Brabo schreef:Heren, hartelijk dank allemaal voor jullie reactie.
Zoals Edward al aangeeft is die 16” inderdaad de standaard velg van mijn D2.
De exacte maat is 255/65 R16. De reden dat ik de BFG K02 zou willen is om wat meer grip te hebben in het terrein. Dat gaat ten koste van het rijden op de weg, maar gezien het feit dat ik hem rustig rijd zal het wel meevallen en dat neem ik dan voor lief. De keuze voor die band is vanwege alle goede reviews en vanwege het uiterlijk. Veel AT banden hebben een terrein profiel dat nauwelijks opvalt en dat vind ik jammer. Ik heb ondertussen uitgevonden dat de General Grabber AT2 goed verkrijgbaar is in deze maat, maar ik heb nog steeds een voorkeur voor die BFG’s.
Weet iemand of de BF Goodrich T/A K02 leverbaar is in deze maat of een omgerekende vergelijkbare maat?
Meer bodemvrijheid vanwege de band betekent meer omtrek en dus minder trekkracht, en dat wil ik echt niet. Mijn D2 is bergop nu al zwak.
Hmm ... "bergop nu al zwak" zegt mij terugschakelen. Het is namelijk nog niet zo dat "bergop" gestandaardiseerd is, iedere "bergop" is anders en de versnellingen (aangenomen dat je een handbak hebt) liggen vast. Een een paar millimeter grotere band maakt 1-2% verschil, een andere versnelling is gauw 25 % verschil ... die paar millimeter verschil heb je overigens ook al tussen een nieuwe en versleten band.
Dan de looks ... daar kan ik niks tegen inbrengen, looks zijn een kwestie van onbetwistbare smaak ...
... ik vind de Nokian Rotiiva AT best serieus ogen.
En tenslotte de reviews ... hoe het staat met de laatste editie van de BFG T/A KO2 weet ik niet, maar eerder had de BFG AT een geweldige naam, een naam die alsmaar hooggehouden werd met "onverslijtbaar" en "het beste wat er te koop is". Die onverslijtbaarheid was 10 jaar geleden al versleten (de rubbercompound werd zachter gekozen om meer grip te geven), en "het beste wat er te koop is" bleek inmiddels ook niet meer waar. De huidige KO2 is natuurlijk niet meer dezelfde band maar borduurt wel voort op de oude (en op de oude goede naam). Eigenlijk hebben we weer eens een serieuze vergelijkende test nodig - reviews zijn te subjectief - en aantal jaar geleden was er zo'n vergelijkende test en daar viel toen de oude BFG AT nogal door de mand ... zelfs de braaf ogende Cooper Discoverer AT3 bleek beter, deze Cooper bleek toen zelfs een van de beste.
Groeten MarcS
PS Wil je permanent 15% meer trekkracht: ruil de tussenbak voor een 1:1,4 Defender tussenbak ... 't geeft wel 15% meer rpm bij topsnelheid.
O ja, de motor eens op alle punten checken en anders een (chip)tuning geven ook meer trekkracht.