Erik Peters schreef:Maar echt heet krijg je de Td5 niet (zo makkelijk).
p.s. Een stootrand verdwijnt niet van zelf, dat worden dan nieuwe cilindervoeringen, kortom motorrevisie.
Tja, heet krijg je 'm wel maar dan moet je even wachten op het openen van de zuid-grens. Ten zuiden van Luik zijn er een paar langere autoweg-hellingen. Op weg erheen rijd je de auto tot de normale bedrijfstemperatuur en als je dan onderaan de helling van Tilff inzet op zo snel mogelijk boven komen ... maar tegelijk niet te vroeg terugschakelen dan wordt ie echt wel heet. Een stukje verderop is er nog zo'n helling ... Vroeger terugschakelen koelt de motor: er gaat maar zo een kwart meer lucht door de motor bij dezelfde vermogensafgifte (wil je dus in het dagelijks gebruik veel vermogen op verstandige manier, bijv. vanwege een zware aanhanger, dan kies je dus beter meer en langer/vaker een lagere versnelling).
Dan die speculatieve stootrand. De auto heeft 150.000 km gereden, 120.000 in 7 jaar en daarna 30.000 km in 9 jaar.
We weten zo - verder voorkenningsloos - natuurlijk niks over het hoe en wat, maar stel dat die 30.000 km in 9 jaar sukkelige kilometers geweest zijn ... dan zijn dat erg weinig kilometers, denkelijk veel te weinig voor een stootrand.
Bovendien, die ± 3.000 km per jaar, die hoeven natuurlijk helemaal niet in een kruip-tempo afgelegd te zijn ... als je éénmaal per jaar naar Zuid-Frankrijk op en neer rijdt en verder niks dan zit je ± op dit kilometrage, en doe je dat in 2x2 dagen dan heeft de Td5 4 dagen per jaar lekker mogen werken.
Groeten MarcS
PS Een stootrand kan natuurlijk ontstaan ... maar bij een modernere motor is de kans kleiner: De toleranties zijn kleiner (je ziet dat terug in de dunnere olie) en dus is de speelruimte wat betreft de zuigerslag (dwz dat allerlaatste beetje) ook kleiner ... of te wel: het verhaal dat bij een motorblok dat nooit hard hoeft te werken een stoorrand inslijt, een stootrand die opspeelt zodra je wel vermogen wil past bij een motorblok waar de zuigers een marginaal grotere of kleinere slag maken afhankelijk van de vermogensvraag -- ruimere toleranties, en bijv die 3x gelagerde krukas zijn daarin belangrijke factoren in die marginale slaglengte-verschillen.