Beste landrovers,
Sinds kort mijn oude hobby weer opgepakt en een defender td5 2001 gekocht. Wat blijft het toch leuk.
1 probleempje, mn diff pook zit echt muurvast. Er is totaal geen beweging in te krijgen.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn en zijn er zaken die ik zelf snel en simpel kan testen?
Diff lock pook muurvast
Re: Diff lock pook muurvast
Die wordt nooit gebruikt en dus zit alles vast. Eerst de linkage op de bak verzadigen met olie, Wd40 of wat je favoriete middel ook is. Dan gewoon tijdens iedere rit tegen de pook bijven kloppen tot ie in beweging komt.
Bij mijn 300Tdi koste het ook serieus moeite en uiteindelijk had ik zoiets van "of hij gaat of hij breekt" en heb ik hem letterlijk in de diff lock getrapt.

Bij mijn 300Tdi koste het ook serieus moeite en uiteindelijk had ik zoiets van "of hij gaat of hij breekt" en heb ik hem letterlijk in de diff lock getrapt.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Diff lock pook muurvast
Edward schreef:Die wordt nooit gebruikt en dus zit alles vast. Eerst de linkage op de bak verzadigen met olie, Wd40 of wat je favoriete middel ook is. Dan gewoon tijdens iedere rit tegen de pook bijven kloppen tot ie in beweging komt.
Bij mijn oude Td5 was die pook vanaf nieuw ook nauwelijks van z'n plek te krijgen.
Iedere keer dat er een stukje zand was de pook in DiffLock duwen (en dat begon met gepast geweld) en langzaamaan werd ie normaal bedienbaar. Je wilt bijv. in de sneeuw dat je DiffLock tussentijds rap in en uit kan schakelen: vlak voor een scherpe bocht even uit, daarna weer in, maar dan ook op die stukken zonder sneeuw weer uit.
Vanaf nieuw was High-Low ook een "dingetje", maar dat kwam vlotter op een acceptabel niveau.
Als nu DiffLock en High-Low jarenlang niet gebruikt is dan zit het vast als nieuw of nog erger.
Of er veel aan het "verborgen" mechaniek veranderd is weet ik niet, maar bij de "Puma" was ik blij verrast met de direct gemakkelijke bediening, het enige "dingetje" hier was dat ie niet goed in High bleef. Er bleek een boutkopje in de weg te zitten oid ... en dat werd pas (onder garantie) opgelost toen ik naar een andere/betere dealer ging. Ik ben blij dat ik vasthoudend bleef klagen, want halfweg in High lijkt mij op den duur geen goed idee. "Da's normaal, dat hebben ze allemaal" is natuurlijk de makkelijkste garantie-afhandeling.
Groeten MarcS
Re: Diff lock pook muurvast
Ok tx, de zaak met wd40 volgooien dan maar. Maat hiervoor moet ik er van bovenaf in denk ik of niet?
Re: Diff lock pook muurvast
Paar jaar geleden mijn 4,6 en LT77 ingebouwd in mijn 76er RR.
Tussenbak kwam uit discovery, alles mooi los gemaakt, funktioneerde perfekt.
Omdat ik het dus ook nooit gebruik ... zit alles weer vast.
Nu verliest die tussenbak wat olie, moet er dus toch bij, denk ik al een tijdje.
De originele 4 bak met vacuum blokkering kende deze problemen niet.
20 jaar niet gebruiken, werkt direct.
Zit nu in mijn andere RR.
Niet alles is een verbetering bij Land Rover
Tussenbak kwam uit discovery, alles mooi los gemaakt, funktioneerde perfekt.
Omdat ik het dus ook nooit gebruik ... zit alles weer vast.
Nu verliest die tussenbak wat olie, moet er dus toch bij, denk ik al een tijdje.
De originele 4 bak met vacuum blokkering kende deze problemen niet.
20 jaar niet gebruiken, werkt direct.
Zit nu in mijn andere RR.
Niet alles is een verbetering bij Land Rover
Re: Diff lock pook muurvast
saro1975 schreef:Ok tx, de zaak met wd40 volgooien dan maar. Maat hiervoor moet ik er van bovenaf in denk ik of niet?
Dat hoeft niet, van onder kun je er ook bij.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Diff lock pook muurvast
Edward,
Ok, maar die stangetjes van de diff en gearing zitten toch aan de zijkant van de bak ?, hoe kom ik daarbij dan.
Ok, maar die stangetjes van de diff en gearing zitten toch aan de zijkant van de bak ?, hoe kom ik daarbij dan.
Re: Diff lock pook muurvast
saro1975 schreef:Edward,
Ok, maar die stangetjes van de diff en gearing zitten toch aan de zijkant van de bak ?, hoe kom ik daarbij dan.
Heb je al eens ooit onder da ding gekeken dan???? Gewoon onder de auto gaan zitten en langs de tussenbak af een bus Wd40 of wat dan ook op die stangen spuiten.
Onder de wagen kun je heel de bediening gewoon zien zitten mits er geen modder etc op zit.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Diff lock pook muurvast
Edward schreef:Heb je al eens ooit onder da ding gekeken dan? Gewoon onder de auto gaan zitten en langs de tussenbak af een bus WD40 of wat dan ook op die stangen spuiten.
Onder de wagen kun je heel de bediening gewoon zien zitten mits er geen modder etc op zit.
Eronder gaan zitten gaat wel uit van een brug, smeerput oid ... of van ernstige dwergvorming.
Maar goed, met een lantaarntje en een spiegel kom je een eind met het eerste eronder kijken.
Of je daarna met een duikbril op je kop onder de modderbak wilt steken is een keuze.
Anyway, met de WD40 spuitbus - en wat voorkennis - een eind weg spuiten zou moeten helpen.
Verder gewoon gepast geweld, beetje bij beetje het kleine pookje loswrikken.
Groeten MarcS
Re: Diff lock pook muurvast
Dit is een Disco dus een kabel ipv stangen, maar als je die niet gewoon kunt zien als je onder de wagen gaat liggen of zitten (als een wagen met 2 wielen op de stoep parkeren te moeilijk is kun je beter gewoon naar een garage gaan) dan heb je niet alleen bril nodig maar wel meer professionele hulp.
Bij een Defender zit het uiteraard iets anders maar de tunnel is niet heel veel krapper en het is prima te zien.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten