Remmen, Klopt het dat:

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Puck

Remmen, Klopt het dat:

Berichtdoor Puck » 04 Apr 2021, 20:08

Ik ben wat aan het onderzoeken maar ik ben er niet zeker van. Wellicht kan hier iemand uitsluitsel geven:

Klopt het dat met een gescheiden remsysteem, deze altijd met rembekrachtiger is gemonteerd?

Alvast bedankt! :)

Puck
Land Rover Series II 1960
Land Rover Series IIa 1969

Edward

Re: Remmen, Klopt het dat:

Berichtdoor Edward » 04 Apr 2021, 21:36

Neem aan dat het over een Serie gaat? Mijn vroege Serie IIa heeft een open systeem. Enkele leiding vanaf de hoofdremcilinder en dan een verdeelblok naar de voorwielen en de achteras. Serie II is nooit bekrachtigd.

Het gescheiden systeem is pas vanaf de Serie III gekomen. Neem aan dat die idd altijd bekrachtiging had.
Laatst gewijzigd door Edward op 04 Apr 2021, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

dyngo

Berichtdoor dyngo » 04 Apr 2021, 21:56

Misschien begrijp ik de vraag niet ?
Een enkel of gescheiden remsysteem heeft niets met bekrachtiging te maken.
Een gescheidensysteem bevorderd de veiligheid, wordt in de 70er jaren gemeen goed.
Bekrachtiging is luxe, de remkracht wordt versterkt (meestal op beide systemen als die er zijn).

Puck

Berichtdoor Puck » 05 Apr 2021, 11:29

dyngo schreef:Misschien begrijp ik de vraag niet ?
Een enkel of gescheiden remsysteem heeft niets met bekrachtiging te maken.
Een gescheidensysteem bevorderd de veiligheid, wordt in de 70er jaren gemeen goed.
Bekrachtiging is luxe, de remkracht wordt versterkt (meestal op beide systemen als die er zijn).

Dan beantwoord je daarmee wel mijn vraag! :D

Ik ben nu bezig met mijn Series II uit 1960 en moet daar het een en ander (preventief) vervangen op remgebied. Ik ga dus sowieso de remcilinders en (een deel van) de remleidingen vervangen. Zo was ik aan het inventariseren wat de mogelijkheden zijn voor de hoofdremcilinder en dan kom je snel ook de hoofdremcilinders tegen geschikt voor een gescheiden remsysteem.

Zodoende dacht ik of het mogelijk is om een gescheiden remsysteem te maken, maar mijn vraag bleef dan of ik daarvoor een rembekrachtiger nodig zou moeten hebben. Maar als ik de antwoorden zo lees, is dat niet nodig?

Ik wil de auto zo origineel mogelijk houden, met hooguit verbeteringen tav de veiligheid. Buiten dat heb ik ook nog een project staan waar ik deze verbeteringen sowieso wil doorvoeren.

EDIT: Ik zit net te lezen in de Haynes en kom er eigenlijk op dat de hoofdremcilinder voor gescheiden remsysteem echt anders is rondom het pedaal. Daarnaast kan ik niet zo zien of de koppeling bij de latere ook de verbinding naar de koppeling heeft? Misschien maakt dat, dat ik toch voor een compleet nieuw enkel remsysteem kies.

Dank voor het meedenken!

Groet,

Puck

dyngo

Berichtdoor dyngo » 05 Apr 2021, 13:34

Bij mijn triumph spitfire mk3 (origineel enkel systeem) was ombouw naar dubbel simpel: neem pedaal en gescheiden hoofdremcylinder van een spitfire eind 70er jaren.
Engelsen hebben die (verplichte) ombouw eenvoudig opgelost.
Voor en achter gaan elk naar een eigen compartiment van de hoofdremcylinder.
Omdat het origineel op spitfire is toegepast (in USA al verplicht in 1968) past alles probleemloos.
Misschien past zoiets van late series ook op vroege, dan is het simpel.
Ik heb daar geen ervaring mee.

