima. Ik meen in Luxemburg, daar heb je een lange steile helling van zo'n 5 procent die ik zonder problemen in 3 met 80 km/u en 2500 tp/m aankan met caravan. De meeste auto's met caravan en soms campers ga ik voorbij. Ik heb overigens mijn 255/55-18 verruild voor 245/70-16, zelfs nog iets groter dan origineel, met BFG All terrain KO2. Prima band die ik de volgende keer weer zou nemen.

Brabo
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 Mei 2019, 20:55

Re: All Terrain banden Discovery 2

Berichtdoor Brabo » 30 Apr 2021, 00:23

Misschien toch even een check up laten doen dan.
De trekkracht issues beginnen overigens pas diep in de Alpen, ver voorbij Luxemburg, maar het klinkt als een goed idee.
De auto wordt onderhouden door een onafhankelijk bedrijfje, geen LR specialist. Misschien heeft men daar wat gemist.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: All Terrain banden Discovery 2

Berichtdoor Edward » 30 Apr 2021, 14:32

Denk niet dat ze wat gemist hebben. Een D2 kun je zo lui laten worden als je zelf wilt. Ga maar even de snelweg op in D en kijk wat je topsnelheid is. Dat is een goede indicatie. Toen ik mijn D2 net gekocht had was ie zo traag als dikke stront in de winter.

Op de snelweg kwam ie net aan 130km/u. Na een aantal ritten in D trekt ie nu vrolijk door naar de 175km/u.

Niet dat ik dat het doel is om ook 170 te rijden maar het is wel een simpele manier om te kijken hoe lui het ding is opgevoed.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten