Ikmerk al jaren dat normaal sluitende deuren dit niet doen bij koude zoals nu, vallen niet in het slot zelfs niet met”geweld”
Gaat om defender 2005.
Iemand tips?
Defenderdeuren slecht of nietsluiten bij subzero
-
Piet Verhagen
Re: Defenderdeuren slecht of nietsluiten bij subzero
Ja, maar dat is veel werk. Het vet in de sloten wordt taai door de kou. Als je dat vervangt voor beter vet is het opgelost.
Wil je echt over de top gaan kun je er verwarming inbouwen, die verkoopt Martin van Landreiziger. Niet dat dat nodig is tenzij je op vakantie wilt naar Antartica.
Wil je echt over de top gaan kun je er verwarming inbouwen, die verkoopt Martin van Landreiziger. Niet dat dat nodig is tenzij je op vakantie wilt naar Antartica.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Tja, zoals Edward al impliciet suggereert:
Het is vaak een te traag werkend slot, en dat werkt trager naar mate het vet stroperiger is geworden ... en vaak gaat stroperigheid samen met vuil. Vaak helpt siliconen-spray omdat die een soort remmenreiniger-light werking heeft.
Er is evenwel ook een tegenvoeter: de deurrubbers. Landrover heeft in zijn grenzeloze wijsheid een rubber-opvulling gebruikt daar waar het deurrubber een knik maakt en dat maakt dat het rubber - met name bij koude - graag extra stug stuitert.
Het is dus die combinatie van stug stuiteren en een slot dat te traag in het slot valt.
In ieder geval is nu, op de korte termijn een spuitbusje siliconenspray het makkelijkste.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:In ieder geval is nu, op de korte termijn een spuitbusje siliconenspray het makkelijkste.
Ja en op de langere termijn gewoon een nieuw slotmechanisme. Ik had bij de 300 Tdi een zij-achterdeur die met vriezend weer niet goed in het slot viel bij dichtgooien deur. Uiteindelijk een nieuw slot gemonteerd en probleem opgelost.
De linker zij-achterdeur van de Td5 heeft nu hetzelfde probleem (die wordt het vaakst gebruikt). Een nieuw slotmechanisme heb ik al langere tijd in huis, alleen nog geen zin gehad om het erin te fröbelen. En 's zomers vergeet ik het weer.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Bij de 130 had ik er meteen last van bij een beetje kou. Gewoon de sloten gedemonteerd en het standaard vet vervangen voor keramisch vet. (da kan nie alleen tegen hitte maar ook goed tegen kou)
Nooit meer last gehad.
Maar vervangen is natuurlijk altijd leuker. Liefst voor Brittpart kwaliteit.

Nooit meer last gehad.
Maar vervangen is natuurlijk altijd leuker. Liefst voor Brittpart kwaliteit.
Edward van Vugt
-
Piet Verhagen
Heren, bedankt voor de reacties! Ben vanmiddag aan de slag gegaan om het slotvet te verdunnen met WD40spuitbus met rietje (‘s nachts opgewarmd) koude sloten ruim ingespoten, halve per deur. En waarachtig, na 10 minuten werk deden de 2 halsstarrige deuren het net als in de zomer! De andere ook maar preventief gedaan. Mooi om te zien bruine vlekjes in de witte sneeuw waar het door de drainage gaatjes naar buiten kwam. Tot de volgende klus, leuk om alles zelf te kunnen doen
Zorg wel dat je ze opnieuw smeert met spuitvet oid. want die wd 40 is zo weg en een groot deel van het oude vet nu ook. Ik gebruik Lithium spuitvet van Wd40 voor dergelijke toepassingen.
Edward van Vugt
-
Piet Verhagen
Ga ik doen, Edward! Bedankt voor de tip, wist niet dat WD40 opdroogde.Ga ik dit weekend met lithiumvet herhalen