Persoonlijk wil ik de last op dak zo laag mogelijk op het dak hebben. Als het niet nodig is om een dikke 40-50 kilo daktent op de railing te leggen dan zou ik het zeker laten.
Iedere centimeter hoger is voelbaar in de bochten. En niet meer op het dak dan strikt noodzakelijk. Zo'n Zarges kist ziet er wellicht stoer uit op een clubtreffen maar het verbruik en de herrie nemen bizar toe.
daktent, roofrack
Re: daktent, roofrack
Laatst gewijzigd door Edward op 01 Jul 2021, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Iedere centimeter hoger is voelbaar in de bochten. En niet meer op het dak dan strikt noodzakelijk. Zo'n Zarges kist ziet er wellicht stoer uit op een clubtreffen maar het verbruik en de herrie nemen bizar toe.
Bedenk bij zo'n kist op het dak bovendien dat je 1º daarin liefst alleen lichte zaken wilt wegstoppen, en 2º het spul in die kist zo ver weg is weggeborgen dat je het waarschijnlijk nooit nodig hebt .... of te wel: zelfs bij een LandRover geldt het rugzak en fietsers motto " Alles wat je thuis laat is meegenomen ".
Groeten MarcS
PS Wat betreft het thuislaten: Begin daarbij met de te zware Roof-Racks ... hoe lager en lichter hoe beter.
En ... dat een Roof-Rack "roofrak" heet lijkt bijna geen toeval.
Die lijkt er inderdaad op!
Nou, de oplossing was een slijptol.
Het roofrack was gemonteerd als één geheel dus gepoedercoat ooit, dus alle schroeven van die rand waren "moeilijk". Heb ze allemaal uitgeboord, toen kwam de rand er vanaf. Die rand bestaat uit delen die nog redelijk makkelijk losgingen.
Vervolgens heb ik van het voorste deel de "dragers" van de rand weggeslepen. Nu heb ik een dakdrager met een vlakke bodem van 1,4x1,6m voldoende voor een tent, en nog een deel van 1x1,4m waar ik van delen van de rand op terug heb gezet (nu met RVS schroeven)
In principe wil ik er alleen 2 20L jerrycans diesel op zetten...en wellicht ga ik het gebruiken voor een zonnepaneeltje. Ben bezig met een tweede accu met relais voor een compressor koelbox. Zonnepaneeltje ligt dan los als we stilstaan (bij rijden in de auto), maar dat is dan een mooie hoge plek om hem richting de zon te zetten.
Een daktent hebben we ook inmiddels (gereserveerd bij winkel). Een stoffen variant, die om/uitklapt met zo'n trapje, achter of naast de auto (afh. van hoe je hem op de drager zet) Wat is het meest praktisch? Als ik hem achter de auto laat uitklappen dan sta je meteen droog achter de achterklep. Onder de tent zit ook een ondertent.
We hebben nog een tarp die aan de zijkant zou kunnen.
Als ik dat wil moet ik ook de "dragertjes" aan de voorzijde wegslijpen (daar zou ik geen probleem mee hebben)
Iemand zei: beter aan de zijkant uitklappen, als je naast de weg staat is dat veiliger (?)
Nou, de oplossing was een slijptol.
Het roofrack was gemonteerd als één geheel dus gepoedercoat ooit, dus alle schroeven van die rand waren "moeilijk". Heb ze allemaal uitgeboord, toen kwam de rand er vanaf. Die rand bestaat uit delen die nog redelijk makkelijk losgingen.
Vervolgens heb ik van het voorste deel de "dragers" van de rand weggeslepen. Nu heb ik een dakdrager met een vlakke bodem van 1,4x1,6m voldoende voor een tent, en nog een deel van 1x1,4m waar ik van delen van de rand op terug heb gezet (nu met RVS schroeven)
In principe wil ik er alleen 2 20L jerrycans diesel op zetten...en wellicht ga ik het gebruiken voor een zonnepaneeltje. Ben bezig met een tweede accu met relais voor een compressor koelbox. Zonnepaneeltje ligt dan los als we stilstaan (bij rijden in de auto), maar dat is dan een mooie hoge plek om hem richting de zon te zetten.