109 is je ware

Berichtdoor 109 is je ware » 05 Apr 2021, 14:09

Ik ga nu een beetje off topic,maar de Campagnola die ik bij gebrek aan Larocenten aangeschaft heb heeft een gescheiden systeem waarbij alleen het voorste systeem bekrachtigd wordt.Niemand weet precies hoe het werkt,,op het fiat forum wist iemand te vertellen dat het een ouderwetse remkrachtverdeler is maar hoe het werkt kon hij ook niet vertellen.Ik heb autotechnische boeken uit de 40er,50er,60er en 70er jaren door zitten spitten maar niets erover kunnen vinden.Als je gaat googelen wordt je telkens verwezen naar een lastafhankelijke verdeler,maar dit is toch echt iets anders.Zal proberen foto te plaatsen,misschien is er een of andere bolleboos die er wel een idee vn de werking heeft of misschien een ouwe stomp die iets hiervan herkent uit een oldtimer.Eventuele reacties misschien beter in Kroeg plaatsen?
6D343EC2-301B-43DC-A45A-8AA3EF0C9BCF.jpeg

109 is je ware

Berichtdoor 109 is je ware » 05 Apr 2021, 14:24

Het is dat geval rechts vn de hoofdremcilinder,je ziet dat uit het achterste gedeelte vn de hoofdremcilinder een leidingkje naar die bekrachtiger loopt en een uitgaande leiding uit die bekrachtiger gaat weer naar een verdeelblokje vanwaar de leidingen naar linker en rechter voorwiel gaan.Het leidingkje uit het voorste deel vn de hoofdremcilinder gaat via verdelerblokje naar achterremmen,die worden dus niet bekrachtigd.Zoals ik het zie worden alleen voorremmen bekrachtigd,maar het werkt niet met vacuüm.Ik heb een vermoeden hoe het wel werkt maar ik wacht liever eerst af wat anderen ervan denken anders zet ik misschien anderen op een verkeerd spoor
4F64D32E-3D48-47FA-989A-249A43EB26BB.jpeg
Bijlagen
3A46D458-7E98-4109-86E0-2274FFCD232F.jpeg
50F73814-4AF4-4783-B963-5269D8DBE1F5.jpeg

Puck

Berichtdoor Puck » 05 Apr 2021, 16:30

Oke, om verwarring en vervuiling te voorkomen, heb ik (denk ik) gevonden hoe het zit:

Enkele remsystemen zijn geleverd bij Series II, IIA in twee verschillende variaties (althans volgens de Haynes):

Series II en Series IIA zijn uitgerust met een zogenaamde 'Centre Valve (CV)' type of met een 'Compression Barrel (CB)'.

'CV'-type
Afbeelding

'CB' -type
Afbeelding

Beide hebben een uitgang voor richting de remcilinders en een ingang vanuit het reservoir (die het deelt met de koppeling).

De eerste duale hoofdremcilinders werden gemonteerd bij een Series III en zien er zo uit:
Afbeelding

Door de manier van montage bij een series II (waar ik dan net niet even een plaatje van kan vinden), maakt dat, zonder het totaal om te gooien naar een moderne variant, een nieuwer type hoofdremcilinder niet zal passen.

Nu zal het absoluut mogelijk zijn, maar ik wil de montagewijze (althans op zicht) wel hetzelfde houden. Hierbij ga ik voor originaliteit.

Als er ervaringsdeskundigen zijn die hierop iets aan te merken hebben, hoor ik het graag! :) Ik kom immers nog maar net kijken in de LaRo-scene en leer graag van ervaring.

Groet,

Puck

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Apr 2021, 19:43

Volgens het Land Rover 2, 2A, 3 Owners Workshop Manual 1959-78 klopt bovenstaande (CV en CB op Series 2 en 2A) en kan er een servo gemonteerd zijn, keus uit 2 soorten: Girling mechanical servo of een Clayton Dewandre hydraulic servo. Beide werken met vacuüm.
De Series 3 heeft een andere servo en hoofdremcilinder.

Groet,

Erik.

aanvulling: blijkbaar is de 6 cilinder benzine stationwagen standaard uitgerust met een Clayton Dewandre (inline) hydraulic Servo.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 06 Apr 2021, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Apr 2021, 22:52

Tering, wat kunnen jullie dingen toch nodeloos ingewikkeld maken. Wil je een Serie II upgraden dan schroef je er (laat) Serie III meuk op. Met of zonder bekrachtiger dat is net wat je zelf leuk vind. :shock: :shock:

Moeilijker is het niet.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”