Even een dom lesje -- De deur wil niet open na twee dagen vorst.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Even een dom lesje -- De deur wil niet open na twee dagen vorst.

Berichtdoor Landmarcs » 08 Feb 2021, 13:39

Dag Allemaal,

Van domme fouten leer je het best, en van andermans domme fouten leer je het makkelijkst.
Vanmorgen wilde de linker voordeur niet open. Ik had zaterdag de deurrubbers nog vlgs het boekje voorbehandeld :?

Nu kan je natuurlijk rechts instappen en hopen/verwachten dat met wat warmte de deur na even geduld wel open zal gaan ...
... alleen zat nu juist aan de linkerkant een verlengsnoer tussen de deur: ik had de acculader - tegen de vorst etc - aan de accu gehangen.
En ... het verlengsnoer was te kort voor de geplannede rit. :shock:

Voordeeltje van het verlengsnoer (en de makkelijk elektrisch te bedienen ruiten) was dat ik alles met de hetelucht-föhn kon opwarmen.
Motor ook maar vast gestart (ohhohhh wat duurt het opwarmen lang als de motor niks te doen heeft).

Toen na veel geduld, alles goed ontdooien, de deur nog niet open ging ...
..... toen viel mijn oog op het knopje van het deurslot   :oops: :oops: :idea:

De auto was rondom open - dacht ik - want hij leek goed naar de afstandbediening geluisterd te hebben.  
Alleen bleek de linker deur nog op slot te staan.   Kennelijk was ging het links net iets zwaarder, wellicht toch wat vorst. Jammer genoeg zag ik het niet direct want dan had ik kunnen checken of het na een tweede keer open-dicht met de key-fob de deur wel open ging. Nu heb ik wel een kwartier aan een dichte deur lopen trekken.

Het goeie is wel dat 1º de linker deur nu heel mooi droog is, 2º ik nooit meer aan de deur zal lopen rukken zonder eerst de ontgrendeling te checken, en 3º dit me gelukkig gewoon thuis overkwam, want ergens ver weg in de rimboe in de kou kan je heel ongelukkig worden van zo'n dom foutje.

Groeten MarcS

PS Mocht onze trouwe moderator vinden dat dit "kroegpraat" is dan heb ik geen enkel bezwaar tegen een verplaatsing

RaRo74

Re: Even een dom lesje -- De deur wil niet open na twee dagen vorst.

Berichtdoor RaRo74 » 08 Feb 2021, 13:47

Ja dat is iets wat je niet verwacht want je denk als eerste aan een dichtgevroren portier. Zo zag ik gisteren buren een bevroren Mini openbreken met grof geweld :shock:

Maar zal het snoer tussen de deur niet de boosdoener zijn geweest?

PS Vanmorgen stapte ik in een geheel ontdooide en voorverwarmde EV. De binnentemperatuur was bij vertrek 22 graden. 23 graden vond ik toch iets te gek :lol:
Laatst gewijzigd door RaRo74 op 08 Feb 2021, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Feb 2021, 13:48

Landmarcs schreef: (ohhohhh wat duurt het opwarmen lang als de motor niks te doen heeft).

Daar kan een kennis van me zich enorm over opwinden. Hij heeft nog steeds personeel dat een trekker start en dan gaat koffie drinken terwijl "de trekker warm draait". Die trekker warmt een klein beetje op maar een half uur stationair draaien levert dezelfde temperatuur op als 4 minuten gewoon rijden. Dat hebben ze een paar keer gemeten met een computer aan de Ecu.

Als hij het ziet staan ze na 1 waarschuwing op straat. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Feb 2021, 15:01

Edward schreef:
Landmarcs schreef: (ohhohhh wat duurt het opwarmen lang als de motor niks te doen heeft).
Daar kan een kennis van me zich enorm over opwinden. Hij heeft nog steeds personeel dat een trekker start en dan gaat koffie drinken terwijl "de trekker warm draait". Die trekker warmt een klein beetje op maar een half uur stationair draaien levert dezelfde temperatuur op als 4 minuten gewoon rijden. Dat hebben ze een paar keer gemeten met een computer aan de Ecu.

