Geluid bij (ont)koppelen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MaartenBel

Geluid bij (ont)koppelen

Berichtdoor MaartenBel » 13 Feb 2021, 12:45

Dag allen,

2 weken geleden heb ik een Defender 110 TD5 uit 2003 gekocht. Ik ben dus ook nieuw op dit forum! Maar meteen een technisch vraagje. Sinds de koude dagen van afgelopen week hoor ik bij het oplaten komen van de koppeling een schurend geluid. Ik heb er een video van gemaakt, zie hier:

https://www.youtube.com/watch?v=rtw8bCs ... enBellaard

Ik hoor het geluid soms, voornamelijk bij het oplaten komen van de koppeling in 2e en 3e versnelling. Tijdens het rijden hoor ik niets merkwaardigs.

Een echte diagnose doe ik zelf of bij de garage uiteraard, maar wellicht dat jullie het geluid en fenomeen direct herkennen?

Dank voor een reactie!

Landmarcs

Re: Geluid bij (ont)koppelen

Berichtdoor Landmarcs » 13 Feb 2021, 20:39

MaartenBel schreef:2 weken geleden heb ik een Defender 110 TD5 uit 2003 gekocht. Ik ben dus ook nieuw op dit forum! Maar meteen een technisch vraagje. Sinds de koude dagen van afgelopen week hoor ik bij het oplaten komen van de koppeling een schurend geluid. Ik heb er een video van gemaakt, zie hier:

Utubetje met kreunend/schurend geluid

Ik hoor het geluid soms, voornamelijk bij het oplaten komen van de koppeling in 2e en 3e versnelling. Tijdens het rijden hoor ik niets merkwaardigs.

Een echte diagnose doe ik zelf of bij de garage uiteraard, maar wellicht dat jullie het geluid en fenomeen direct herkennen?

Of met Utubetje het geluid hier goed weergeeft weet ik niet, maar zelfs zonder het gehoord te hebben dacht ik al:
Als het nu wat meer "kreunend" is ... dan is het waarschijnlijk het toplager.   Als het niet erger wordt dan is het niet erg.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Feb 2021, 22:08

Landmarcs schreef:  Als het niet erger wordt dan is het niet erg.

Groeten MarcS

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Da geld voor 100% van een Defender. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Feb 2021, 00:16

Ja, ik denk (ook) dat het het 'toplager' is dat je hoort, of althans de priseas die door het toplager draait.
Mijn Td5 heeft het al langer. Ook gaat schakelen dan wat moeizamer, het lijkt alsof de koppeling niet goed vrij komt.

Nieuw vliegwiel en verder, omdat e.e.a. toch los ligt een nieuwe koppelingsplaat, drukgroep en druklager. Dat moet ik bij de mijne nog monteren, maar het spul ligt klaar.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

MaartenBel

Berichtdoor MaartenBel » 14 Feb 2021, 07:33

Dank voor jullie snelle reacties. Dat was ook mijn conclusie na een korte google zoektocht. Maar als ik dit geluid hoor als gevolg van het vrij/met speling draai van een asje in dat lager, is het dan niet juist raadzaam om het lager tijdig te vervangen? Als de slijtage doorzet kan er toch meer kapot gaan?

Is er wellicht een goede afbeelding / exploded view online te vinden van de aandrijflijn van een defender?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Feb 2021, 14:00

MaartenBel schreef:.... Maar als ik dit geluid hoor als gevolg van het vrij/met speling draai van een asje in dat lager, is het dan niet juist raadzaam om het lager tijdig te vervangen? Als de slijtage doorzet kan er toch meer kapot gaan?

Het is een "dom" busje, het stelt weinig voor en het doet ook weinig anders als het vrije eind van de prise-as ondersteunen op het moment dat je ontkoppelt. Je zou dus ook kunnen zeggen dat het een goede waarschuwer is tegen het te lang de koppeling intrappen.
Het busje verslijt en moet je dus tzt vervangen, het busje kost weinig, het is het werk dat maakt dat iedereen wacht op een versleten koppeling.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Feb 2021, 14:26

