Luie TD5?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Luie TD5?

Berichtdoor Edward » 30 Jun 2021, 21:49

Denk idd dat José van Inside tuning bedoeld. Die droomt waarschijnlijk van Td5 software en kom idd regelmatig in het land om te tunen.

Mijn D2 heeft ie ook gedaan en daar ben ik zeer over te spreken. Na dik 350K gedaan te hebben met een volledig standaard D2 zonder problemen gaf bij deze D2 de Egr ook wat strubbelingen. Daar ik een lamzak ben en toen nog geen Nanocom had heb ik dat opgelost door het ding in de kast te leggen samen met de koeler, de luchtfilterbak met extra aansluiting en alle andere bijbehorende delen.

Dan kan een toekomstige rijder hem terug zetten als ie zin heeft. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

conny

Berichtdoor conny » 01 Jul 2021, 11:24

Ik meen dat hij binnenkort weer bij Stikkel langskomt in Oud Gastel.

DEF90RB

Berichtdoor DEF90RB » 01 Jul 2021, 13:02

Dank voor de naam (Jose), hoe kom ik in contact met hem?

EGR inlet% gaat gelijk op met Turbo wastegate%..... Enige waar ik echt last van heb is dat bij warme motor dus turbo respons en gaspedaal respons wel echt minder snel en krachtig is dan bij koude(re) motor. Wat is jou max air inlet op de nanocom en max turbo druk?

Als EGR niets doet (geen roet):
EGR inlet % = Wastegate Modulator% en tegelijk EGR Modulator geen enkele waarde.

Als EGR wel werkt (wel roet):
EGR inlet % = Wastegate Modulator% en tegelijk EGR Modulator volop actief.
Geen zichtbaar (voor mij) logisch verband tussen waarden EGR inlet % en EGR Modulator.

Turbo pres.(Bar) maximaal 110 bij een Air Flow(g/s) van ca 4500.

Overigens rijdt mijn auto als een speer en is het koppel hoog, want hij sleurt er flink aan als je op het gas gaat (in vergelijking met andere Td5's). Onafhankelijk van de EGR activiteit. Vandaar dat ik de ECU verdenk van manipulatie.
Defender 90 Td5 2002
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
Series III 88 1972 (helaas in 2024 verkocht)

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 01 Jul 2021, 22:54

Ik denk dat als het aan Jose ligt, (en hij heeft er veel verstand van), dat je je halve blok beter leeg kunt slopen. :lol: .Maar laat hem het maar uitleggen.

jrmc

Berichtdoor jrmc » 02 Jul 2021, 09:03

Zou het dan kunnen zijn dat de EGR software matig geblokkeerd wordt? De vraag is dan alleen waarom soms wel en waarom soms niet... Ik heb ergens een flauw vermoeden dat als ik direct start nadat de voorgloeilamp gedoofd is de EGR geblokkeerd wordt. En als ik lang wacht met starten alles werkt.....Vreemd hoor, ik kan daar verder heel weinig over vinden bij de defenders om softwarematig de EGR to blokkeren.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jul 2021, 10:01

jrmc schreef:Zou het dan kunnen zijn dat de EGR software matig geblokkeerd wordt? De vraag is dan alleen waarom soms wel en waarom soms niet... Ik heb ergens een flauw vermoeden dat als ik direct start nadat de voorgloeilamp gedoofd is de EGR geblokkeerd wordt. En als ik lang wacht met starten alles werkt.....Vreemd hoor, ik kan daar verder heel weinig over vinden bij de defenders om softwarematig de EGR to blokkeren.

Er zit vrijwel zeker een regeling op om bij een (echt) koude motor de EGR tijdelijk te blokkeren. Kennelijk helpt dit bij de koude start (of meer waarschijnlijk is er een probleem met de gerecirculeerde gassen in een koude omgeving).
Wellicht is dit de reden waarom de software bij een te snel starten de EGR (tijdelijk) blokkeert, op een zelfde wijze als bij een winter-koude motor de EGR langer geblokkeerd wordt. Het zou maar zo kunnen dat zodra er voldoende correcte sensor-waarden binnenkomen de EGR weer normaal geregeld wordt.
Op een "zelfde" wijze wordt de EGR-werking ook geblokkeerd bij "vollast" (dwz een serieuzere vermogensvraag), er zijn dan natuurlijk weer andere sensor-waarden die de aansturing nodig heeft om tot deze "beslissing" te komen.

Overigens hoor je bij de meeste "Puma" de EGR-werking (althans bij de 2,4, van de 2,2 weet ik het niet), als je een oplettende luisteraar bent ... en je staat verstelt hoe vaak dat ding aan het klepperen is, kennelijk begint "vollast" al redelijk vlot

Groeten MarcS

jrmc

Berichtdoor jrmc » 29 Jun 2022, 15:58

Oplossing voor dit "probleem" is gevonden. Na een jaar lang fijn in mijn Defender te rijden had ik het al een beetje vol lief genomen dat de auto de ene keer wat anders aanvoelde dan de andere keer. Dit voorjaar in Portugal auto laten tunen door TD5Inside (aanrader!) en inmiddels ook grotere intercooler gemonteerd van Allisport. Auto rijdt hierdoor ongelofelijk veel beter, ik ben er niet mee aan het racen, integendeel maar de motor is veel soepeler, pakt veel beter op bij doorschakelen en rijdt gewoon veel fijner. Betere drivability was ook de vraag bij de tuner ipv. meer piek vermogen.

Motor bleef echter wat rauw lopen in de hogere toeren, vooral op warme dagen. Ene keer wel, andere keer niet. Nu komt de tip: als je dit ook ervaart, check dan eens de data van je luchtmassameter. De mijne heb ik helemaal doorgemeten met de multimeter en Nanocom en alles leek normaal. Echter de waarde bij stationair was wat laag rond de 51 en ook bij volgas rond de 3000 rpm of meer kwam de maximale waarde niet boven de 430. Daarom toch nieuwe VDO erin gezet en het wisselende gedrag is opgelost! Nu altijd veel power onderin en motor klimt veel rustiger en makkelijker in de toeren. Data met de nieuwe luchtmassameter zijn 58 bij stationair en rond de 560 bij 3000 RPM.

Dingen lijken dus aan slijtage onderhevig...

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Jun 2022, 16:09

Nou, slijtage......

Ze gaan vaak gewoon kapot en dat check je simpel door de stekker ervan los te trekken. De ECU krijgt dan geen signaal en gaat naar vaste waarden. Reageert de motor dan anders dan is ie of vuil maar meestal gewoon kapot.

Eigenlijk is het bijna altijd de MAF, MAP of olie in de stekker vd ecu. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jrmc

Berichtdoor jrmc » 30 Jun 2022, 13:35

Als ze echt stuk gaan is dat inderdaad een manier om erachter te komen. Het probleem ontstaat als ze niet stuk zijn, er dus nergens foutmeldingen zijn en ook de stekker de juiste spanning geeft maar de massameter (in mijn geval 25%) minder lucht aangeeft dan wat er werkelijk doorheen gaat. Dan krijg je dus ook minder brandstof in de motor door de ECU en een motor die echt minder fijn loopt dan wat ie zou moeten doen.

Waarschijnlijk ook mede een verklaring voor de veel gemaakte opmerking dat "de ene TD5 mooier loopt dan de andere"

Terug naar “Techniek”