Als hij het ziet staan ze na 1 waarschuwing op straat.

Precies, stationair warmdraaien duurt echt een eeuwigheid (als ie al warm wordt) en al die tijd ruikt het naar een ouderwets petrolie-stel.

Maar een deur losdooien terwijl ie gewoon op slot zit kan nog langer duren (totdat je door hebt dat ie nog op slot zit).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Feb 2021, 15:15

Landmarcs schreef:
Maar een deur losdooien terwijl ie gewoon op slot zit kan nog langer duren.

Groeten MarcS

Daar ga ik verder nie op in nie. Het is zo al gênant genoeg. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Casper the Ghost

Berichtdoor Casper the Ghost » 08 Feb 2021, 18:46

Edward schreef:

Daar kan een kennis van me zich enorm over opwinden. Hij heeft nog steeds personeel dat een trekker start en dan gaat koffie drinken terwijl "de trekker warm draait". Die trekker warmt een klein beetje op maar een half uur stationair draaien levert dezelfde temperatuur op als 4 minuten gewoon rijden.

Als hij het ziet staan ze na 1 waarschuwing op straat. :lol: :lol:

Sorry, ben zeker niet deskundig maar heb mij eens laten vertellen dat het stationair laten warmdraaien van een auto heel slecht is voor de motor en het milieu...

De zuigers moeten zich door de koude (nog stroperige) olie heen ploegen waarbij de motor in tegenstelling tot gewoon gaan rijden maar heel langzaam warm wordt, hetgeen voor extra slijtage aan de motor zorgt. Daarnaast is er bij een koude motor sprake van een onvolledige verbranding waardoor het milieu extra wordt belast.

Nogmaals, ben niet deskundig, dus als bovenstaande onjuist of onvolledig is laat me ajb weten...

Groet,
Casper

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 08 Feb 2021, 18:58

Zeker en in veel landen wordt je daar terecht voor beboet.
Gelijk langzaam warm rijden is veel beter voor de motor en deze is dan veel sneller op tempratuur.

En wil je toch een voorverwarmde motor neem dan een HotFrog voorverwarmer die je aansluit op 230 volt met een verlengsnoer naar je auto.

Deze zijn voor 30 á 40 euro te koop op AliXpress. Deze sluit je eenvoudig aan in de motorruimte tussen je koelwatersysteem.
Eventueel nog een extra voedingkje naar je interieurventilator en je interieur is ook iedere dag heerlijk warm.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Feb 2021, 19:09

Casper the Ghost schreef:De zuigers moeten zich door de koude (nog stroperige) olie heen ploegen waarbij de motor in tegenstelling tot gewoon gaan rijden maar heel langzaam warm wordt, hetgeen voor extra slijtage aan de motor zorgt. Daarnaast is er bij een koude motor sprake van een onvolledige verbranding waardoor het milieu extra wordt belast.

Nogmaals, ben niet deskundig, dus als bovenstaande onjuist of onvolledig is laat me ajb weten...

Groet,
Casper

Nou, je verhaal klopt wel behalve dat van die zuigers en de olie. Als de zuigers zich door de olie moeten ploegen dan zit er iets teveel olie in het carter. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Feb 2021, 19:29

Edward schreef:Als de zuigers zich door de olie moeten ploegen dan zit er iets teveel olie in het carter. :lol: :lol:

Klopt, hier staat een trekkertje met olie tot bovenaan de peilstok. :o
De eigenaar had er nog mee rondgereden, maar vooraan bij de distributie werd alles vet van de olie. Die trekker, daar moet je niet mee rijden, want de hydrauliekpomp is lek en al die (hydrauliek)olie loopt zo in het motorcarter...... "O, maar de hefinrichting werkte nog wel." Ja, maar nu niet meer, wegens gebrek aan olie.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Feb 2021, 19:38

Landmarcs schreef:Kennelijk ging het links net iets zwaarder, wellicht toch wat vorst.

Ja, bij mijn Td5 ging de bestuurdersdeur ook wat moeilijker van slot, maar ik heb geen centrale vergrendeling en moest dus iets meer kracht zetten op de sleutel.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”