Het probleem is niet het bronzen toplager (dat is in al die jaren niet veranderd, ze zitten ook in de Series). Mijn 300 Tdi heeft ook zo'n zelfde toplager en zelfde transmissie als de Td5, daar hoor ik al 210.000 km 'niks'. Bij 150.000 km begon de Td5 al af en toe lawaai te maken. (De TD5 heeft een tweemassa vliegwiel, de 300 Tdi niet).
Natuurlijk zal er wel wat brons verdwijnen als de priseas daar strak tegenaan 'gedrukt' wordt, dus het toplager vervangen is dan ook verstandig, het bronzen busje kost weinig (zoals Marc ook al schrijft).
Het probleem zit, mijns inziens, in het tweemassa vliegwiel, daar komt speling in. Het ene deel zit vast aan de krukas en het andere deel zit met veren enigszins los aan het 'vaste' deel (en als alles nieuw is kan het losse deel alleen maar torderen t.o.v. het vaste deel). Aan dit 'losse' deel van het vliegwiel zit de drukgroep vastgebout. En daartussen een starre koppelingsplaat (zonder dempingsveren). Door slijtage kan het 'losse' deel een fractie opzij bewegen (en slingert dan een beetje). Als je normaal rijdt dan draait alles met hetzelfde aantal omwentelingen (motor, vliegwiel, priseas). Maar met ingetrapte koppeling niet meer, de priseas en koppelingsplaat, draaien dan niet meer (bij stilstaande auto). Laat je de koppeling opkomen dan wordt de koppelingsplaat min of meer vast geklemd tussen het losse deel van het vliegwiel en de drukgroep. Als dit losse deel iets slingert dan wordt de priseas ook opzij getrokken en 'schuurt' tegen het bronzen lager. Dit geeft het kreunende lawaai (net zo lang totdat de koppeling niet meer slipt).

Alleen vervangen van het toplager lost niks op.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Feb 2021, 14:59

Erik Peters schreef:Het probleem is niet het bronzen toplager (dat is in al die jaren niet veranderd, ze zitten ook in de Series).
.....
Het probleem zit, mijns inziens, in het tweemassa vliegwiel, daar komt speling in. Het ene deel zit vast aan de krukas en het andere deel zit met veren enigszins los aan het 'vaste' deel (en als alles nieuw is kan het losse deel alleen maar torderen t.o.v. het vaste deel). Aan dit 'losse' deel van het vliegwiel zit de drukgroep vastgebout. En daartussen een starre koppelingsplaat (zonder dempingsveren). Door slijtage kan het 'losse' deel een fractie opzij bewegen (en slingert dan een beetje). Als je normaal rijdt dan draait alles met hetzelfde aantal omwentelingen (motor, vliegwiel, priseas). Maar met ingetrapte koppeling niet meer, de priseas en koppelingsplaat, draaien dan niet meer (bij stilstaande auto). Laat je de koppeling opkomen dan wordt de koppelingsplaat min of meer vast geklemd tussen het losse deel van het vliegwiel en de drukgroep. Als dit losse deel iets slingert dan wordt de priseas ook opzij getrokken en 'schuurt' tegen het bronzen lager. Dit geeft het kreunende lawaai (net zo lang totdat de koppeling niet meer slipt).

Alleen vervangen van het toplager lost niks op.

Een prima verklaring, en daarbij tevens de "oplossing" van het soms wel en soms niet kreunen, en ook waarom eigenlijk alleen tijdens het koppelings-proces.   Mijns inziens dus ook duidelijk dat het verhelpen van het gekreun geen hoge prioriteit heeft.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Feb 2021, 19:03

Landmarcs schreef:Mijns inziens dus ook duidelijk dat het verhelpen van het gekreun geen hoge prioriteit heeft.

Inmiddels is mijn Td5 (al kreunend) de 205.000 km gepasseerd.

Groet,

Erik.

paul k

Berichtdoor paul k » 15 Feb 2021, 08:39

Het "kreunende" geluid verdwijnt na korte tijd.
In diverse fora wordt dan aangegeven dat dit geluid verdwijnt, zodra de motor op temperatuur komt.
Zo snel warmt ie toch niet op. In de td5's die ik heb gehad, was dat geluid bij lagere temperaturen en in dit geval bedoel ik "weers-"temperaturen, te merken.
Zou dat beetje temperatuurverschil zoveel uitmaken?
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Terug naar “Techniek”