stuurbekrachtiging

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: stuurbekrachtiging

Berichtdoor Erik Peters » 01 Mar 2021, 14:18

paul k schreef:Kies voor de juiste specificatie van de olie.
Veelal wordt ATF gebruikt, maar van de kenners begrijp ik dat het verstandig is de voorgeschreven olie te gebruiken. Deze is groen en niet rood zoals de atf.

Tegenwoordig gebruikt Land Rover de Texaco Cold Climate PAS Fluid 14315 in de stuurbekrachtiging.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

reits135
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 Sep 2014, 17:45

Re: stuurbekrachtiging

Berichtdoor reits135 » 14 Mar 2021, 19:25

Helaas,olie van de stuurbekachtiging vervangen,maar niet opgelost.
Hij blijft schokkerig,er tegen aan hangen bij het sturen.is toch vervelend.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: stuurbekrachtiging

Berichtdoor Edward » 14 Mar 2021, 19:50

Het stuursysteem is gewoon een stukje hydrauliek. Dus ik zou een keer in de drukleiding vanaf de pomp een drukmeter zetten zodat je kunt aflezen of de pomp een constante flow geeft of dat die niet goed is.

Is de pomp goed dan blijft het stuurhuis over. Die is iets duurder en iets meer werk om te vervangen maar ook dat is best te doen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: stuurbekrachtiging

Berichtdoor Landmarcs » 14 Mar 2021, 20:05

Edward schreef:Het stuursysteem is gewoon een stukje hydrauliek. Dus ik zou een keer in de drukleiding vanaf de pomp een drukmeter zetten zodat je kunt aflezen of de pomp een constante flow geeft of dat die niet goed is.

Is de pomp goed dan blijft het stuurhuis over. Die is iets duurder en iets meer werk om te vervangen maar ook dat is best te doen.


Wat ook nog kan opspelen is het stuur, dwz de stuurstang, zelf. Als daar een "knakje" in zit tijdens het draaien dan vertaalt zich dat in een onhebbelijk gedrag, juist doordat de stuurbekrachtiging het effect van het "knakje" versterkt.

Groeten MarcS

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: stuurbekrachtiging

Berichtdoor Ron63 » 14 Mar 2021, 21:22

Vastzittende kruiskoppeling geeft ook een rare hobbel.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

reits135
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 Sep 2014, 17:45

Re: stuurbekrachtiging

Berichtdoor reits135 » 15 Mar 2021, 19:21

Olie vervangen in het systeem. Geen verandering in het sturen,blijft hetzelfde,schokkerig.
Wat kan ik nog meer zelf doen?

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: stuurbekrachtiging

Berichtdoor Edward » 15 Mar 2021, 19:34

Wat Ron en Marc aangeven. Krik de auto aan de voorkant op en laat iemand even sturen. Dan kun je zelf onder de motorkap kijken en voelen of de as tussen stuur en stuurhuis soepel draait.

Stuurkogels inspecteren en voelen of die soepel bewegen. Bij stilstand kun je de stuur- en spoorstang iets om de kogel draaien en als dat een klein beetje of dat soepel gaat of juist heel taai vertelt al weer wat meer.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten