Landmarcs schreef:Ron63 schreef:Mooie kreet die ze gebruiken “kangarooing”
Precies.
In geen ander land hebben ze een Ministry of Silly Walks.
Het “kangarooing” is misschien wat voor het Ministry of Silly Cars.
Groeten MarcS
PS Bonk42 is na de vele antwoorden geheel stil gebleven ...
PUMA 2.4 TDCI koppeling
Re: PUMA 2.4 TDCI koppeling
Landmarcs schreef:Micha schreef:...
Eveneens heb ik de verbinding tussen versnellingsbak en tussenbak vervangen door een as uit 1 stuk ( LOF materiaal ). Er zat nog niet zo veel sleet op de verbinding maar als het dan toch allemaal open ligt.....
Als ik de LOF MT82 output shaft opzoek is het "gewoon" het verbeterde LandRover vervangingsdeel (in twee delen).
Ze beloven - net als de dealer - dat dit een stuk langer zal meegaan.
Ik heb overigens ook een 2010 "Puma" maar (nog) geen koppelingsklachten (wel een nieuwe "output shaft").
LOF heeft dan overigens desgewenst wel weer verzwaarde koppelingsplaten (en ook een lichter werkende hoofd-koppelingscilinder).
Groeten MarcS
Hoi Micha en Marc,
Die Lof clutch; daar ga ik het eens over hebben met Jeroen van LR Meteor; dankjewel!
"Kangarooing" spot on
Bij mij was de speling ook weg na nieuwe steekassen, meenemers en tijdens het vervangen van de koppeling, ook het vervangen van de "mof".
Wat ook nog het geval kan zijn is die triangel boven de achteras. Ik heb voordat ik deze puma kocht onder een stuk of 3 gelegen en een van die drie had speling op de kogel achter, waardoor je voelde dat hij bij het optrekken een 'clunk' had.
Succes en laat ff weten wat 't is.
Wat ook nog het geval kan zijn is die triangel boven de achteras. Ik heb voordat ik deze puma kocht onder een stuk of 3 gelegen en een van die drie had speling op de kogel achter, waardoor je voelde dat hij bij het optrekken een 'clunk' had.
Succes en laat ff weten wat 't is.
Laatst gewijzigd door Coen83 op 19 Mar 2021, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Tja die ‘clunck’ is wel herkenbaar. Niet om nu gelijk over ‘technisch rijden’ te beginnen, maar na jaren met verschillende vrienden wel eens een week weg te zijn geweest met mijn Puma, weet ik precies wie wel clunkless kan rijden en wie niet. Tenenkrommend. En ... als ik niet oplet ga ik zelf ook in de fout. Het is - in ieder geval die van mij - gewoon heel technisch rijden. Zuiver schakelen, en een beetje opschuiven richting double clutchen. En niet verwachten dat je in een personenauto zit, zoals sommige verwachten als ze bij mij achter het stuur stappen. Maar, als er iets stuk is.... dan houdt dit filosofietje van mij ook op.... Groet Willem.
Willem_G schreef:Tja die ‘clunck’ is wel herkenbaar. Niet om nu gelijk over ‘technisch rijden’ te beginnen, maar na jaren met verschillende vrienden wel eens een week weg te zijn geweest met mijn Puma, weet ik precies wie wel clunkless kan rijden en wie niet. Tenenkrommend. En ... als ik niet oplet ga ik zelf ook in de fout. Het is - in ieder geval die van mij - gewoon heel technisch rijden. Zuiver schakelen, en een beetje opschuiven richting double clutchen. En niet verwachten dat je in een personenauto zit, zoals sommige verwachten als ze bij mij achter het stuur stappen. Maar, als er iets stuk is.... dan houdt dit filosofietje van mij ook op.... Groet Willem.
Nou Willem, de mijne heeft echt geen clunks meer. Dus ik denk dat je dan toch ergens in je aandrijflijn speling hebt.... Naast de al genoemde mogelijke veroorzakers kun je ook nog aan een versleten diff denken....
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
-
Landmarcs
Coen83 schreef:Willem_G schreef:Tja die ‘clunck’ is wel herkenbaar. Niet om nu gelijk over ‘technisch rijden’ te beginnen, ....
Nou Willem, de mijne heeft echt geen clunks meer. Dus ik denk dat je dan toch ergens in je aandrijflijn speling hebt.... Naast de al genoemde mogelijke veroorzakers kun je ook nog aan een versleten diff denken....
Tja, als ie echt clunckless is dan staat ie stil* ... ik ben het met Willem eens: het zit ook (minstens een beetje) in het voetenwerk van de chauffeur.
Ik ben er goed aan gewend (dat mag ook wel na meer dan 20 jaar) ... alleen het van Low naar High schakelen doe ik kennelijk te weinig (of ik heb het niet begrepen), daar blijft 't toch vaak een toevalstreffer.
Je hebt chauffeurs die een zo onhandig voetenwerk toepassen dat het niet alleen clunckt maar ook de passagiers om een neck-brace gaan vragen. Als je - misschien wel uit vrees voor die clunck - laat schakelt, dan het gas helemaal wegneemt en dan de koppeling onhandig in meer etappes laat opkomen dan snap je te term “kangarooing".
De "beste" truuk om versneld het voetenwerk onder de knie te krijgen is misschien wel niet zo'n goeie: Draai de cardan-as-montage tegen de handremtrommel een beetje los .... en probeer dan clunckless weg te rijden.
Een andere truuk is schakelen zonder de koppeling te gebruiken (maar dan ook zonder dat het kraakt ... dit is dan weer minder voor de synchronisatie, dwz zolang je het toch niet goed kan). Ben je echter eenmaal zo ver dat de bak heel is gebleven en je clunckless zonder de koppeling kan schakelen ... dan ben je volleerd.
* Krik maar eens een wiel op en kijk naar en voel de opeenvolgende stappen in de aandrijf-speling.
Groeten MarcS
Het brein van een Defender rijder versus dat van een normaal mens? Lees bovenstaande posts even door.
Als je je rijden moet aanpassen op de achterhaalde versleten techniek van je auto en dat vind je zó normaal dat je de term "technisch rijden" ervoor bedenkt dan ben je echt besmet met een virus.....
Speling op de aandrijflijn is gezien het ontwerp uit 1950 onvermijdelijk. Maar als je er op moet rijden qua koppeling etc dan is die speling gewoon teveel en moet je eens onderhoud overwegen.......

Als je je rijden moet aanpassen op de achterhaalde versleten techniek van je auto en dat vind je zó normaal dat je de term "technisch rijden" ervoor bedenkt dan ben je echt besmet met een virus.....
Speling op de aandrijflijn is gezien het ontwerp uit 1950 onvermijdelijk. Maar als je er op moet rijden qua koppeling etc dan is die speling gewoon teveel en moet je eens onderhoud overwegen.......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Speling op de aandrijflijn is gezien het ontwerp uit 1950 onvermijdelijk. Maar als je er op moet rijden qua koppeling etc dan is die speling gewoon teveel en moet je eens onderhoud overwegen.......![]()
Edward, je weet het weer vrolijk aan te scherpen.
Er zijn mensen die met iedere schakel-auto zo weten om te gaan dat een neck-brace geen overbodige luxe is.
Bij een LandRover is er nu eenmaal een aandrijflijn met wat meer speling (zit er minder speling in de aandrijflijnen van andere traditionele 4x4's ?).
Toen ik de eerste proefrit met een hagelnieuwe 110 maakte suggereerde de vriendelijke LandRover verkoper om gas en koppeling iets passender te gebruiken ... het was niet belerend bedoeld maar gewoon omdat hij graag had dat de klant tevreden zou zijn met de auto.
Groeten MarcS
PS Misschien zou je zelfs kunnen zeggen dat het ontwerp zelfs vooroorlogs is, de laatste Defenders waren nieuw al 80 jaar oud qua aandrijfconcept.
Edward schreef:Als je je rijden moet aanpassen op de achterhaalde versleten techniek van je auto en dat vind je zó normaal dat je de term "technisch rijden" ervoor bedenkt dan ben je echt besmet met een virus.....
Daar moest ik dan weer om grinniken. Voor dat virus ben ik antivax en ga ik geen prik halen. Maar Maarten... your not alone out there:.. https://www.defender2.net/forum/topic32309.html?highlight=rev+hang