Even een dom lesje -- De deur wil niet open na twee dagen vorst.
- Casper the Ghost
Re: Even een dom lesje -- De deur wil niet open na twee dagen vorst.
Ben geen milieu freak... maar een koude motor starten en vervolgens koffie gaan drinken past niet in deze tijd en lijkt mij gewoon "not done"
Laatst gewijzigd door Casper the Ghost op 08 Feb 2021, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Landmarcs schreef:Kennelijk ging het links net iets zwaarder, wellicht toch wat vorst.
Ja, bij mijn Td5 ging de bestuurdersdeur ook wat moeilijker van slot, maar ik heb geen centrale vergrendeling en moest dus iets meer kracht zetten op de sleutel.
Ik denk niet dat ik ooit nog sta te rukken aan een deur die nog op slot zit ... hopelijk is dit ook een les voor anderen.
O ja, men zegt wel dat je zo binnen bent in een Defender ... de deur trok ik er niet uit.
En ja, ik denk ook dat het slot en/of de bediening in de deur een licht vorst-probleempje kende.
Onder normale omstandigheden moet je met een centrale deurvergrendeling een speciale volgorde aan houden om alléén de bestuurdersdeur op slot te krijgen (althans zo is het bij mijn "Puma" ... normaal is het de bestuurdersdeur die "prioriteit" heeft en daarmee de andere deuren aanstuurt).
Groeten MarcS
PS Het is bepaald niet mijn gewoonte om de motor stationair te laten draaien ... ik volg nog net geen start-stop routine bij de verkeerslichten, in andere gevallen is stoppen ook stoppen van de motor. Vanwege het vermoeden van een bevroren deur echter was motor-warmte, aangevuld met een 220 hetelucht-föhn het makkelijkste (en in ieder geval het vlotste ... alternatief was wachten op de inval van de dooi).
Ik ieder geval bewees mijn praktijk-proef dat de "Puma" stationair-draaiend, de radiator-muff ten spijt, slechts heel traag wil opwarmen.
bij een turbomotor licht de turbo bij stationair practisch stil waardoor er veel meer olie van de turbo naar de cylinders gaat ,vandaar eenmooie walm als hij dan wat toeren gaat maken,bij de scania vroeger de motor snachts op 1300 rpm laten draaien dan had je practisch geen walmen mvg
-
109 is je ware
Wat een gezeur over dat millieu toch allemaal.Beter maar geen Laro meer rijden maar liever zon achterlijk stuk blik met stofzuigermotor.Die Campagnola die momenteel rijdt bij gebrek aan Laro centen MOET je eerst warmdraaien anders valt er haast niet mee te rijden ook zomers niet en eerst warmdraaien wordt zelfs in officina manuale oftewel instructieboekje warm
aanbevolen ben ik pas na moeizame vertaling achter gekomen.Gewoon lekker die choke open en roken met die handel,en kom niet met dat gezeur over afstelling en slijtage,carburateur pas gereviseerd,123 ignition gemonteerd,compressie gemeten enz.verder gooi ik regelmatig antraciet en bruinkoolbriketten in mijn allesbrander.Ik zorg gewoon dat als de stroom uitvalt ik gewoon warmte heb en warm water en koken doen we gewoon op dat vermaledijde gas.Mocht dat ook niet beschikbaar zijn dan koken we gewoon op de kachel.Ik ben geen echte prepper maar zorg wel dat ik voorraad bikkesement achter de hand.Ik heb de Koude Oorlog nog meegemaakt en veel naar mijn ouders geluisterd(niet naar alles wat ze zeiden
)die de Tweede Wereldoorlog meegemaakt hadden.Oke,iedereen veel sterkte toegewenst en de warme groeten
109 is je ware schreef:Wat een gezeur over dat millieu toch allemaal.Beter maar geen Laro meer rijden maar liever zon achterlijk stuk blik met stofzuigermotor.Die Campagnola die momenteel rijdt bij gebrek aan Laro centen MOET je eerst warmdraaien anders valt er haast niet mee te rijden ook zomers niet en eerst warmdraaien wordt zelfs in officina manuale oftewel instructieboekje warmaanbevolen ben ik pas na moeizame vertaling achter gekomen.Gewoon lekker die choke open en roken met die handel,en kom niet met dat gezeur over afstelling en slijtage,carburateur pas gereviseerd,123 ignition gemonteerd,compressie gemeten enz.verder gooi ik regelmatig antraciet en bruinkoolbriketten in mijn allesbrander.Ik zorg gewoon dat als de stroom uitvalt ik gewoon warmte heb en warm water en koken doen we gewoon op dat vermaledijde gas.Mocht dat ook niet beschikbaar zijn dan koken we gewoon op de kachel.Ik ben geen echte prepper maar zorg wel dat ik voorraad bikkesement achter de hand.Ik heb de Koude Oorlog nog meegemaakt en veel naar mijn ouders geluisterd(niet naar alles wat ze zeiden
)die de Tweede Wereldoorlog meegemaakt hadden.Oke,iedereen veel sterkte toegewenst en de warme groeten
Man van mijn hart...