Een daktent hebben we ook inmiddels (gereserveerd bij winkel). Een stoffen variant, die om/uitklapt met zo'n trapje, achter of naast de auto (afh. van hoe je hem op de drager zet) Wat is het meest praktisch? Als ik hem achter de auto laat uitklappen dan sta je meteen droog achter de achterklep. Onder de tent zit ook een ondertent.
We hebben nog een tarp die aan de zijkant zou kunnen.
Als ik dat wil moet ik ook de "dragertjes" aan de voorzijde wegslijpen (daar zou ik geen probleem mee hebben)
Iemand zei: beter aan de zijkant uitklappen, als je naast de weg staat is dat veiliger (?)
-
Landmarcs
zakraket schreef:...
Wat is het meest praktisch? Als ik hem achter de auto laat uitklappen dan sta je meteen droog achter de achterklep. Onder de tent zit ook een ondertent.
Hmm ... ik slaap in de auto ... en ben heel blij met een grote vis-parapluie die de achterdeur-opening droog houdt.
Qua veiligheid: als je direct naast de weg slaapt is het sowieso onveilig.
Omgekeerd: als je eens ergens in de rimboe wilt overnachten dan is er achter de auto altijd wel ruimte, naast de auto is dat maar de vraag ... achter de auto is er in ieder geval het spoor waarover je bent gearriveerd. Mijns inziens is het eerste keus om de tarp te reserveren voor het in geval van een langer verblijf, en dan vooral om de auto te beschaduwen (of bij regen iets meer droge armslag te hebben).
Groeten MarcS
Hangt ook van de breedte van de tent af.
De mijne is 165 (bij 120) en, dwars op het dak, breder dan de auto. Lijkt een beetje een vliegtuig dan.
Heb het wel al gedaan hoor maar vond dat ie dan toch behoorlijk wat wind ving. Voordeel is inderdaad dat ie dan over de achterdeur uitklapt.
Daarnaast hou je meer ruimte op de voorkant van het roofrack over.
Heb m nu weer in de lengte op de auto en dus naar de bestuurderskant opengeklapt. Is ook prima.
Voordeel is dan weer dat m'n jerrycan met reservediesel ernaast past en precies boven de tankdop zit en ik daaruit met een slangetje gemakkelijk kan 'tanken'.
Wanneer die voorop staat, is m'n slang te kort. En ook die vangt minder wind als hij naast de tent staat.
Ik vind het wel weer gemakkelijker om de hoes eraf te ritsen wanneer hij naar de achterkant openklapt.
Dus.. tja, ik wissel het wat af en voor beide is wat te zeggen. Zou hij smaller zijn, zou k hem waarschijnlijk naar de achterkant open laten klappen en zo laten staan.
De mijne is 165 (bij 120) en, dwars op het dak, breder dan de auto. Lijkt een beetje een vliegtuig dan.
Heb het wel al gedaan hoor maar vond dat ie dan toch behoorlijk wat wind ving. Voordeel is inderdaad dat ie dan over de achterdeur uitklapt.
Daarnaast hou je meer ruimte op de voorkant van het roofrack over.
Heb m nu weer in de lengte op de auto en dus naar de bestuurderskant opengeklapt. Is ook prima.
Voordeel is dan weer dat m'n jerrycan met reservediesel ernaast past en precies boven de tankdop zit en ik daaruit met een slangetje gemakkelijk kan 'tanken'.
Wanneer die voorop staat, is m'n slang te kort. En ook die vangt minder wind als hij naast de tent staat.
Ik vind het wel weer gemakkelijker om de hoes eraf te ritsen wanneer hij naar de achterkant openklapt.
