Puma 2.4 Wat loopt er aan?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Houston

Puma 2.4 Wat loopt er aan?

Berichtdoor Houston » 09 Feb 2021, 19:49

Ondanks dat ik het vertrouwen heb dat dit probleem zich ook vanzelf weer oplost (zoals al vaker is gebeurd :D ) wil ik toch graag weten wat t kan zijn en dan zien of ik er toch maar ff verder aandacht aan moet besteden. :D

Wanneer het koud is, zoals nu, hoor ik bij het insturen een geluid alsof mijn banden tegen de spatborden lopen.
Dat is alleen bij het eerste stukje insturen. Draai ik het stuur nog verder, verdwijnt het geluid.
Eerst was het alleen rechtsaf, op dit moment ook als ik linksaf ga en soms hoor ik het ook rechtuit. Maar veel minder hard, minder vaak enz.
Banden lopen echt nergens aan.
Bij lagere snelheden hoor je het het duidelijkst, omdat dan de rest minder lawaai maakt natuurlijk.
Na een langere rit, lijkt het minder te worden. (wanneer e.e.a. opwarmt? Bij minder koud weer hoorde ik t tenslotte ook niet meer)
Wanneer ik ernaast loop en iemand anders rondjes laat rijden, hoor ik het buiten ook duidelijk.
Als ik eronder lig, kan ik niks vinden. Alles lijkt prima en ik zag alleen dat mijn differentieel een beetje lekt. Aan de kant van de cardanas. (keerring?)
Ik vermoedde iets in mijn vooras. Lagers? Homokineet? Differentieel zelf? Maar zou dat dan niet net zoveel lawaai moeten maken bij rechtuit rijden dan in de bocht? En waarom is het geluid minder, wanneer ik méér instuur?
Vandaag geprobeerd om vóór de bocht, de versnelling in z'n vrij te zetten; dan hoor ik niks!
Dat bevestigt mijn idee dat t toch niet in de vooras zit maar wat dan wel? Iets in de versnellingsbak? Tussenbak? Koppeling?

Herkent iemand dit en zie ik iets over t hoofd of kan ik nog iets anders proberen om erachter te komen wat t is?

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Re: Puma 2.4 Wat loopt er aan?

Berichtdoor Landmarcs » 09 Feb 2021, 20:01

Een "wild guess": Zouden het de homokineten kunnen zijn ?
De kruisjes maken eventueel ook geluid maar daar kan ik geen liaison met bochten bedenken.

Het feit dat je niks hoort bij het in z'n vrij de bocht om laten rollen suggereert dat aandrijving een factor is.
Dan zou je het moeten zoeken in de aandrijflijn.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Feb 2021, 21:37

Landmarcs schreef:Een "wild guess": Zouden het de homokineten kunnen zijn ?

Gebrek aan vet??

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Feb 2021, 21:46

Bij de mijne was het de stuurpomp. Die kon je af en toe horen bij beginnen met sturen, op het moment dat ie iets meer moet werken dan normaal.

Uiteraard gewoon gegeneerd en een paar maanden later hoefde ik nie meer te zoeken nie. Toen was het duidelijk hoorbaar. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Houston

Berichtdoor Houston » 17 Mar 2021, 18:05

...zoals ik al zei; het geluid verdween ook vanzelf weer, toen de temperatuur weer een paar dagen boven het vriespunt was.
Het geluid was alleen te horen bij belasting en vooral in de bochten.
Met de wielen van de grond, in de 2e versnelling laten draaien was er niks te horen. Ook niet als ik aan het stuur draaide.
Ik vermoedde ergens te weinig vet / olie of zelfs teveel vocht daarin en dat eerste bleek ook het geval.
De homokineten waren wat droog en ook de lagers hebben nieuw vet gekregen. Er bleek gelukkig niks stuk dus hij rijdt weer als een trein, zonder bijgeluiden. (maar goed; het heeft ook nog niet weer gevroren... 8-) )

Bedankt voor het meedenken!

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 17 Mar 2021, 19:16

Oude vloeistof, of te laag peil in de stuurbekrachtiging?
Defender 130 2002

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Mar 2021, 20:09

Houston schreef:...
De homokineten waren wat droog en ook de lagers hebben nieuw vet gekregen. Er bleek gelukkig niks stuk dus hij rijdt weer als een trein, zonder bijgeluiden. (maar goed; het heeft ook nog niet weer gevroren... 8-) )

Tja, als de homokineten schraal in het vet staan en dat vet door de koude een stukje stugger is is het goed denkbaar dat de smerende werking onder een wat extremere belasting te wensen over laat.

Goed te weten dat het uiteindelijk een relatief eenvoudig probleempje was.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”