Dan nog een ander lesje over bevriezen: na een offroad dagje met de LRCH de auto zondagsmiddags thuis lekker schoongespoten. Goed voor de spulletjes zorgen he? Dus alle modder er af. Goed op de remmelarij gelet; we willen geen modder tussen mechanische delen natuurlijk!
Je raadt het al; nachtvorst.
Volgende ochtend via de achterdeur naar binnen want de rest zat vastgevroren. En de eerste keer remmen leverde welgeteld één werkende voorrem op, waardoor de auto vrolijk linksaf ging op de verse ijzel. Ik moest namelijk remmen voor een fietser. Rollend in de tweede versnelling weliswaar. De fietser verleende mij -zelfs na oogcontact- geen voorrang. Ondanks, of dankzij, die ene werkende rem raakte ik hem net niet. Misschien had meneer de fietser wel een schone onderbroek nodig.
Volgende keer maar even direct een stukje rijden na het schoonspuiten
Je raadt het al; nachtvorst.
Volgende ochtend via de achterdeur naar binnen want de rest zat vastgevroren. En de eerste keer remmen leverde welgeteld één werkende voorrem op, waardoor de auto vrolijk linksaf ging op de verse ijzel. Ik moest namelijk remmen voor een fietser. Rollend in de tweede versnelling weliswaar. De fietser verleende mij -zelfs na oogcontact- geen voorrang. Ondanks, of dankzij, die ene werkende rem raakte ik hem net niet. Misschien had meneer de fietser wel een schone onderbroek nodig.
Volgende keer maar even direct een stukje rijden na het schoonspuiten
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5
-
Landmarcs
LaurensR schreef: .... de eerste keer remmen leverde welgeteld één werkende voorrem op, waardoor de auto vrolijk linksaf ging op de verse ijzel. Ik moest namelijk remmen ....
Dat was dan een goede les ...
Het is ook een goede les (of minstens reminder) voor die gevallen dat je 's winters door een bergbeek (of gewoon een grotere plas dooiwater) rijdt en de auto "diep" gekoeld is (bijv omdat hij iets langer bij min-temperaturen in de wind stond).
Een plons ± 0-gradenwater vriest dan direct aan alle delen die diep gekoeld zijn ... en dat kunnen dan ook de remmen zijn.
Gelukkig heb ik dit nog niet meegemaakt (ik probeer de ervaring te voorkomen). Wat ik al wel gezien heb is de hoeveelheid massief ijs die zich in hoeken en gaten kant afzetten als je langere tijd bij onder nul temperaturen rondrijdt ... vooral als het ook weer niet al te koud is, want bij echt heel koud ben sla je de vloeistof-fase van water over, en krijg je vooral een vriesdroog-effect.
Geruststellend is dat we in onze streken voorlopig niet aan dit soort van diepvries-temperaturen hoeven te rekenen, het voorjaar doet z'n best.
Groeten MarcS
Dat zit er bij nog zó diep in dat ik eigenlijk ieder ritje even proefrem.
Niet zozeer vanwege de vorst maar uit de tijd dat we nog met een Mercedes 508 bus reden. Die kreeg roest in de remtrommels en als je dan aan het einde van het weggetje vd boerderij afremde vloog je met je bakkes zowat door de voorruit!
Aangezien ik toen ook al een brilletje had heb ik na een aantal keer een montuur met glas uit m'n hoofd gepeuterd te hebben geleerd te proefremmen en dat doe ik decennia later nog steeds!
Niet zozeer vanwege de vorst maar uit de tijd dat we nog met een Mercedes 508 bus reden. Die kreeg roest in de remtrommels en als je dan aan het einde van het weggetje vd boerderij afremde vloog je met je bakkes zowat door de voorruit!
Aangezien ik toen ook al een brilletje had heb ik na een aantal keer een montuur met glas uit m'n hoofd gepeuterd te hebben geleerd te proefremmen en dat doe ik decennia later nog steeds!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Volgens mij is dat standaard bij een Land Rover
Op weg naar de APK en dan voor de zekerheid nog flink een keer de remmen testen waarna de hoofdleiding tussen de voor- en de achteras openscheurt
Beter zo als bij een onverwachte noodstop
Ik was dus weer snel thuis
Op weg naar de APK en dan voor de zekerheid nog flink een keer de remmen testen waarna de hoofdleiding tussen de voor- en de achteras openscheurt
Ik was dus weer snel thuis
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............