Berichtdoor jrmc » 29 Jun 2021, 12:03
Ik moet zeggen dat ik hem ook liever origineel houd. En die EGR doet niets aan de prestaties af als deze goed werkt toch? Die van mij ziet er schoon uit, zit ook niet vast maar doet volgens de Nanocom niet altijd zijn werk. De ene rit wel waardes, de andere niet.. en alles op 0.0..Vreemd toch? Lijkt geen goede aansturing te krijgen misschien
Exact hetzelfde verschijnsel bij mijn zeer goed onderhouden, fijn rijdende en vwb aandrijflijn originele Defender Td5 uit 2002 (dagelijks vervoermiddel, 20K/jaar).
Talloze metingen gedaan en grafieken uitgedraaid met de Nanocom, van alles en nog wat vervangen dat verband kan houden met de EGR, maar niets helpt. Een deel van de ritten werkt de EGR wel, maar vaak niet. Frustrerend is dat je ook geen foutmeldingen krijgt op de Nanocom, terwijl er overduidelijk iets niet goed gaat.
Ik vermoed een electronische of programmeringsbug, want bij verschillende ritten op dezelfde dag kan ik ofwel geen, ofwel normale EGR gerelateerde waarden op de Nanocom krijgen. Tijdens een rit verandert dat niet. Nog een opmerkelijk verschijnsel; als de EGR lijkt te functioneren, dan komt er een flinke roetwalm uit de uitlaat. Het storende roeten bij sommige ritten was overigens voor mij de aanleiding om (mede met hulp van de Nanocom) te gaan zoeken en toen kwam ik uit op dit EGR gerelateerde probleem. Voor mij is het voornamelijk een "optisch" probleem (roeten), want verder draait de motor perfect, welke meetwaarden je ook krijgt.
Met alle metingen en analyses in de hand diverse zgn. experts en deskundigen geraadpleegd. Iedereen heeft allerlei suggesties (waarvan een deel ook hier voorbij zijn gekomen), maar niets helpt en niemand kan het echt verklaren.
Eigenlijk wacht ik op een keer dat de buitenlandse (ik dacht Spaanse of Portugese, zijn naam ben ik vergeten, maar komt op dit forum nog wel eens voorbij) Td5 ECU specialist weer eens in het land is, om naar de ECU software te laten kijken. Ik heb de indruk dat in het verleden daar aan gerommeld is, al geeft de Nanocom ook hier weer aan dat de standaard bestanden zouden zijn geladen.
Wie weet zijn naam, hoe kom ik met hem in contact en weet iemand wanneer hij weer "een tour door Nederland" doet? Ik zou graag met hem de Defender op een testbank/rollenbank zetten.
Dat laatste heb ik onlangs ook met mijn RRC uit 1982 gedaan en daar veel voordeel aan gehad vwb afstellen. Toen we klaar waren hadden we na 39 jaar nog 124,7 pk over van de originele 125 en zelfs 279,2 Nm in plaats van origineel 258. Standaard motor, niet getuned, met normale Zeniths alleen voorzien van 123 electronische ontsteking en alles goed afgesteld door iemand die verstand heeft van ouderwetse motoren met carburateurs.