Dus.. tja, ik wissel het wat af en voor beide is wat te zeggen. Zou hij smaller zijn, zou k hem waarschijnlijk naar de achterkant open laten klappen en zo laten staan.
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Laat je hem toch de eerste keer naar de zijkant klappen, voor de zelfde centen vind je boven slapen helemaal niks.
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
De breedte is dan wel iets om rekening mee te houden ja, maar mijn voorkeur gaat inderdaad naar achteren klappen. Maar hij kan niet zomaar gedraaid worden, de bodem moet er voor voorbereid worden (gaten boren oid. Ik zou beide "standen" kunnen laten voorbereiden)
De ingepakte tent is 125cm x148cm x30cm zie ik dus ik zit niet met het breedteprobleem
Was niet van plan om naast de weg te kamperen, maar ik denk dat gedoeld werd op autoproblemen. Daar ga ik vooralsnog niet van uit.
In eerste instantie hebben we overwogen - en dat zou nog kunnen, de tent hebben we nog niet - om in de auto te slapen. Ik heb een 110 hardtop dus met lange vlakke spatboren.
Een plaat om op te liggen, eventueel met een scharnier om te vouwen tot een bankje op t ene spatbord , koelbox en bagage op de andere en dan nog spullen op t dak. Redelijk wat bagage kan dan in boxen onder het bed.
Denk wel dat condens/vocht eerder een probleem is met 2 man in zo'n kleine dampdichte ruimte (ramen kunnen natuurlijk open
)
@Ron63, wat heeft de richting van de tent te maken met boven slapen niks vinden? Dat verandert toch niet wanneer de tent draait? We hebben overigens dus geen ervaring met slapen in een daktent.
De ingepakte tent is 125cm x148cm x30cm zie ik dus ik zit niet met het breedteprobleem
Was niet van plan om naast de weg te kamperen, maar ik denk dat gedoeld werd op autoproblemen. Daar ga ik vooralsnog niet van uit.
In eerste instantie hebben we overwogen - en dat zou nog kunnen, de tent hebben we nog niet - om in de auto te slapen. Ik heb een 110 hardtop dus met lange vlakke spatboren.
Een plaat om op te liggen, eventueel met een scharnier om te vouwen tot een bankje op t ene spatbord , koelbox en bagage op de andere en dan nog spullen op t dak. Redelijk wat bagage kan dan in boxen onder het bed.
Denk wel dat condens/vocht eerder een probleem is met 2 man in zo'n kleine dampdichte ruimte (ramen kunnen natuurlijk open
@Ron63, wat heeft de richting van de tent te maken met boven slapen niks vinden? Dat verandert toch niet wanneer de tent draait? We hebben overigens dus geen ervaring met slapen in een daktent.
zakraket schreef:@Ron63, wat heeft de richting van de tent te maken met boven slapen niks vinden? Dat verandert toch niet wanneer de tent draait? We hebben overigens dus geen ervaring met slapen in een daktent.
Als ik naar de foto kijk zie ik aan de achterzijde nog een opstaande rand, dacht dat je dit wilde gebruiken voor bagage. Kan natuurlijk het rek 180graden draaien.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Ja, maar dan draai ik de dakdrager om inderdaad (dat doe ik sowieso, de tent komt nu achterop te liggen, alleen breed of lang). Om hem in de lengte te leggen moet ik ook de steuntjes aan de voorzijde verwijderen maar das geen issue
In de auto slapen kan ook. Hebben wij ook wel eens gedaan, bij slecht weer. (met z'n tweeën in een 90!
)
Maar in de tent is veel comfortabeler. In de auto ligt en staat tenslotte ook nog een hoop andere zooi.
Ben benieuwd dus ik zou zeggen; maak eens een foto als ie erop staat!
Succes!
Maar in de tent is veel comfortabeler. In de auto ligt en staat tenslotte ook nog een hoop andere zooi.
Ben benieuwd dus ik zou zeggen; maak eens een foto als ie erop staat!
Succes!